ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA GÖRE DERS PLANI
BÖLÜM 1
DERSİN
ADI
|
Fen
Ve Teknoloji
|
SINIF
|
6.
SINIF
|
ÜNİTE
ADI/NO
|
Vücudumuzda
sistemler/5.Ünite
|
KONU
|
Solunum
Sistemi
|
ÖNERİLEN
SÜRE
|
40+40
dk (2 ders saati)
|
BÖLÜM 2
Öğrenci
Kazanımları
|
3.Solunum sistemi ile ilgili olarak öğrenciler; 3.1.Solunum sistemini oluşturan yapı ve organları; model, levha ve/veya şema üzerinde göstererek görevlerini açıklar (FTTÇ-4).
3.2.Akciğerlerin
yapısını açıklayarak, alveol - kılcal damar arasındaki gaz alış-verişini şema
ile gösterir.
3.3.Soluk alıp verme
mekanizmasını gösteren bir model tasarlar (BSB-28).
3.4.Teknolojik gelişmelerin solunum sistemi
sağlığına olumlu-olumsuz etkilerini tartışır (FTTÇ-28, 29, 30, 31, 32). 3.5.Solunum sisteminin sağlığını korumak için pratik
öneriler sunar.
|
Bilimsel Süreç
Becerileri
|
28.Deney ve gözlemlerden elde edilen verileri derleyip işleyerek gözlem sıklığı dağılımı, çubuk grafik, tablo ve fiziksel modeller gibi farklı formlarda gösterir. |
Ünite
Kavramları Ve Sembolleri
|
Burun, Ağız,
Yutak, Gırtlak, Soluk Borusu, Bronş, Akciğer, Alveol, Diyafram, Göğüs
Boşluğu, Karın Boşluğu
|
Güvenlik
Önlemleri
|
Laboratuvar
Kurallarına Uyulması ve pet şişeyi keserken dikkat edilmeli ya da başka bir
deney veya etkinlik yapılacaksa bununla ilgili tüm önlemlerin alınması ve
öğrencilerin dikkat etmesi gereken kuralların hatırlatılması
|
Öğretme-Öğrenme
yöntem Ve Teknikleri
|
Tartışma,
Sunuş, Buluş, Soru-Cevap, Kavram Haritası, Gösteri, Gösterip-Yaptırma Yöntemi,
Örnek Olay incelenmesi, Beyin Fırtınası, Tüme Varım, Tümden Gelim…
|
Kullanılan
Eğitim teknik, Araç-Gereç ve Kaynaklar
(Öğretmen-Öğrenci)
|
Pet Şişe,
Lastik Tıpa, Y Şeklinde Cam Boru,2 Tane Balon, Büyük Balon, Lastik; Büyük
Naylon Kap, Pipet,1 Tane Küçük Su Şişesi. Fen Bilgisi Laboratuvar
Uygulamaları Deneyleri Kitabı, Bilgisayar, Projeksiyon, Bilim Teknik
Dergileri, Renkli Çıktılar…
|
ÖĞRENME-ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ
|
1.Sözel Dilsel
|
“Solunum nedir? Soluk alıp verme sırasında alınan hava vücudumuzda nasıl
bir yol izler?” soruları sorularak öğrencilerin öğrendikleri bilgiler
ölçülür.
“Vücudumuzdaki karbondioksit varlığını nasıl anlarız” sorusu
yöneltilir.
Akciğer, alveol, diyafram, bronş, bronşçuk, solunum… kelimelerin
geçtiği bir kompozisyon ya da şiir yazmaları istenir.
|
2.Doğacı
|
Öğrencilere
su altı dünyasında dalgıçların havasız kalıp nasıl ölmedikleri sorulur.
“Dalgıçlar oksijen tüpü olmadan denize
dalsalardı,
soluk alıp vermeden ne kadar süre dayanabilirlerdi? Soluk alıp vermek niçin
bu kadar önemlidir? Soluk alıp verme olayında görevli yapı ve organlar
nelerdir?” sorularıyla öğrencilere bir dalgıcın su altındaki fotoğrafı
gösterilir ve soruların tartışılması istenir. Başka hangi durumlarda oksijen
tüpü veya maskesinin kullanıldığı tartışılır. Sigara içmenin sağlık açısından
zararları tartışılıp bununla ilgili neler yapıla bilineceği üzerinde durulur.
|
|
3.Sosyal-Kişilerarası
|
Öğrencilere “Akciğerlerim” etkinliği yaptırılır.
|
|
4.Mantıksal-Matematiksel
|
Solunum olayının nasıl olduğuna ilişkin hipotez kurmaları sağlanır.
İnsanın dakikada ortalama kaç defa nefes alıp verdiği sorusu sorularak
cevabın bulunması için gerekirse tüm sınıfça bir dakika sayılarak nefes alıp
verme çalışması yapılabilir.
|
|
5.İçsel-Bireysel
|
Öğrencilere kendilerini akciğer olarak hayal etmeleri istenir. Soluk
alıp verirken kendilerinde fiziksel olarak nasıl bir değişme olabileceğini
düşünmeleri istenir. Diyafram ile nasıl bir ilişki içinde oldukları ve bundan
memnun kalıp kalmadıkları sorulur. “ Ben Akciğer Etkinliği” adı verilebilir
bu uygulamaya.
|
|
6.Görsel-Uzamsal
|
Öğrenciler
soluk alıp verme esnasında akciğerlerdeki değişimi çizerek şekil üzerinde
gösterebilir ve bunun üzerinde fikir sahibi olabilir. Ayrıca solunum
animasyonu izletilerek konunun pekişmesi sağlanır.
|
|
7.Bedensel-Kinetiksel
|
Akciğerlerimizi korumak ve sağlıklı bir yaşam için sigara gibi kötü
alışkanlıklardan uzak durulması gerektiği hatırlatılıp birkaç nefes egzersizi
öğretilerek sağlıklı bir akciğere sahip olmanın önemi üzerinde durulur.
|
|
8.Müziksel-Ritmik
|
Solunum sistemi üzerine yazılan bir şarkı görsellerle
zenginleştirilerek dinletilir ve daha sonra öğrencilerin şarkıya eşlik
etmeleri istenir.
|
ETKİNLİKLER
1. SÖZEL-DİLSEL ZEKÂ
ANLATIM
Soluk alıp
verme olayında burun, yutak, gırtlak, soluk borusu, bronşlar ve bronşçuklar
ile
akciğerler görevlidir. Diyafram ve kaburgalar arasında bulunan kaslar da soluk alıp
verme olayına yardımcı olur. Bu olay sırasında görevli yapı ve organların hepsi
solunum sistemini oluşturur.
Akciğerler: Süngerimsi
yapıda olan akciğerler biri
sağda, diğeri solda olmak
üzere iki tanedir. Akciğerlerin
yapısında, çok ince duvarları
olan alveoller bulunur.
Alveollerin çevresi çok
sayıdaki kılcal damarlarla
çevrilidir. Akciğerle kan
arasındaki gaz alış verişi
alveollerde
gerçekleşir.
Bronşlar ve bronşçuklar: Soluk
borusu, bronş adı verilen iki kola ayrılır. Bu kollardan biri sağ, diğeri sol akciğere girer. Akciğerlerde gittikçe incelen birçok dala
ayrılarak bronşçukları oluşturur.
|
Soluk
borusu: Üst üste
dizilmiş
kıkırdak halkalardan
oluşur.
Soluk borusunun
görevi,
havanın akciğerlere
iletilmesini
sağlamaktır.
Soluk borusunun
içi bir
zarla
kaplıdır. Bu zar, toz
parçacıklarını
ve mikropları
tutmak
için kaygan ve
yapışkan
bir salgı üretir.
Tutulan
yabancı maddeler
balgam
şeklinde dışarı atılır.
|
Bunları Biliyor muydunuz?
Soluğumuzdaki karbon dioksidin
varlığını nasıl anlarız? Kireç suyuna bir
pipetle üflediğimizde, kireç suyunun
bulanıklaştığını görürüz. Bunun sebebi
soluğumuzdaki karbon dioksit gazıdır.
SOSYAL-KİŞİLERARASI ETKİNLİĞİ
“AKCİĞERLERİM ETKİNLİĞİ”
Araç-Gereçler
◆oyun hamuru -2,5 Litrelik Pet Şişe
◆ Bir Adet Büyük Balon
◆ İki Adet Küçük Balon ya da tülbentten yapılan
keseler
◆ Pipetler
◆ Tek Delikli Mantar Tıpa
◆ İplik
◆ Makas
Etkinliğin
yapılışı
5-6 kişilik
gruplar oluşturulur.
Plastik borulardan Y şeklinde bir boru hazırlanır.
Oyun hamurundan akciğer şekilleri hazırlanır.
Y şeklindeki plastik borunun bir ucu bir akciğere diğer ucu
diğer akciğere gelecek şekilde bağlanır. Y borusunun tek olan ucu ise nefes
borusunu oluşturur.
Akciğerlere yapıştırılan plastik boruların içine birkaç tane
pipet sokulur bunlar da kılcal damarları oluşturur.
Pipetlerin uçları hava keselerini simgeleyen ya küçük
balonlar ya da küçük tülbentten yapılan kesecikler bağlanır. Bu keselerin
etrafına kırmızı ipler bağlanır. Bunlar da kılcal damarları oluşturur.
Etkinlik Bitiminde Öğrencilere Buldurulması
Gereken Sorular
1.Yaptığımız
modelde kullandığımız araç-gereçleri, solunum sistemimizin hangi
organlarına benzetebiliriz?
2. Hazırladığımız
modelin çalışmasıyla soluk alıp vermemiz arasında nasıl bir benzerlik
vardır?
Not; “Etkinliğin yapılışı” başlığında soruların
cevapları verilmiştir.
İÇSEL- BİREYSEL YA DA GÖRSEL- UZAMSAL ZEKÂ ETKİNLİĞİ
“Ben Akciğer” Etkinliği
Öğrencilere kendilerini akciğer olarak hayal etmeleri
istenir. Soluk alıp verirken kendilerinde fiziksel olarak nasıl bir değişme
olabileceğini düşünmeleri istenir. Diyafram ile nasıl bir ilişki içinde
oldukları ve bundan memnun kalıp kalmadıkları sorulur. “ Ben Akciğer Etkinliği”
adı verilebilir bu uygulamaya.
Soluk Verme: Diyafram ve kaburga kasları gevşediği anda göğüs kafesi daralır. Akciğerler eski hâline döner.
Böylece akciğerlerdeki hava da dışarı çıkmış olur. Bu olay yandaki şekilde görülmektedir.
|
BÖLÜM 3
Ölçme
Değerlendirme
Değerlendirme öğrencilere
yöneltilen sorulara verilen cevaplara göre ürün dosyasına işlenecektir. Gözlem formu, Öz değerlendirme formu, Performans
değerlendirme vb.
|
Yapılan grup çalışması sonrasında akran değerlendirme formu
dağıtılarak değerlendirmeye alınır. Zaman dikkate alınarak başka
değerlendirme ölçeği de kullanılabilir.
|
Dersin
Diğer Derslerle İlişkilendirilmesi
|
Beden Eğitimi, Resim, Türkçe, Müzik
|
BÖLÜM 4
Planın
Uygulanmasına İlişkin Açıklamalar
|
Konu zaman dikkate alınarak öğrencilere verilmelidir. Bulunulan yerin
fiziki ve ekonomik koşulları dikkate alınarak etkinliklerdeki malzemeler
değiştirilebilir, aynı kazanımları verebilecek başka etkinlikler
uygulanılabilir. Planın kritik bir zamana denk gelmesi halinde sonraki plan
da dikkate alınarak konular verilmeye çalışılmalıdır.
|
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSil