SÜRE
|
ÖĞRENME
ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
3. ÜNİTE: MADDENİN TANECİKLİ
YAPISI
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
DERS İÇİ,
DİĞER DERSLERLE
VE ARA
DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
BELİRLİ GÜN
VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME
ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN
EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE
GEREÇLERİ
|
ÖLÇME VE
DEĞERLEN-DİRME
|
ARALIK
|
1. HAFTA ( 05 ARALIK-09 ARALIK)
|
4 SAAT
|
1. Maddenin yapı taşları olan atom ile ilgili olarak
öğrenciler;
1.1 Katıların, sıvıların ve
gazların sıkışma-genleşme özelliklerini karşılaştırır. (BSB-1, 2, 4, 5, 6)
1.2 Gazların sıkışma -
genleşme özelliklerinden, gazlarda boşluk olduğu çıkarımını yapar.
(BSB-1, 2, 8)
1.3 Maddelerin görünmez
küçük parçalara bölünebildiğini deney yaparak fark eder.
(BSB-15, 16, 17, 18)
1.4 Maddelerin nereye kadar
ardışık bölünebileceğini sorgular. (BSB-30, 31)
1.5 Her türden maddenin bölünmesi zor, görülemeyecek kadar küçük yapı
taşlarından oluştuğunu belirtir (TD-5)
|
HHangi
maddeler daha çok sıkışır veya genleşir?
Öğrenciler 3 gruba ayrılır.3 ayrı sızdırmasız
pistonlu kap içerisine katı sıvı ve gaz olmak üzere 3 farklı madde konulur.
Bu kaplar önce ısıtılır ve piston
seviyeleri arasında durum değerlendirmesi yapılır. Sonra bir süre
beklenildikten sonra bu sefer pistonlar soğutularak yine seviye tespiti
yapılır.
(1.1; 1.2) (BSB-3)
HKüp şekeri ne
kadar parçalayabiliriz?
Önce küp şeker sert bir cisim yardımıyla parçalanır.Daha
da küçük parçalara ayırmaya çalışılır.Sonra bu şeker parçaları su içerisine
konulur.
(1.3; 1.4; 1.5) (FTTÇ-35).
|
[!] “Hangi maddeler daha çok sıkışır veya genleşir?”
etkinliğinde amaç, gazların, katı ve sıvılara
göre çok daha kolay
sıkışması ve genleşmesini göstermektir.
[!] “Hangi maddeler daha çok sıkışır veya genleşir?” etkinliğinde bir süre
beklenilmesinin sebebi
Kapların hepsinin tekrar
oda sıcaklığı seviyesine gelmesi gerektiğindendir.
[!] “Küp şekeri ne kadar parçalayabiliriz?” etkinliğinde şe
kerin suya yayılması
görülemediği halde katı şekerin tamamen tükenmesi gerçeğinden, şekerin suda
küçük parçalara ayrıldığı bu parçaların görülemeyecek kadar küçük olduğu
çıkarımına ulaştıracak yönlendirme yapıl
malıdır.
|
C Gazların basıncı konusu 8. sınıfta “Kuvvet ve Hareket”
ünitesinde işlenecektir.
|
İnsan Hakları ve Demokrasi Haftası
(10 Aralık gününü içine alan hafta)
|
1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gösteri
6. Soru yanıt
7. Örnek olay
8. Beyin fırtınası
9. Canlandırma
10. Grup çalışmaları
11. Proje
12. Keşfetme
13. Oyun oynama
|
A. Yazılı
Kaynaklar
1. Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. Tübitak yayınları
B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Aile bireyleri
3. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Etkinlik örnekleri
3. Bilgisayar vb.
4. Deney malzemeleri
|
4 Terimleri Eşleştirelim
4 Tanılayıcı Dallanmış Ağaç
|
2. HAFTA ( 12 ARALIK - 16 ARALK)
|
4 SAAT
|
1.6 Maddenin,küreye benzer yapı
taşlarını atom şeklinde adlandırır.
1.7 Atom kavramı ile ilgili düşüncelerin zaman içinde değiştiğini fark eder
(FTTÇ-1, 2, 3, 4, 14)
1.8 Atomların daha da küçük parçacıklardan oluştuğunu ifade eder (TD-3)
|
HAtomların birbirine göre uzaklığı
Elmas ve su moleküllerinin
resim veya modellemeleri üzerinde gözlem ve inceleme yapılarak elmas
molekülündeki atomların birbirine daha yakın olduğu vurgulanır.
(1.5; 1.6, 1.7; 1.8)
HHücre ve atom büyüklüğünün
karşılaştırılması
Mikroskop ile bir
mikroskobik canlı incelenmesi sonucunda bu canlının içinde daha küçük olan
organelleri görebiliriz.Organellerin de daha küçük yapılardan oluştuğu
çıkarımı öğrencilere aktarılır.
(1.8)
|
[!] “Hücre ve atom büyüklüğünün karşılaştırılması” etkinliğinde atomların
birleşmesi sonucu hücrelerin nasıl
oluştuğu tartışılabilir.
[!] 1.7 John Dalton, Madam Curie, vb. bilim adamlarının hayatları araştırma
konusu olarak verilebilir.
)*1.5 Radyoaktiflik kavramına girilmeyecektir. Bu düzeyde esas olan, maddenin görünmez küçük
parçalardan (atom) oluştuğu fikrini vermektir. Atomun yapısı ile ilgili
kısım, 7. sınıfa bırakılmıştır. Atomun yapısı verilmeden de element, bileşik,
karışım, molekül, fiziksel değişim ve kimyasal değişim kavramları
işlenebilir. Burada böyle bir yaklaşım esas alınmıştır.
)*1.8 Atomların zor da olsa bölündüğü, atomdan daha küçük parçacıkların
bulunduğu belirtilir; bu parçacıkların isimlerine ve özelliklerine girilmez.
|
Tutum, Yatırım ve
Türk Malları Haftası
(12-18 Aralık)
|
4 Akran Değerlendirme Formu
4 Öğrenci Gözlem Formu
4 Tanılayıcı Dallanmış Ağaç
|
||||
3. HAFTA (19 ARALIK – 23 ARALIK)
|
4 SAAT
|
2.Maddelerin
özellikleriyle tanecikli yapısı
arasında ilişki kurmak bakımından
öğrenciler;
2.1 Maddelerin farklı olmasından yola çıkarak atomların da farklı olabileceği
sonucuna ulaşır.
(BSB-9)
2.2 Aynı cins atomlardan oluşmuş maddeleri “element” şeklinde adlandırır.
2.3 Bileşik modelleri üzerinde farklı element atomlarını ayırt eder.(BSB-30)
2.4 Farklı atomlar içeren saf maddeleri “bileşik” olarak adlandırır.
|
Element nedir?
Öğrencileri elementler ve
elementlerin oluşturduğu maddeleri
görsel ve işitsel şekilde
sunabilen bir bilimsel müzeye götürebiliriz.
(2.1;2.2;2.3;2.4)
H Element ve
bileşikler arasındaki farklar nelerdir?
Element ve bileşiklerle
ilgili genel bilgi verildikten sonra öğretmen rehber görevi görerek
öğrencileri tartıştırır.
(2.1;2.2;2.3;2.4)
|
[!] 2.1; 2.2 Burada hidrojen, oksijen, karbon ve iyot yalnızca adları ile
tanıtılacaktır. Model atomlar farklı renk ve
büyüklükte seçilebilir (hidrojen en küçük, iyot en büyük…). Farklı
elementlerin adları ve sembolleri verilmeyecek, element kavramı yalnızca
model üzerinde sezdirilecektir. Bu konudaki
ayrıntılı bilgi 7.sınıf “Maddenin Yapısı ve Özellikleri” ünitesine
ertelenecektir.
[!] 2.3 Bileşiklerin sadece modelleri incelenecek; su hariç, bileşik adları
verilmeyecektir. Burada verilmek istenen fikir sadece bileşiklerde birden çok
tip element (atom) bulunduğu ve bunların birbirine bağlı olduğudur.
|
SÜRE
|
ÖĞRENME
ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
3. ÜNİTE: MADDENİN TANECİKLİ
YAPISI
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
DERS İÇİ,
DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE
İLİŞKİLENDİRME
|
BELİRLİ GÜN
VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME
ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN
EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE
GEREÇLERİ
|
ÖLÇME VE
DEĞERLEN-DİRME
|
OCAK ARALIK
|
4. HAFTA ( 26 ARALIK- 30 ARALIK)
|
4 SAAT
|
2.5 Basit model veya resimler üzerinde molekülleri gösterir.
2.6 Basit molekül modelleri yapar (BSB-28).
2.7 Her molekülde belirli sayıda atom bulunduğu çıkarımını yapar.
2.8 Model üzerinde molekül içeren ve içermeyen maddeleri birbirinden ayırt eder.
(BSB-30)
|
HMolekül modellerini inceleyelim
Öğrencilere yaşlarına
uygun olacak şekilde fazla ayrıntıya girmeyen ve molekül modellerini yüzeysel
olarak anlatan bir belgesel veya bilimsel bir film
izletilebilir.(2.5;2.6;2.7;2.8)
HMolekül modelleri yapalım
Oyun hamurları kullanılarak farklı
renklerde küreler yapılır.Renklerden her biri farklı bir atomu temsil eder.
Sonra önceden öğrenilen
bilgiler yardımıyla öğrenciler molekül modelleri oluşturur.
(2.5;2.6;2.7;2.8)
|
)* 2.3; 2.8 Molekül modellerinde bağ açıları gerçeğe uygun gösterilecek; üç boyutlu,
CH4, NH3 gibi modellere girilmeyecektir.
[!] 2.3; 2.8 Öğrenci model üzerinde gözlem yaparken hem bileşiklerin hem de
elementlerin molekülleri olabileceğinin vurgulanması esastır. Molekülsüz
bileşik ve element modelleri ile bu bilgi pekiştirilmelidir.
|
Atatürk’ün Ankara’ya
Gelişi
(27 Aralık)
2012 yılının başlangıcı
(1 Ocak)
|
1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gösteri
6. Soru yanıt
7. Örnek olay
8. Beyin fırtınası
9. Canlandırma
10. Grup çalışmaları
11. Proje
12. Keşfetme
13. Oyun oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders
Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. Tübitak yayınları
B. Kaynak
kişiler
1.Öğretmenler
2. Aile bireyleri
3. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel
Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Etkinlik örnekleri
3. Bilgisayar vb.
4. Deney malzemeleri
|
4 Akran
Değerlendirme Formu
4 Öğrenci Gözlem Formu
|
|
1. HAFTA ( 02 OCAK – 06 OCAK)
|
4 SAAT
|
3.Fiziksel ve kimyasal değişimler ile
ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Maddenin sadece görünümünün değiştiği olaylara örnekler
verir. (BSB-6, 8)
3.2 Bir maddenin değişerek başka bir maddeye / maddelere
dönüştüğü olaylara örnekler verir (BSB-6, 8)
3.3 Fiziksel değişimlerde değişen maddenin kimlik değiştirmediğini vurgular
(BSB-6, 8, 9; TD-2).
|
HFiziksel olay ve fiziksel değişim
Öğrenciler bir fındık
tanesini kırarak,bir buz parçasını ısıtarak,bir kağıt parçasını keserek
maddelerin halleri ilk halleri ile karşılaştırılır.
(3.1;3.3)
HFiziksel ve kimyasal değişime örnekler
bulalım.
Öğrencilerden fiziksel ve
kimyasal
olayları araştırarak
örnekler bulmaları istenir.
(3.1;3.2;3.3)
|
)* 3.1;3.2;3.3 Fiziksel ve kimyasal
değişimleri, maddenin kimliğini koruması ya da değiştirmesi temeline
dayandırmak esas alınmıştır. Atomlar arası veya moleküller arası bağ kopması
kavramına girilmeyecektir. Bu değişimlerle tersinirlik-tersinmezlik ilişkisi
kurmak, istisnası çok olduğu için uygun görülmemiştir.
[!] 3.3 Bu yaştaki öğrenci için maddenin kimliği kavramı, anlamı net bir kavram olmayabilir.
Kimliğin değiştiği veya aynı kaldığı olay örnekleri kullanılarak madde
bağlamında kimlik sezgi yoluyla kavratılmalıdır.
|
4 Akran
Değerlendirme Formu
4 Öğrenci Gözlem Formu
4 Tanılayıcı Dallanmış Ağaç
YAZILI
|
|||||
2. HAFTA ( 09 OCAK - 13 OCAK)
|
4 SAAT
|
3.4 Kimyasal değişimlerde madde kimliğinin değiştiğini fark eder (BSB-6, 9).
3.5 Çok sayıda atom ve molekül içeren maddelere bakarak, “saf madde” ve
“karışım” kavramlarını atom ve molekül düzeyinde fark eder.
|
HFiziksel ve kimyasal değişimin ayırt
edilmesi
Öğrenciler bir kağıt
parçasını yaka
rak,bir mumun bir kısmını
eriterek,
bir buz parçasını önce
eritip daha sonra buharlaştırarak değişim ve gözlemlerini kaydederler.
(3.1; 3.2; 3.3; 3.4)
HSaf madde ve karışımı karşılaştıralım.
Öğrencilerden yapacakları
araştırma
ile saf madde ve karışım
arasındaki farkları bulmaları istenir.
(3.5)
|
)* 3.1;3.2;3.3 Fiziksel ve kimyasal
değişimleri, maddenin kimliğini koruması ya da değiştirmesi temeline
dayandırmak esas alınmıştır. Atomlar arası veya moleküller arası bağ kopması
kavramına girilmeyecektir. Bu değişimlerle tersinirlik-tersinmezlik ilişkisi
kurmak, istisnası çok olduğu için uygun görülmemiştir.
[!] 3.3 Bu yaştaki öğrenci için maddenin kimliği kavramı, anlamı net bir kavram olmayabilir.
Kimliğin değiştiği veya aynı kaldığı olay örnekleri kullanılarak madde
bağlamında kimlik sezgi yoluyla kavratılmalıdır.
|
Enerji Tasarrufu
Haftası
(Ocak ayının 2.
haftası)
|
4 Bulmaca
4 Açık Uçlu Soru
4 Kavram Haritası
|
SÜRE
|
ÖĞRENME
ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
3. ÜNİTE: MADDENİN TANECİKLİ
YAPISI
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
DERS İÇİ,
DİĞER DERSLERLE
VE ARA
DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
BELİRLİ GÜN
VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME
ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN
EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE
GEREÇLERİ
|
ÖLÇME VE
DEĞERLEN-DİRME
|
OCAK
|
3. HAFTA ( 16 OCAK- 20 OCAK)
|
4 SAAT
|
4.Maddenin
hâlleri ile tanecikli yapı arasında ilişki kurmak bakımından öğrenciler;
4.1 Gazların genleşme –
sıkışma özelliklerinden, moleküllerinin bağımsız olduğu çıkarımını yapar.
(BSB-6, 8)
4.2 Sıvıların çok fazla
sıkıştırılamayışlarından, moleküllerinin birbiri ile temas hâlinde olduğu
sonucunu çıkarır. (BSB-30, 31; TD-3)
4.3 Akma özelliklerinden
yararlanarak sıvı molekülleri arasında az da olsa boşluk bulunduğu çıkarımını
yapar. (BSB-6, 8)
4.4 Gazların ve sıvıların
akma özelliklerinden, moleküllerinin öteleme hareketi yapabildiği çıkarımına
ulaşır.(BSB -6, 8)
4.5 Katılarda atom ve
moleküllerin öteleme hareketi yapmadığını tahmin eder. (BSB- 9)
|
HKatılarda ve Sıvılarda Atomlar-Moleküller
Öğrencilere; tahta parçası, su ve hava dolu bir balon gösterilerek
bunların özelliklerini, tanecikleri düşünerek tartışmaları istenir.
Öğrenciler, üç gruba ayrılarak, birinci grup katı, ikinci grup sıvı, üçüncü
grup ise gaz taneciklerini
canlandırırlar. Her grubun
canlandırdığı rolleri diğer gruplar gözlemler. Hatalı buldukları,
düzeltilmesi gereken davranışları sınıfta tartışırlar. Tartışmalar sonunda
katıyı canlandıran öğrenciler, birbirleriyle kol kola
girip sadece titreşim
hareketi yaparlar. Sıvıyı canlandıran öğrenciler birbirine tutunmadan
sürtünerek öteleme hareketi yaparlar. Gazı canlandıran
öğrenciler ise sınıfın
içine dağılacak şekilde koşarak hareket ederler.
Maddenin hangi halini
canlandıran öğrencilerin en bağımlı, hangi halini
canlandıran öğrencilerin
ise en bağımsız olduğu irdelenir. Canlandırmalar sonucunda, bütün maddelerin
taneciklerden oluştuğu, bu taneciklerin atom veya molekül olarak adlandırıldığı,
tanecikler arasındaki boşluk ve hareketliliğin katı, sıvı, gaz sırasında artış
gösterdiği irdelenir (4.1;4.2;4.3;4.4;4.5),(BSB-28, 30, 31, 32).
HTanecikli yapıyı araştıralım
Öğrenciler katı,sıvı ve gazların tanecik
yapısını araştırarak birbirlerine göre farklarını sıralaması istenir.
(4.1;4.2;4.3;4.4;4.5)
|
[!] 4.1;4.5 Maddenin hâlleri ve
moleküllerin hareketleri ile ilgili internet ortamından indirilmiş veya CD’de
kayıtlı dinamik modeller sınıfta gösterilebilir.
[!] 4.1;4.2;4.3;4.4;4.5 Buradaki sıkışma-genleşme karşılaştırmaları var
olduğu bilinen atomların/moleküllerin aralarında ne kadar boşluk olduğunu
sorgulamak içindir. Yapıdaki tanecikler arasındaki boşlukların, katı-sıvı-gaz
hâllerle ilişkisi kurulacaktır.
|
1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gösteri
6. Soru yanıt
7. Örnek olay
8. Beyin fırtınası
9. Canlandırma
10. Grup çalışmaları
11. Proje
12. Keşfetme
13. Oyun oynama
|
A. Yazılı
Kaynaklar
1. Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. Tübitak yayınları
B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Aile bireyleri
3. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Etkinlik örnekleri
3. Bilgisayar vb.
4. Deney malzemeleri
|
4 Bulmaca
4 Açık Uçlu Soru
4 Kavram Haritası
|
Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi
gereken tarihler; pembe
renk
Esnek davranılması gereken tarihler;
yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin
işlenmesi gereken tarihler; sarı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder