26 Şubat 2013 Salı

KUVVET VE HAREKET

SÜRE
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT-FİZİKSEL OLAYLAR
2.ÜNİTE:  KUVVET VE HAREKET
AY
HAFTA
SAAT
KAZANIMLAR
ETKİNLİKLER
AÇIKLAMALAR
DERS İÇİ, DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KULLANILAN EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
ÖLÇME VE DEĞERLEN-DİRME
KASIM

1. HAFTA ( 31 EKİM – 04 KASIM)

4 SAAT
1.Bir doğru boyunca sabit süratle hareket eden cisimle ilgili olarak öğrenciler;
1.1 Cismin aldığı yolu ve bu yolu ne kadar zamanda aldığını ölçer.
1.2 Alınan yolu ve geçen zamanı kullanarak cismin süratini hesaplar.
1.3 Sürat birimlerini ifade eder ve kullanır.
1.4 Alınan yol, geçen zaman ve sürat arasındaki ilişkiyi açıklar ve farklı durumlar için uygular.
1.5 Bir cismin aldığı yol ile geçen zaman arasındaki ilişkiyi grafikle gösterir ve grafiği yorumlar.
1.6 Hareketli cisimlerin hareket enerjisine sahip olduğunu fark eder.
Kuvvettin etkileri farklıdır.
Cisimler ekuvvetler uygular ve bu kuvvetlerin cisimler üzerindeki etkisini inceleriz.(Hızlanma,yavaşlama vb.)

Grafik Çizelim.  

Tavşan ile kaplumbağa.
Tavşan ile kaplumbağa hikayesindeki geçen zamnı saat cinsinden hesaplayınız ve buna göre yarışmanın sonucunu belirleyiniz.

Sürati hesaplayalım.
Örnek bir hız problemi üzerinden sürat hesaplanır.
Kuvvet ne yapar ne yapmaz?
Kuvvetin tanımına göre cisimler üzerindeki etkisinden ve uygulanışı gösterilir.
Öğrenciler; hareketin başlangıç şartlarını dikkate almadan, hareketli herhangi iki cisimden önde bulunanın daima daha süratli olduğunu düşünme eğiliminde olabilirler.
1.2 Sadece sabit süratle hareket eden cisimlerin süratleri hesaplanmalıdır.
Sürat birimlerinin birbirlerine dönüşümleri verilmelidir.
 Öğrenciler hareket etmeyen cisimlerin hiçbir enerjiye sahip olamayacağı yanılgısına düşebilir.
1.6 Sadece hareketli cisimlerin hareket enerjisine sahip olacağından bahsedilmeli; ama bununla ilgili matematiksel bağıntılara girilmemelidir.
1.6 Kinetik enerji ifadesi 7. sınıfta kullanılacaktır.
Öğrenciler, enerji ve kuvveti aynı anlamda kullanma eğiliminde olabilir.
Öğrenciler süratin bir kuvvet olduğu yanılgısına düşebilirler
1.4 ve 1.5 kazanımları, Matematik dersi “Tablo ve Grafikler” alt öğrenme alanı kazanım 1 ve 2 ile ilişkilendirilir.
1.5 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” öğrenme alanı kazanım 4.4 ile ilişkilendirilir.

Kızılay Haftası
(29 Ekim-4 Kasım)

Organ Nakli Haftası
(3-9 Kasım)

    Lösemili Çocuklar
    Haftası
    (2-8 Kasım)

1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gösteri
6. Soru yanıt
7. Örnek olay
8. Beyin fırtınası
9. Canlandırma
10. Grup çalışmaları
11. Proje
12. Keşfetme
13. Oyun oynama

A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. Tübitak yayınları

B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Aile bireyleri
3. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar

C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Etkinlik örnekleri
3. Bilgisayar vb.
4. Deney malzemeleri


 Yapılandı-rılmış Grid

Bulmaca

 Açık Uçlu Soru

Kavram Haritası

2. HAFTA (07 KASIM – 11 KASIM)
4 SAAT

1.5 Bir cismin aldığı yol ile geçen zaman arasındaki ilişkiyi grafikle gösterir ve grafiği yorumlar.
1.6 Hareketli cisimlerin hareket enerjisine sahip olduğunu fark eder.

Grafik Çizelim  



1.6 Sadece hareketli cisimlerin hareket enerjisine sahip olacağından bahsedilmeli; fakat bununla ilgili matematiksel bağıntılara girilmemelidir.

1.6 Kinetik enerji ifadesi 7. sınıfta kullanılacaktır.


1.5  kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” öğrenme alanı kazanım 4.4 ile ilişkilendirilir.

KURBAN BAYRAMI
07-09 KASIM

Atatürk’ün Ölüm Günü
(10 Kasım)

Atatürk Haftası
(10-16 Kasım)

Afet Eğitimi Hazırlık Günü (12 Kasım)

Yapılandı-rılmış Grid

 Bulmaca

Açık Uçlu Soru

Kavram Haritası

3. HAFTA ( 14 KASIM -  18 KASIM)
4 SAAT
2.  Kuvvetin yönü ve ölçümü ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Kuvvetin birimini Newton olarak belirtir ve kullanır.

2.2 Kuvveti dinamometre ile ölçer.

2.3 Ölçülecek kuvvete uygun bir dinamometre seçerek dinamometre                         üzerindeki ölçekleri yorumlar.

2.4 Bir cisme etki eden kuvvetin yönünü belirtir ve çizerek gösterir.

2.5 Kuvvetle ilgili olarak doğrultu ve yön kavramlarını açıklar.
Kuvvetin Büyüklüğünü Nasıl Ölçeriz?
Sınıf ortamında kuvvet ölçer aletlerle(dinamometre) bazı cisimlere uygulanan kuvveti buluruz.
Dinamometre kuvveti ölçer.
Aynı Doğrultulu ve Zıt Yönlü Kuvvetler
İki farklı cisime aynı yönde  ters kuvvetler uygulayarak cismin hareketleri gözlenir.


SI birim sistemi kullanılmalıdır.

Şeffaf olarak tasarlanmış dinamometreleri kullanmak, öğrencilerin dinamometrenin nasıl çalıştığını sezmelerine yardım edecektir

2.4 Öğrenciler, bu aşamada sadece dinamometre yardımıyla bir cisme uyguladıkları aynı veya zıt yönlü kuvvetleri çizerek gösterir

  Öğrencilere, kuvvetin cisimler üzerindeki etkileri hatırlatılır.

Dünya Felsefe Günü
(20 Kasım)

    Dünya Çocuk Hakları
    Günü
    (20 Kasım)



Yapılandı-rılmış Grid

Bulmaca

Açık Uçlu Soru

Kavram Haritası

SÜRE
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR-MADDE VE DEĞİŞİM
2.ÜNİTE: KUVVET VE HAREKET

AY
HAFTA
SAAT
KAZANIMLAR
ETKİNLİKLER
AÇIKLAMALAR
DERS İÇİ, DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRK-ÇÜLÜK
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KULLANILAN EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
ÖLÇME VE DEĞER-LENDİRME
KASIM

4. HAFTA ( 21 KASIM - 25 KASIM)

4 SAAT
3.Cisimlere etki eden kuvvetler ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Bir cisme birden fazla kuvvetin etki edebileceğini gözlemler.
3.2 Bir cisme etki eden kuvvetlerin                         yönlerini gösteren çizimler yapar.
3.3 İki veya daha fazla kuvvetin bir cisme yaptığı etkiyi tek başına yapan kuvveti net kuvvet (bileşke kuvvet) olarak tanımlar.
3.4 Bir cisme etki eden net kuvvetin sıfır                         olması durumunda cismin dengelenmiş kuvvetler etkisinde olduğunu belirtir.
3.5 Bir cisme etki eden net kuvvetin sıfırdan farklı olması durumunda cismin dengelenmemiş kuvvetler etkisinde olduğunu belirtir.
3.6 Bir cisme etki eden dengelenmemiş kuvvetlerin, cismin süratinde ve/veya                         hareket yönünde değişiklik meydana getirebileceğini deneyle gösterir.
3.7 Bir veya daha fazla kuvvet etkisindeki bir cismin durgun kalabilmesi için uygulanması gereken kuvveti tahmin eder ve tahminlerini test eder.
3.8 Durgun bir cismin dengelenmiş kuvvetler etkisinde olduğu sonucuna varır.

Cisim hangi yönde hareket eder?
Birkaç cisme farklı yönde kuvvetler uygulanır ve ne tarafa gidecekleri gösterilir.

Ben dengeleyebilir miyim?
Sabit bir cisme(araba) 2 öğrenci tarafından önünden ve arkasından çektirilir ve denge konumunda durabilir mi gözlenir.

Hangisi hareket eder?
İki farklı cisime farklı
sürtünme ortamlarında eşit
kuvvet uygulanır ve
hangisinin hareket ettiği
gözlenir.

  Dengelenmiş ve dengelenmemiş kuvvetlerle ilgili olarak daha önce ele alınmış kuvvetler dikkate alınmalıdır.
3.2 Cisimlere aynı doğrultuda etki         eden, yönleri aynı veya zıt kuvvetlerle ilgili çizimler yaptırılmalıdır.

   Bir kuvveti dengeleyen diğer kuvvetin   bu kuvvete eşit büyüklükte; fakat zıt yönde olması gerektiği vurgulanmalıdır.

3.4 Sabit süratli hareketin de dengelenmiş kuvvetlerin bir sonucu olduğundan bahsedilebilir.

3.6 Öğrenciler, aynı doğrultu üzerindeki aynı ve zıt yönlü kuvvetlerin cisimlere olan net etkilerini tanımlayabilmelidir.

Öğrencilerin farklı büyüklükteki kuvvetleri ölçeklendirme yardımıyla farklı uzunluktaki oklarla temsil etmelerine yardım edilmelidir

 Öğrencilere, kuvvet çeşitleri         hatırlatılır.

 Öğretmenler Günü
(24 Kasım)




1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gösteri
6. Soru yanıt
7. Örnek olay
8. Beyin fırtınası
9. Canlandırma
10. Grup çalışmaları
11. Proje
12. Keşfetme
13. Oyun oynama

A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. Tübitak yayınları

B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Aile bireyleri
3. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar

C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Etkinlik örnekleri
3. Bilgisayar vb.
4. Deney malzemeleri


Bulmaca

 Açık Uçlu Soru
5. HAFTA ( 28 KASIM - 02 ARALIK)
4 SAAT
4. Ağırlıkla ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1 Dünyadaki kütle çekim kuvvetinin varlığını, etrafındaki olaylardan yararlanarak gözlemler.
4.2 Dünya ile yeryüzündeki kütleler arasındaki çekim kuvvetini yer çekimi kuvvetini, olarak isimlendirir.
4.3 Yer çekimi kuvvetinin Dünya üzerindeki her noktada kütleler üzerine Dünya’nın merkezine doğru etkilediğini fark eder.
4.4 Kütleye etki eden yer çekimi kuvvetini ağırlık olarak adlandırır.
4.5 Ağırlığı bir kuvvet olarak tanımlar ve dinamometre ile ölçer.
4.6 Farklı gezegenlerde aynı kütlenin ağırlığının neden farklı olacağını açıklar.
4.7 Kütle ile ağırlığı birbirinden ayırt eder.

Ağırlık mı? Kütle mi?
Cisimler farklı ortamlarda aynı ağırlıktamıdır belgesel izletirek gösterilir.
Ağırlık ve Kuvvet arasındaki fark?
Öğrencilere ağırlık ve kütlenin birbirinden farklı olduğu anlatılır.

Kaç Newton?
Bazı cisimler dinamometre ölçüm yapılarak kütleleri agırlığa çevirtilir.


Yer çekimi kuvvetinin yönünün yerin merkezine doğru olduğu vurgulanmalıdır.
   SI birim sistemi kullanılmalıdır.

4.4 Yer çekimi konusuna girilmeyeceğinden ağırlıkla ilgili olarak “G=mg” matematiksel bağıntısı verilmemelidir. Öğrenciler, bir cismin ağırlığını Newton olarak ölçeklendirilmiş bir dinamometre ile ölçerek bulmalıdır.
  4.4 Bazı öğrenciler, bir cismin kütlesi ile ağırlığı arasında bir oran olduğunu sezebilir.
4.6 Dünya-Ay ve Dünya-Güneş arasındaki kütle çekim kuvvetlerine değinilmez.
Öğrenciler yer çekimi kuvvetinin aynı anda sadece bir cisme etki edebileceği yanılgısına düşebilir.



Dünya AIDS Günü
(1 Aralık)


  Kavramları Bulup Yerleştirelim

  II. YAZILI


Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken tarihler; sarı


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder