SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT-FİZİKSEL OLAYLAR
2.ÜNİTE: KUVVET VE
HAREKET
|
|||||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
DERS İÇİ, DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
|
ÖLÇME VE DEĞERLEN-DİRME
|
||
KASIM
|
1. HAFTA ( 31 EKİM – 04 KASIM)
|
4 SAAT
|
1.Bir doğru boyunca
sabit süratle hareket eden cisimle ilgili olarak öğrenciler;
1.1 Cismin aldığı yolu ve bu yolu ne kadar zamanda
aldığını ölçer.
1.2 Alınan yolu ve geçen zamanı kullanarak cismin
süratini hesaplar.
1.3 Sürat birimlerini ifade eder ve kullanır.
1.4 Alınan yol, geçen zaman ve sürat arasındaki
ilişkiyi açıklar ve farklı durumlar için uygular.
1.5 Bir cismin aldığı yol ile geçen zaman
arasındaki ilişkiyi grafikle gösterir ve grafiği yorumlar.
1.6 Hareketli cisimlerin hareket enerjisine sahip
olduğunu fark eder.
|
Kuvvettin etkileri farklıdır.
Cisimler ekuvvetler uygular ve bu
kuvvetlerin cisimler üzerindeki etkisini inceleriz.(Hızlanma,yavaşlama vb.)
Grafik Çizelim.
Tavşan ile kaplumbağa.
Tavşan
ile kaplumbağa hikayesindeki geçen zamnı saat cinsinden hesaplayınız ve buna
göre yarışmanın sonucunu belirleyiniz.
Sürati hesaplayalım.
Örnek
bir hız problemi üzerinden sürat hesaplanır.
Kuvvet ne yapar ne yapmaz?
Kuvvetin
tanımına göre cisimler üzerindeki etkisinden ve uygulanışı gösterilir.
|
Öğrenciler; hareketin
başlangıç şartlarını dikkate almadan, hareketli herhangi iki cisimden önde bulunanın daima daha süratli
olduğunu düşünme eğiliminde olabilirler.
1.2 Sadece
sabit süratle hareket eden cisimlerin süratleri hesaplanmalıdır.
Sürat birimlerinin birbirlerine dönüşümleri
verilmelidir.
Öğrenciler
hareket etmeyen cisimlerin hiçbir enerjiye sahip olamayacağı yanılgısına
düşebilir.
1.6 Sadece hareketli cisimlerin hareket enerjisine
sahip olacağından bahsedilmeli; ama bununla ilgili matematiksel bağıntılara
girilmemelidir.
1.6 Kinetik enerji ifadesi 7. sınıfta
kullanılacaktır.
Öğrenciler, enerji ve kuvveti aynı anlamda
kullanma eğiliminde olabilir.
Öğrenciler süratin bir kuvvet olduğu
yanılgısına düşebilirler
|
1.4
ve 1.5 kazanımları,
Matematik dersi “Tablo ve Grafikler” alt öğrenme alanı kazanım 1 ve 2 ile
ilişkilendirilir.
1.5 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma” öğrenme alanı
kazanım 4.4 ile ilişkilendirilir.
|
Kızılay
Haftası
(29 Ekim-4
Kasım)
Organ Nakli Haftası
(3-9 Kasım)
Lösemili Çocuklar
Haftası
(2-8
Kasım)
|
1. Anlatım
2. Tüme
varım
3.
Tümden gelim
4. Grup
tartışması
5.
Gösteri
6. Soru
yanıt
7.
Örnek olay
8.
Beyin fırtınası
9.
Canlandırma
10. Grup
çalışmaları
11.
Proje
12.
Keşfetme
13. Oyun
oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders
Kitabımız
2.
Ansiklopediler
3.
Güncel yayınlar
4.
Resim, harita ve fotoğraflar
5.
Tübitak yayınları
B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2.
Aile bireyleri
3.
Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1.
Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2.
Etkinlik örnekleri
3.
Bilgisayar vb.
4.
Deney malzemeleri
|
Yapılandı-rılmış Grid
Bulmaca
Açık Uçlu Soru
Kavram
Haritası
|
||
2. HAFTA (07 KASIM – 11 KASIM)
|
4 SAAT
|
1.5
Bir cismin aldığı yol ile geçen zaman arasındaki ilişkiyi grafikle gösterir
ve grafiği yorumlar.
1.6 Hareketli
cisimlerin hareket enerjisine sahip olduğunu fark eder.
|
Grafik Çizelim
|
1.6 Sadece hareketli cisimlerin
hareket enerjisine sahip olacağından bahsedilmeli; fakat bununla ilgili
matematiksel bağıntılara girilmemelidir.
1.6 Kinetik enerji ifadesi 7.
sınıfta kullanılacaktır.
|
1.5 kazanımı, Türkçe dersi “Okuma”
öğrenme alanı kazanım 4.4 ile
ilişkilendirilir.
|
KURBAN BAYRAMI
07-09 KASIM
Atatürk’ün Ölüm Günü
(10 Kasım)
Atatürk Haftası
(10-16 Kasım)
Afet
Eğitimi Hazırlık Günü (12 Kasım)
|
Yapılandı-rılmış Grid
Bulmaca
Açık Uçlu
Soru
Kavram
Haritası
|
|||||
3. HAFTA ( 14 KASIM - 18 KASIM)
|
4 SAAT
|
2. Kuvvetin yönü ve ölçümü
ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Kuvvetin
birimini Newton olarak belirtir ve kullanır.
2.2 Kuvveti
dinamometre ile ölçer.
2.3 Ölçülecek
kuvvete uygun bir dinamometre seçerek dinamometre üzerindeki ölçekleri yorumlar.
2.4 Bir cisme
etki eden kuvvetin yönünü belirtir ve çizerek gösterir.
2.5 Kuvvetle ilgili olarak doğrultu ve yön
kavramlarını açıklar.
|
Kuvvetin
Büyüklüğünü Nasıl Ölçeriz?
Sınıf ortamında kuvvet
ölçer aletlerle(dinamometre) bazı cisimlere uygulanan kuvveti buluruz.
Dinamometre
kuvveti ölçer.
Aynı Doğrultulu ve Zıt Yönlü
Kuvvetler
İki farklı cisime aynı yönde ters kuvvetler uygulayarak cismin
hareketleri gözlenir.
|
SI birim sistemi
kullanılmalıdır.
Şeffaf olarak
tasarlanmış dinamometreleri kullanmak, öğrencilerin dinamometrenin nasıl
çalıştığını sezmelerine yardım edecektir
2.4
Öğrenciler, bu aşamada sadece dinamometre
yardımıyla bir cisme uyguladıkları aynı veya zıt yönlü kuvvetleri çizerek
gösterir
|
Öğrencilere,
kuvvetin cisimler üzerindeki etkileri hatırlatılır.
|
Dünya Felsefe Günü
(20 Kasım)
Dünya Çocuk Hakları
Günü
(20
Kasım)
|
Yapılandı-rılmış Grid
Bulmaca
Açık Uçlu
Soru
Kavram
Haritası
|
|||||
SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR-MADDE VE DEĞİŞİM
2.ÜNİTE: KUVVET VE HAREKET
|
|||||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
DERS İÇİ, DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRK-ÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
|
ÖLÇME VE DEĞER-LENDİRME
|
||
KASIM
|
4. HAFTA ( 21 KASIM - 25
KASIM)
|
4 SAAT
|
3.Cisimlere etki eden kuvvetler ile ilgili olarak
öğrenciler;
3.1 Bir
cisme birden fazla kuvvetin etki edebileceğini gözlemler.
3.2
Bir cisme etki eden kuvvetlerin yönlerini
gösteren çizimler yapar.
3.3
İki veya daha fazla kuvvetin bir cisme yaptığı etkiyi tek başına yapan
kuvveti net kuvvet (bileşke kuvvet) olarak tanımlar.
3.4
Bir cisme etki eden net kuvvetin sıfır olması
durumunda cismin dengelenmiş kuvvetler etkisinde olduğunu belirtir.
3.5
Bir cisme etki eden net kuvvetin sıfırdan farklı olması durumunda cismin
dengelenmemiş kuvvetler etkisinde olduğunu belirtir.
3.6
Bir cisme etki eden dengelenmemiş kuvvetlerin, cismin süratinde ve/veya hareket yönünde
değişiklik meydana getirebileceğini deneyle gösterir.
3.7
Bir veya daha fazla kuvvet etkisindeki bir cismin durgun kalabilmesi için
uygulanması gereken kuvveti tahmin eder ve tahminlerini test eder.
3.8
Durgun bir cismin dengelenmiş kuvvetler etkisinde olduğu sonucuna varır.
|
Cisim hangi yönde hareket
eder?
Birkaç cisme farklı
yönde kuvvetler uygulanır ve ne tarafa gidecekleri gösterilir.
Ben dengeleyebilir miyim?
Sabit bir cisme(araba) 2 öğrenci
tarafından önünden ve arkasından çektirilir ve denge konumunda durabilir mi
gözlenir.
Hangisi hareket eder?
İki
farklı cisime farklı
sürtünme
ortamlarında eşit
kuvvet
uygulanır ve
hangisinin
hareket ettiği
gözlenir.
|
Dengelenmiş
ve dengelenmemiş kuvvetlerle ilgili olarak daha önce ele alınmış kuvvetler
dikkate alınmalıdır.
3.2 Cisimlere aynı doğrultuda etki
eden, yönleri aynı veya zıt
kuvvetlerle ilgili çizimler yaptırılmalıdır.
Bir kuvveti dengeleyen diğer kuvvetin bu kuvvete eşit büyüklükte; fakat zıt yönde
olması gerektiği vurgulanmalıdır.
3.4
Sabit süratli hareketin de dengelenmiş
kuvvetlerin bir sonucu olduğundan bahsedilebilir.
3.6 Öğrenciler, aynı doğrultu
üzerindeki aynı ve zıt yönlü kuvvetlerin cisimlere olan net etkilerini
tanımlayabilmelidir.
Öğrencilerin farklı
büyüklükteki kuvvetleri ölçeklendirme yardımıyla farklı uzunluktaki oklarla
temsil etmelerine yardım edilmelidir
|
Öğrencilere, kuvvet
çeşitleri hatırlatılır.
|
Öğretmenler Günü
(24
Kasım)
|
1. Anlatım
2. Tüme
varım
3.
Tümden gelim
4. Grup
tartışması
5.
Gösteri
6. Soru
yanıt
7.
Örnek olay
8.
Beyin fırtınası
9.
Canlandırma
10. Grup
çalışmaları
11.
Proje
12.
Keşfetme
13. Oyun
oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders
Kitabımız
2.
Ansiklopediler
3.
Güncel yayınlar
4.
Resim, harita ve fotoğraflar
5.
Tübitak yayınları
B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2.
Aile bireyleri
3.
Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1.
Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2.
Etkinlik örnekleri
3.
Bilgisayar vb.
4.
Deney malzemeleri
|
Bulmaca
Açık Uçlu Soru
|
||
5. HAFTA ( 28 KASIM - 02
ARALIK)
|
4 SAAT
|
4. Ağırlıkla ile
ilgili olarak öğrenciler;
4.1
Dünyadaki kütle çekim kuvvetinin varlığını, etrafındaki olaylardan
yararlanarak gözlemler.
4.2
Dünya ile yeryüzündeki kütleler arasındaki çekim kuvvetini yer çekimi
kuvvetini, olarak isimlendirir.
4.3
Yer çekimi kuvvetinin Dünya üzerindeki her noktada kütleler üzerine Dünya’nın
merkezine doğru etkilediğini fark eder.
4.4
Kütleye etki eden yer çekimi kuvvetini ağırlık olarak adlandırır.
4.5
Ağırlığı bir kuvvet olarak tanımlar ve dinamometre ile ölçer.
4.6
Farklı gezegenlerde aynı kütlenin ağırlığının neden farklı olacağını açıklar.
4.7
Kütle ile ağırlığı birbirinden ayırt eder.
|
Ağırlık mı? Kütle mi?
Cisimler farklı ortamlarda aynı
ağırlıktamıdır belgesel izletirek gösterilir.
Ağırlık ve Kuvvet arasındaki
fark?
Öğrencilere ağırlık ve kütlenin
birbirinden farklı olduğu anlatılır.
Kaç Newton?
Bazı cisimler dinamometre ölçüm
yapılarak kütleleri agırlığa çevirtilir.
|
Yer
çekimi kuvvetinin yönünün yerin merkezine doğru olduğu vurgulanmalıdır.
SI birim sistemi
kullanılmalıdır.
4.4 Yer
çekimi konusuna girilmeyeceğinden ağırlıkla ilgili olarak “G=mg” matematiksel
bağıntısı verilmemelidir. Öğrenciler, bir cismin ağırlığını Newton olarak
ölçeklendirilmiş bir dinamometre ile ölçerek bulmalıdır.
4.4 Bazı öğrenciler, bir cismin
kütlesi ile ağırlığı arasında bir oran olduğunu sezebilir.
4.6 Dünya-Ay
ve Dünya-Güneş arasındaki kütle çekim kuvvetlerine değinilmez.
Öğrenciler yer çekimi kuvvetinin aynı anda
sadece bir cisme etki edebileceği yanılgısına düşebilir.
|
Dünya
AIDS Günü
(1
Aralık)
|
Kavramları Bulup Yerleştirelim
II. YAZILI
|
||||||
Tarihlerde
geçen;
Normal
yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek
davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz
daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken tarihler; sarı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder