27 Şubat 2013 Çarşamba

YERKABUĞU NELERDEN OLUŞUR?

SÜRE
ÖĞRENME ALANI: DÜNYA VE EVREN
8. ÜNİTE: YERKABUĞU NELERDEN OLUŞUR?
AY
HAFTA
SAAT
KAZANIMLAR
ETKİNLİKLER
AÇIKLAMALAR
DERS İÇİ, DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KULLANILAN EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
ÖLÇME VE DEĞERLEN-DİRME
MAYIS
5. HAFTA (14 HAZİRAN- 18 HAZİRAN)
4 SAAT
3.Toprak çeşitleri ve erozyon ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Toprakları bileşenlerine göre killi, kumlu, kireçli ve humuslu toprak   olarak sınıflandırır.
3.2 Toprağın çeşidine göre hangi kullanım amacına uygun olabileceğini tartışır.
3.3 Erozyona etki eden faktörleri deneyerek test eder.
3.4 Erozyonun gelecekte oluşturabileceği zararlar hakkında tahminlerde bulunur.
3.5 Toprakları erozyondan korumak için bireysel ve iş birliğine dayalı çözüm önerileri sunar.
4.Yeraltı ve yer üstü suları ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1 Okyanus, deniz, göl ve akarsuların yer üstü; sıcak ve soğuk su kaynaklarının yeraltı suları olduğunu belirtir.
4.2 Bir yeraltı suyu çeşidi olan maden suyunun kaynak suyundan farkını belirtir.


H  Toprakta mı sınıflandırılıyor?
Öğrencilere çevrelerinde var olan topraklardan değişik, birbirine benzemediklerini inandıkları topraklardan sınıfa getirmeleri istenir. Daha sonra bu toprakların sınıflandırılması istenir. Öğrencilere sorular sorularak renk, taneli yapı, nem, koku vb. özelliklere göre sınıflandırmaları sağlanır. Bu sınıflandırma yapıldığına göre öğrencilere toprağın tek çeşit olup olamayacağı, toprağın da çeşitlerinin olup olmadığı düşünülerek cevaplanmaları sağlanır. Daha sonra tüm sınıf okul bahçesin çıkarak okul bahçesinin toprak çeşidi belirlenir.

H Röportaj yapalım!
Öğrenciler, çiftçi, tuğla ve çömlek imalâtçısı gibi toprakla uğraşan farklı meslekten kişilerle görüşerek kullandıkları toprak çeşidi ve o toprakların özellikleri hakkında bilgi almaları istenir. Alınan bilgilerin o mesleği temsil eden resim vb. görsellerle desteklenerek A4 kağıdına hazırlanması istenir. Daha sonra sınıfa çekilen video izletilerek sınıfın da bilgilenmesi sağlanır. Ayrıca hazırlanan dokümanlar da panoya asılır.

H  Geziye Gidiyoruz!
Öğrencileri park ve bahçeler müdürlüğüne götürerek yetkili birisinden erozyon ile ilgili bilgi almaları sağlanır. Bilgileri video gösterileri ve resimlerle pekiştirilir. Erozyon çeşitlerini tanımalarını ve erozyonu önlemenin yollarını düşünmeleri sağlanır. Daha sonra erozyona uğramış bir bölgeye öğrenciler götürülür, resim video vb. çekmeleri istenir. Ardından da erozyonu önleme çalışmalarına tabi tutulmuş başka bir bölgeye götürülür. Burada da aynı şeyler yapılıp öğrencilerin iki durumu kıyaslamaları istenir.


[!] 3.2 Toprağın kullanım alanlarıyla           ilgili tuğla ve seramik yapımı gibi öğrencilerin ilgisini çekecek konularda okuma metinleri verilir.

[!] 3.5 Ağaçlandırmanın erozyonu önlemedeki önemi vurgulanır.

[!] 4.1 Yeraltında depolanan suların yeryüzüne kendiliğinden çıktığı yere     kaynak adı verildiği belirtilir.

[!] 4.1 Yeraltı sularının yeryüzüne kendiliğinden çıkmasını sağlayan kuyulara artezyen adı verildiği belirtilir.



3.3 Erozyonla ilgili olarak 4. sınıfta öğrenilenler                         hatırlatılır.

 3.5 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim”   öğrenme alanı, “Ülkemizin Kaynakları” ünitesi kazanım 5 ile ilişkilendirilir.
 4.1 Doğadaki “su döngüsü” ile ilgili olarak 5. sınıf “Maddenin Değişimi ve Tanınması” ünitesinde öğrenilenler hatırlatılır.

4.3 ve 4.4 kazanımları, Sosyal Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim” öğrenme alanı, “Ülkemizin Kaynakları” ünitesi kazanım 5 ile ilişkilendirilir.



1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gösteri
6. Soru yanıt
7. Örnek olay
8. Beyin fırtınası
9. Canlandırma
10. Grup çalışmaları
11. Proje
12. Keşfetme
13. Oyun oynama

A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. Tübitak yayınları

B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Aile bireyleri
3. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar

C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Etkinlik örnekleri
3. Bilgisayar vb.
4. Deney malzemeleri
 Kelime İlişkilendirme

III. YAZILI
HAZİRAN
1. HAFTA (21 HAZİRAN- 25 HAZİRAN)
4 SAAT
4.3 Jeotermal kaynak, kaplıca, ılıca kavramlarını tanımlayarak yer altı sıcak   su kaynaklarına ülkemizden örnekler verir.
4.4 Yer altı ve yer üstü sularının kullanım alanlarını (içecek, sulama, sağlık, elektrik enerjisi üretimi vb.) örneklerle açıklar.
5. Doğal anıtlar ile ilgili olarak öğrenciler;
5.1 Doğal anıtların çok uzun bir süreçte oluştuğunu ifade eder.
5.2 Doğal anıtların tüm insanlığa ait değerler olduğunu fark eder.
5.3 Doğal anıtlara yakın ve uzak çevresinden örnekler verir.
5.4 Doğal anıtların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına yönelik bireysel ve iş birliğine dayalı öneriler sunar.

H Sular nereden geliyor?
Öğrencilere köylerinde veya gittikleri bir ormanda su kaynağı görüp görmedikleri sorulur. Su kaynaklarının neler olabileceği ve bu kaynakların nasıl oluştuğu  sorulur. Daha sonra bu soruları araştırarak ve bu araştırmayı görsel veya yazılı kaynaklarla desteklemeleri veya video çekimi, röportaj vb. yöntemler kullanarak konuya hakim olmaları sağlanır. Daha sonra bulgular sınıf ortamında paylaşılır.
  Dünyanı kaçı su?
Öğrencilere sınıfta dünyanın yüzde kaçı sudan oluştuğunu tahmin etmeleri istenir. Doğru tahmin yapmaları için onları düşündürecek, doğru cevaba götürecek sorular sorulur. Daha sonra doğru tahmin  varsa belirtilir yoksa öğrenciye söylenir.
H Kaplıcaya gezi
Öğrenciler civardaki herhangi bir kaplıcaya götürerek kaplıca hakkında bilgi almaları, kaplıca suyunun nasıl oluştuğu ne gibi özelliklere sahip olduğu göstererek anlatılması sağlanır. Daha sonra varsa yol üstünde bir çeşme vb. su kaynağını da görmeleri sağlanır.
H  Anıtlara  Yolculuk

Öğrenciler, yakın çevrelerinde nelerin “doğal anıt” olarak nitelendirildiğini tartışır, şartlar uygunsa gezip-görüp incelerler. Daha sonra gezi-gözlem sonuçlarını çeşitli şekillerde sunarlar.

  Anıtlarımızı Tanıyalım

Öğrencilere yurdumuzda en çok tanınan anıtların isimleri verilip gruplar halinde bu anıtların nasıl oluştuğu, ülkemizin neresinde bulunduğu araştırmaları istenir. Bu araştırmanın görsel kaynaklarla desteklenip bir sunum hazırlanması ve sınıfta sunulması istenir. Konu ile ilgili ilgilerini çeken yanların neler olduğunu belirtmeleri istenir.



 4.4 Yer üstü sularından yararlanarak barajların yapıldığı belirtilir, barajlarda elektrik enerjisinin nasıl üretildiği vb. ayrıntılara girilmez

[!] 5.1 Yer kabuğunun değişiminin devam eden bir süreç olduğu belirtilir.

[!]5.1 Yakın çevrede bulunan doğal anıtlara gözlem-inceleme gezisi düzenlenebilir.

[!]5.3 Doğal anıtlar; yer kabuğunun oluşum sürecinde ortaya çıkan peri bacaları,                traverten, mağara, şelâle, göl vb. biçimlerdeki yeryüzü şekilleri ve özel          korumaya alınmış ağaçlardır.


4.3 ve 4.4 kazanımları, Sosyal Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim” öğrenme alanı, “Ülkemizin Kaynakları” ünitesi kazanım 5 ile ilişkilendirilir.
 İnsan Hakları ve Vatandaşlık
(5.1, 5. 2, 5.3, 5.4 –6,19)

Çevre Koruma Haftası (Haziran ayının 2. haftası)

Babalar Günü (Haziran ayının 3 üncü pazarı)


Yazılı Anlatım


Kelime
İlişkilendirme



Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken tarihler; sarı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder