26 Şubat 2013 Salı

MADDENİN TANECİKLİ YAPISI

SÜRE
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
3. ÜNİTE: MADDENİN TANECİKLİ YAPISI
AY
HAFTA
SAAT
KAZANIMLAR
ETKİNLİKLER
AÇIKLAMALAR
DERS İÇİ, DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KULLANILAN EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
ÖLÇME VE DEĞERLEN-DİRME
ARALIK

1. HAFTA ( 05 ARALIK-09 ARALIK)

4 SAAT

1. Maddenin yapı taşları olan atom ile ilgili olarak öğrenciler;

1.1 Katıların, sıvıların ve gazların sıkışma-genleşme özelliklerini karşılaştırır. (BSB-1, 2, 4, 5, 6)
1.2 Gazların sıkışma - genleşme özelliklerinden, gazlarda boşluk olduğu çıkarımını yapar.
(BSB-1, 2, 8)
1.3 Maddelerin görünmez küçük parçalara bölünebildiğini deney yaparak fark eder.
(BSB-15, 16, 17, 18)
1.4 Maddelerin nereye kadar ardışık bölünebileceğini sorgular. (BSB-30, 31)
1.5 Her türden maddenin bölünmesi zor, görülemeyecek kadar küçük yapı taşlarından oluştuğunu belirtir (TD-5)

HHangi maddeler daha çok sıkışır veya genleşir?
Öğrenciler 3 gruba ayrılır.3 ayrı sızdırmasız pistonlu kap içerisine katı sıvı ve gaz olmak üzere 3 farklı madde konulur. Bu kaplar önce ısıtılır  ve piston seviyeleri arasında durum değerlendirmesi yapılır. Sonra bir süre beklenildikten sonra bu sefer pistonlar soğutularak yine seviye tespiti yapılır.
(1.1; 1.2) (BSB-3)
HKüp şekeri ne kadar parçalayabiliriz?
Önce küp şeker sert bir cisim yardımıyla parçalanır.Daha da küçük parçalara ayırmaya çalışılır.Sonra bu şeker parçaları su içerisine konulur.
(1.3; 1.4; 1.5) (FTTÇ-35).

 [!] “Hangi maddeler daha çok sıkışır veya genleşir?” etkinliğinde amaç, gazların, katı ve sıvılara
göre çok daha kolay sıkışması ve genleşmesini göstermektir.
[!] “Hangi maddeler daha çok sıkışır veya genleşir?” etkinliğinde bir süre beklenilmesinin sebebi
Kapların hepsinin tekrar oda sıcaklığı seviyesine gelmesi gerektiğindendir.
[!]Küp şekeri ne kadar parçalayabiliriz?” etkinliğinde şe
kerin suya yayılması görülemediği halde katı şekerin tamamen tükenmesi gerçeğinden, şekerin suda küçük parçalara ayrıldığı bu parçaların görülemeyecek kadar küçük olduğu çıkarımına ulaştıracak yönlendirme yapıl
malıdır.


C Gazların basıncı konusu 8. sınıfta Kuvvet ve Hareket ünitesinde işlenecektir.

İnsan Hakları ve Demokrasi Haftası
(10 Aralık gününü içine alan hafta)

1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gösteri
6. Soru yanıt
7. Örnek olay
8. Beyin fırtınası
9. Canlandırma
10. Grup çalışmaları
11. Proje
12. Keşfetme
13. Oyun oynama

A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. Tübitak yayınları

B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Aile bireyleri
3. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar

C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Etkinlik örnekleri
3. Bilgisayar vb.
4. Deney malzemeleri

4 Terimleri Eşleştirelim

4 Tanılayıcı Dallanmış Ağaç


2. HAFTA ( 12 ARALIK -  16 ARALK)
4 SAAT

1.6 Maddenin,küreye benzer  yapı taşlarını atom şeklinde adlandırır.

1.7 Atom kavramı ile ilgili düşüncelerin zaman içinde değiştiğini fark eder (FTTÇ-1, 2, 3, 4, 14)

1.8 Atomların daha da küçük parçacıklardan oluştuğunu ifade eder (TD-3)

HAtomların birbirine göre uzaklığı
    Elmas ve su moleküllerinin resim veya modellemeleri üzerinde gözlem ve inceleme yapılarak elmas molekülündeki atomların birbirine daha yakın olduğu vurgulanır.
(1.5; 1.6, 1.7; 1.8)
HHücre ve atom büyüklüğünün karşılaştırılması
   Mikroskop ile bir mikroskobik canlı incelenmesi sonucunda bu canlının içinde daha küçük olan organelleri görebiliriz.Organellerin de daha küçük yapılardan oluştuğu çıkarımı öğrencilere aktarılır.
(1.8)

[!]  “Hücre ve atom büyüklüğünün karşılaştırılması” etkinliğinde atomların birleşmesi sonucu hücrelerin  nasıl oluştuğu tartışılabilir.
[!] 1.7 John Dalton, Madam Curie, vb. bilim adamlarının hayatları araştırma konusu olarak verilebilir.
)*1.5 Radyoaktiflik kavramına girilmeyecektir. Bu düzeyde esas olan, maddenin görünmez küçük parçalardan (atom) oluştuğu fikrini vermektir. Atomun yapısı ile ilgili kısım, 7. sınıfa bırakılmıştır. Atomun yapısı verilmeden de element, bileşik, karışım, molekül, fiziksel değişim ve kimyasal değişim kavramları işlenebilir. Burada böyle bir yaklaşım esas alınmıştır.
)*1.8 Atomların zor da olsa bölündüğü, atomdan daha küçük parçacıkların bulunduğu belirtilir; bu parçacıkların isimlerine ve özelliklerine girilmez.



  
Tutum, Yatırım ve
Türk Malları Haftası
(12-18 Aralık)

4 Akran Değerlendirme Formu
 4 Öğrenci Gözlem Formu
 4 Tanılayıcı Dallanmış Ağaç

3. HAFTA (19 ARALIK – 23 ARALIK)
4 SAAT

2.Maddelerin özellikleriyle tanecikli            yapısı arasında ilişki kurmak           bakımından öğrenciler;
2.1 Maddelerin farklı olmasından yola çıkarak atomların da farklı olabileceği sonucuna ulaşır.
(BSB-9)
2.2 Aynı cins atomlardan oluşmuş maddeleri “element” şeklinde adlandırır.
2.3 Bileşik modelleri üzerinde farklı element atomlarını ayırt eder.(BSB-30)
2.4 Farklı atomlar içeren saf maddeleri “bileşik” olarak adlandırır.

Element nedir?
Öğrencileri elementler ve elementlerin oluşturduğu maddeleri
görsel ve işitsel şekilde sunabilen bir bilimsel müzeye götürebiliriz.
(2.1;2.2;2.3;2.4)
H Element ve bileşikler arasındaki farklar nelerdir?
Element ve bileşiklerle ilgili genel bilgi verildikten sonra öğretmen rehber görevi görerek öğrencileri tartıştırır.
(2.1;2.2;2.3;2.4)

[!] 2.1; 2.2 Burada hidrojen, oksijen, karbon ve iyot yalnızca adları ile tanıtılacaktır. Model atomlar farklı renk ve büyüklükte seçilebilir (hidrojen en küçük, iyot en büyük…). Farklı elementlerin adları ve sembolleri verilmeyecek, element kavramı yalnızca model üzerinde sezdirilecektir. Bu                    konudaki ayrıntılı bilgi 7.sınıf “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” ünitesine ertelenecektir.
[!] 2.3 Bileşiklerin sadece modelleri incelenecek; su hariç, bileşik adları verilmeyecektir. Burada verilmek istenen fikir sadece bileşiklerde birden çok tip element (atom) bulunduğu ve bunların birbirine bağlı olduğudur.











SÜRE
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
3. ÜNİTE: MADDENİN TANECİKLİ YAPISI
AY
HAFTA
SAAT
KAZANIMLAR
ETKİNLİKLER
AÇIKLAMALAR
DERS İÇİ, DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KULLANILAN EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
ÖLÇME VE DEĞERLEN-DİRME
                                                                    OCAK                                                                                          ARALIK

4. HAFTA ( 26 ARALIK- 30 ARALIK)

4 SAAT

2.5 Basit model veya resimler üzerinde molekülleri gösterir.

2.6 Basit molekül modelleri yapar (BSB-28).

2.7 Her molekülde belirli sayıda atom bulunduğu çıkarımını yapar.

2.8 Model üzerinde molekül içeren ve içermeyen maddeleri birbirinden ayırt   eder.
(BSB-30)

HMolekül modellerini inceleyelim
   Öğrencilere yaşlarına uygun olacak şekilde fazla ayrıntıya girmeyen ve molekül modellerini yüzeysel olarak anlatan bir belgesel veya bilimsel bir film izletilebilir.(2.5;2.6;2.7;2.8)
HMolekül modelleri yapalım
    Oyun hamurları kullanılarak farklı renklerde küreler yapılır.Renklerden her biri farklı bir atomu temsil eder.
Sonra önceden öğrenilen bilgiler yardımıyla öğrenciler molekül modelleri oluşturur.
(2.5;2.6;2.7;2.8)

)* 2.3; 2.8 Molekül modellerinde bağ açıları gerçeğe uygun gösterilecek; üç boyutlu, CH4, NH3 gibi modellere girilmeyecektir.
[!] 2.3; 2.8 Öğrenci model üzerinde gözlem yaparken hem bileşiklerin hem de elementlerin molekülleri olabileceğinin vurgulanması esastır. Molekülsüz bileşik ve element modelleri ile bu bilgi pekiştirilmelidir.




Atatürk’ün Ankara’ya Gelişi
(27 Aralık)

2012 yılının başlangıcı
(1 Ocak)

1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gösteri
6. Soru yanıt
7. Örnek olay
8. Beyin fırtınası
9. Canlandırma
10. Grup çalışmaları
11. Proje
12. Keşfetme
13. Oyun oynama

A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. Tübitak yayınları

B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Aile bireyleri
3. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar

C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Etkinlik örnekleri
3. Bilgisayar vb.
4. Deney malzemeleri


4 Akran Değerlendirme Formu

4 Öğrenci Gözlem Formu

1. HAFTA ( 02 OCAK – 06 OCAK)
4 SAAT

3.Fiziksel ve kimyasal değişimler ile ilgili olarak öğrenciler;

3.1 Maddenin sadece görünümünün değiştiği olaylara örnekler verir. (BSB-6, 8)

3.2 Bir maddenin değişerek başka bir maddeye / maddelere dönüştüğü olaylara örnekler verir (BSB-6, 8)

3.3 Fiziksel değişimlerde değişen maddenin kimlik değiştirmediğini vurgular (BSB-6, 8, 9; TD-2).

HFiziksel olay ve fiziksel değişim
    Öğrenciler bir fındık tanesini kırarak,bir buz parçasını ısıtarak,bir kağıt parçasını keserek maddelerin halleri ilk halleri ile karşılaştırılır.
(3.1;3.3)
HFiziksel ve kimyasal değişime örnekler bulalım.
Öğrencilerden fiziksel ve kimyasal
olayları araştırarak örnekler bulmaları istenir.
(3.1;3.2;3.3)

)* 3.1;3.2;3.3 Fiziksel ve kimyasal değişimleri, maddenin kimliğini koruması ya da değiştirmesi temeline dayandırmak esas alınmıştır. Atomlar arası veya moleküller arası bağ kopması kavramına girilmeyecektir. Bu değişimlerle tersinirlik-tersinmezlik ilişkisi kurmak, istisnası çok olduğu için uygun görülmemiştir.

[!] 3.3 Bu yaştaki öğrenci için maddenin kimliği kavramı, anlamı net bir kavram olmayabilir. Kimliğin değiştiği veya aynı kaldığı olay örnekleri kullanılarak madde bağlamında kimlik sezgi yoluyla kavratılmalıdır.

  


4 Akran Değerlendirme Formu

4 Öğrenci Gözlem Formu

 4 Tanılayıcı Dallanmış Ağaç

    YAZILI
2. HAFTA ( 09 OCAK - 13 OCAK)
4 SAAT

3.4 Kimyasal değişimlerde madde kimliğinin değiştiğini fark eder (BSB-6, 9).

3.5 Çok sayıda atom ve molekül içeren maddelere bakarak, “saf madde” ve “karışım” kavramlarını atom ve molekül düzeyinde fark eder.



HFiziksel ve kimyasal değişimin ayırt edilmesi
    Öğrenciler bir kağıt parçasını yaka
rak,bir mumun bir kısmını eriterek,
bir buz parçasını önce eritip daha sonra buharlaştırarak değişim ve gözlemlerini kaydederler.
(3.1; 3.2; 3.3; 3.4)
HSaf madde ve karışımı karşılaştıralım.
Öğrencilerden yapacakları araştırma
ile saf madde ve karışım arasındaki farkları bulmaları istenir.
(3.5)

)* 3.1;3.2;3.3 Fiziksel ve kimyasal değişimleri, maddenin kimliğini koruması ya da değiştirmesi temeline dayandırmak esas alınmıştır. Atomlar arası veya moleküller arası bağ kopması kavramına girilmeyecektir. Bu değişimlerle tersinirlik-tersinmezlik ilişkisi kurmak, istisnası çok olduğu için uygun görülmemiştir.

[!] 3.3 Bu yaştaki öğrenci için maddenin kimliği kavramı, anlamı net bir kavram olmayabilir. Kimliğin değiştiği veya aynı kaldığı olay örnekleri kullanılarak madde bağlamında kimlik sezgi yoluyla kavratılmalıdır.


Enerji Tasarrufu Haftası
(Ocak ayının 2. haftası)

4 Bulmaca

4 Açık Uçlu Soru

4 Kavram Haritası



SÜRE
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
3. ÜNİTE: MADDENİN TANECİKLİ YAPISI
AY
HAFTA
SAAT
KAZANIMLAR
ETKİNLİKLER
AÇIKLAMALAR
DERS İÇİ, DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KULLANILAN EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
ÖLÇME VE DEĞERLEN-DİRME
                                                                    
                                                                        OCAK


3. HAFTA ( 16 OCAK- 20 OCAK)

4 SAAT

4.Maddenin hâlleri ile tanecikli yapı arasında ilişki kurmak bakımından öğrenciler;
4.1 Gazların genleşme – sıkışma özelliklerinden, moleküllerinin bağımsız olduğu çıkarımını yapar.
(BSB-6, 8)
4.2 Sıvıların çok fazla sıkıştırılamayışlarından, moleküllerinin birbiri ile temas hâlinde olduğu sonucunu çıkarır. (BSB-30, 31; TD-3)
4.3 Akma özelliklerinden yararlanarak sıvı molekülleri arasında az da olsa boşluk bulunduğu çıkarımını yapar. (BSB-6, 8)
4.4 Gazların ve sıvıların akma özelliklerinden, moleküllerinin öteleme hareketi yapabildiği çıkarımına ulaşır.(BSB -6, 8)
4.5 Katılarda atom ve moleküllerin öteleme hareketi yapmadığını tahmin eder. (BSB- 9)


HKatılarda ve Sıvılarda Atomlar-Moleküller
   
  Öğrencilere; tahta parçası, su ve hava dolu bir balon gösterilerek bunların özelliklerini, tanecikleri düşünerek tartışmaları istenir. Öğrenciler, üç gruba ayrılarak, birinci grup katı, ikinci grup sıvı, üçüncü grup ise gaz taneciklerini
canlandırırlar. Her grubun canlandırdığı rolleri diğer gruplar gözlemler. Hatalı buldukları, düzeltilmesi gereken davranışları sınıfta tartışırlar. Tartışmalar sonunda katıyı canlandıran öğrenciler, birbirleriyle kol kola
girip sadece titreşim hareketi yaparlar. Sıvıyı canlandıran öğrenciler birbirine tutunmadan sürtünerek öteleme hareketi yaparlar. Gazı canlandıran
öğrenciler ise sınıfın içine dağılacak şekilde koşarak hareket ederler.
Maddenin hangi halini canlandıran öğrencilerin en bağımlı, hangi halini
canlandıran öğrencilerin ise en bağımsız olduğu irdelenir. Canlandırmalar sonucunda, bütün maddelerin taneciklerden oluştuğu, bu taneciklerin atom veya molekül olarak adlandırıldığı, tanecikler arasındaki boşluk ve hareketliliğin katı, sıvı, gaz sırasında artış gösterdiği irdelenir (4.1;4.2;4.3;4.4;4.5),(BSB-28, 30, 31, 32).
HTanecikli yapıyı araştıralım
    Öğrenciler katı,sıvı ve gazların tanecik yapısını araştırarak birbirlerine göre farklarını sıralaması istenir.
(4.1;4.2;4.3;4.4;4.5)


[!] 4.1;4.5 Maddenin hâlleri ve moleküllerin hareketleri ile ilgili internet ortamından indirilmiş veya CD’de kayıtlı dinamik modeller sınıfta gösterilebilir.

 [!] 4.1;4.2;4.3;4.4;4.5 Buradaki sıkışma-genleşme karşılaştırmaları var olduğu bilinen atomların/moleküllerin aralarında ne kadar boşluk olduğunu sorgulamak içindir. Yapıdaki tanecikler arasındaki boşlukların, katı-sıvı-gaz hâllerle ilişkisi kurulacaktır. 





1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gösteri
6. Soru yanıt
7. Örnek olay
8. Beyin fırtınası
9. Canlandırma
10. Grup çalışmaları
11. Proje
12. Keşfetme
13. Oyun oynama

A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. Tübitak yayınları

B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Aile bireyleri
3. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar

C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Etkinlik örnekleri
3. Bilgisayar vb.
4. Deney malzemeleri


4 Bulmaca

4 Açık Uçlu Soru

4 Kavram Haritası
Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken tarihler; sarı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder