5E MODELİNE GÖRE HAZIRLANMIŞ DERS PLANI
BÖLÜM 1
DERSİN
ADI
|
Fen
Ve Teknoloji
|
SINIF
|
6.
SINIF
|
ÜNİTE
ADI/NO
|
Maddenin Tanecikli Yapısı/ 3.
Ünite
|
KONU
|
Element ve Bileşikler
|
ÖNERİLEN
SÜRE
|
40+40 Dk (2 Ders Saati)
|
BÖLÜM 2
Öğrenci
Kazanımları
|
2.Maddelerin özellikleriyle tanecikli yapısı arasında
ilişki kurmak bakımından öğrenciler;
2.1.Maddelerin farklı olmasından yola çıkarak atomların da farklı
olabileceği sonucuna ulaşır (BSB-9).
2.2.Aynı cins atomlardan oluşmuş maddeleri
“element” şeklinde adlandırır.
2.3.Bileşik modelleri üzerinde farklı element
atomlarını ayırt eder (BSB-30).
2.4.Farklı
atomlar içeren saf maddeleri “bileşik” olarak adlandırır
2.5.Basit
model veya resimler üzerinde molekülleri gösterir.
2.6.Basit
molekül modelleri yapar (BSB-28).
2.7.Her
molekülde belirli sayıda atom bulunduğu çıkarımını yapar.
2.8 Model üzerinde molekül içeren ve
içermeyen maddeleri birbirinden ayırt eder (BSB-30).
|
Bilimsel Süreç
Basamakları
|
9.Gözlem, çıkarım veya deneylere dayanarak geleceğe yönelik olası
sonuçlar hakkında fikir öne sürer.
28.Deney ve gözlemlerden elde edilen verileri derleyip işleyerek gözlem
sıklığı dağılımı, çubuk grafik, tablo ve fiziksel modeller gibi farklı
formlarda gösterir.
30.İşlenen verileri ve oluşturulan modeli yorumlar
|
Tutum
Ve Değerler
|
Çevrede
olup bitenlerle ilgili merak duyar
Bilimsel
bilginin gelişiminde deney yapar, hipotez kurar
Görev
üstlenir ve görevlerini istemli şekilde tam olarak yerine getirir
Temiz
ve sağlıklı yaşamaya gayret eder
Kendisini
ve çevresini sürekli sorgular
Her
şeyin sevgi barış ve mutluluğa hizmet etmek için olduğunu fark eder.
Demokratik
süreçlere güven duyar
|
Ünite
Kavramları Ve Sembolleri
|
Atom,
tanecik, element, bileşik, molekül,
|
Öğretme-Öğrenme
Yöntem Ve Teknikleri
|
1.Anlatım
2.Tüme varım 3. Tümden gelim 4. Grup tartışması 5. Gezi gözlem 6. Gösteri 7.
Soru yanıt 8. Örnek olay 9. Beyin fırtınası 10. Canlandırma 11. Grup
çalışmaları 12. Gösterim 13.proje 14.Keşfetme 15. oyun oynama
|
Kullanılan
Eğitim Teknik, Araç-Gereç Ve Kaynaklar
(Öğretmen-Öğrenci)
|
A. Yazılı Kaynaklar
1. Fen ve
teknoloji ders kitabı 2. Ansiklopediler 3. Güncel yayınlar 4.
Resim, harita ve fotoğraflar 5. TÜBİTAK
yayınları
B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü 3.
Aile bireyleri 4. Çevremizdeki kurumlarda
çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1.
Televizyon, VCD, ilgili CD’ler 2. Video 3. Video
kasetler 4. Etkinlik örnekleri 5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri
|
Güvenlik
Sembolleri Ve Dikkat Edilmesi Gereken Güvenlik Önlemleri
|
Yapılacak olan etkinliklerde
kesici, delici aletlerin kullanılmasında öğrencilere nasıl davranmaları
gerektiği hatırlatılır. Labrtuvarda çalışılması halinde burada çalışma
şartları belirtilir.
![]() |
BÖLÜM 3
Giriş (Engage):
|
Öğretmen öğrencilere selam verdikten sonra
günlerinin nasıl geçtiğini sorar. Bir
önceki derste öğrenilen maddenin en küçük yapı biriminin atom olduğu, farklı maddelerin atomlarının farklı, aynı
maddenin atomlarının da aynı olduğu hatırlatması yapılarak kısa özet geçilir.
Derse karşı güdülenmek amacıyla
öğrencilere “Bu gün dersimizde element ve bileşiklerin ne olduğunu
öğreneceğiz” denilir. Element ve bileşik konusuna öğrencilerin bildikleri
element ve bileşikleri söylemeleri istenerek bir giriş yapılır.
|
Keşfetme (Explore):
|
Öğrencilere element, bileşik ve molekül kavramının anlatılması ve
aralarındaki ilişkinin anlaşılmasının sağlanması için Etkinlik 1 “Molekül
Şekilleri” deneyi yaptırılır.
|
Açıklama (Explain):
|
Çok
sayıda aynı çeşit atomların bir araya gelerek oluşturduğu maddelere element
denir. Elementlerdeki atomlar tek çeşittir ve elementler saf maddelerdir.
Molekülü oluşturan farklı çeşitteki atomların büyüklükleri ve özellikleri de
birbirinden farklıdır. Bir molekül iki atomdan oluştuğu gibi çok fazla sayıda
atomdan da oluşabilir. Moleküller az sayıda atom içeriyorsa basit yapılı;
çok sayıda atomdan oluşmuşsa karmaşık yapılı olarak adlandırılır. En
az iki farklı elementin bir araya gelerek oluşturdukları yeni, saf maddelere bileşik
denir. Elementler bileşiği oluşturmak için bir araya geldiklerinde farklı
özelliklere sahip yeni bir madde oluşturur. Bileşik kendisini oluşturan
elementlerden tamamen farklı özelliklere sahiptir. Bileşiklerin çoğu
moleküllerden oluşmuştur. Bir bileşiği
oluşturan
moleküllerin her biri diğeriyle aynı sayıda atom içerir. Bileşiği oluşturan
moleküllerden biri kaç çeşit atoma sahipse diğer moleküller de o kadar çeşit
atoma sahiptir. Madde moleküllerden oluşmuşsa o madde moleküler yapıda,
atomlardan oluşmuşsa madde atomik yapıda bulunur.
Belirli
sayıdaki atomlar birleşerek atom kümesi oluşturduğunda bu atom kümelerinden
oluşan yapı moleküler yapılı bileşiktir. Bileşik, tanecik
yığınlarından oluşmuş ise moleküler yapıda bulunmaz. Sonuç olarak bileşikler
moleküler yapıda olabileceği gibi moleküler yapıda bulunmayabilir.
Tuzu,
şekeri, suyu, karbondioksiti oluşturan elementlerin var olduğu ve bu
elementlerin bir araya gelerek bileşik oluşturdukları öğrencilere görsel
olaylarla anlatılır. Tuzun nasıl molekül hale geldiği düşündürülür.
|
Derinleştirme (Elaborete):
|
Öğrencilere
elde ettikleri kazanımları derinleştirmeleri amacıyla günlük hayattan
örnekler gösterilir, Etkinlik 2= “Benim Haritam” yaptırılır.
|
Değerlendirme (Evaluate) :
|
Öğrenilenleri değerlendirme amacıyla
ünite işlenirken oluşturulan molekül modelleri getirilir ya da resimden
baktırılarak hangisinin element, hangisinin bileşik ya da hangisinin molekül
olduklarını yazmaları istenir.
|
Bir Sonraki Derse Hazırlık:
|
Öğrencilere fiziksel ve kimyasal değişikliğin onlarda ne
çağrıştırdığı, günlük hayatta bazı değişikliklere rastlayıp rastlamadıkları
sorulup eğer anlamada güçlük çekiyorlarsa “örneğin ben yaprakların sonbaharda
sararıp düştüklerini gördüm” denilerek onlara yol gösterilir. Bunlar üzerinde
düşünmeleri bir sonraki derste fikirlerini alacağı söylenerek ders
sonlandırılır.
|
ÖĞRETME- ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ
ETKİNLİK 1: Molekül Şekilleri
Kullanılan araç- gereçler
Değişik renklerde oyun hamurları
Gerektiği kadar kürdan
Molekül şekillerinin gösterildiği deney föyü yada
internetten alınan çıktısı
Etkinliğin Yapılışı
·
Sınıf 2-3’erli gruplara ayrılır
·
Farklı renklerdeki oyun hamuru ve kürdanları
kullanarak kartlarda verilen moleküllerin
modellerini oluşturulur.
·
Yapılan molekül modellerini sınıfa göstererek
tanıtılması sağlanır.
·
Molekül modellerinin resimlerini deftere
çizilmesi istenir.

Sonuçlandıralım
1.Modelini
oluşturduğunuz her bir molekül kaç atomdan oluşmuştur?
2.Modelini
oluşturduğunuz her bir molekülde kaç çeşit atom olduğunu belirtiniz.
3. Bu
modellere göre hangi moleküller aynı çeşit ve büyüklükteki atomlardan
oluşmuştur?
4.Bu modellere göre
hangi moleküller farklı atomlardan oluşmuştur?
ETKİNLİK 2: Benim Haritam
Kullanılan araç-gereçler
Renkli kalemler, A4 kağıdı yada karton
Etkinliğin Yapılışı
Öğrencilere element, bileşik, molekül vb. kavramların
kazanımı sağlandıktan sonra bu bilgileri ışığında 3-4 kişilik gruplar
oluşturulur maddeleri sistematik bir şemaya koymaları ve doğru olması koşuluyla
hayal ettikleri gibi bir şema oluşturmada serbest oldukları söylenir. Şemalarını yapmaları için 5- 10 dk süre
verilir. Daha sonra oluşturulan şemaların eksik yanları tamamlandıktan sonra
tüm sınıfa yapılan şemalar sunulur. En çok beğenilen şemalar panoya asılır.
ETKİNLİK 3: Ne Neden Oluşur
Öğrencilere önceden hazırlanmış bazı resim, fotoğraf yada
animasyon gösterilerek hangi maddenin neden oluştuğu buldurulmaya çalışılır.
Böylece öğrencinin neyi ne kadar
öğrendiği ölçüldüğü gibi genel bir hatırlatma da yapılmış olur böylece.
BÖLÜM 4
Dersin
diğer derslerle ilişkisi
|
Türkçe, Resim, Teknoloji Tasarım
|
Planın
uygulanmasına ilişkin açıklamalar
|
Ders planı ünitenin başlangıç konusu olmadığından uygulanırken önceki
konuların öğrenci tarafından anlaşılmış olmasına dikkat edilmelidir. Plan
uygulanmadan önce önceki konu genel bir hatırlatma yapılmalıdır. Planda yer
alan etkinlikler kazanımların sağlanması için yaptırılmalıdır ancak ekonomik
ya da fiziki yapı dikkate alınarak aynı kazanımları sağlayabilecek koşullara
uygun farklı etkinlikler de yaptırılabilir.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder