26 Şubat 2013 Salı

Işık, ses, kayaçlar, yer kabuğu ve kazanımları

SÜRE
ÖĞRENME ALANI: DÜNYA VE EVREN-DÜNYA VE EVREN
7. ÜNİTE: IŞIK VE SES
8. ÜNİTE: YERKABUĞU NELERDEN OLUŞUR?
AY
HAFTA
SAAT
KAZANIMLAR
ETKİNLİKLER
AÇIKLAMALAR
DERS İÇİ, DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KULLANILAN EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
ÖLÇME VE DEĞERLEN-DİRME
MAYIS
3. HAFTA ( 28 MAYIS- 01 HAZİRAN )
4 SAAT

3.6 Ses şiddetinin soğurulma ile azaldığını keşfeder.
3.7 Farklı maddelerin sesi farklı soğurduğunu fark eder.
3.8 Ses yalıtımında ve yankı oluşumunu önlemede, kullanılan malzemelerin sesi iyi soğurduklarını fark eder.
3.9  Sesin yayılabilmesi için neden maddesel bir ortama gerek olduğunu, ortamın tanecikli yapısıyla açıklar.
3.10 Sesin; madde ile karşılaştığında geçme, soğurulma ve yansıma olaylarının maddelerin özelliklerine bağlı olarak, farklı oranlarda birlikte gerçekleşebileceğini belirtir.
3.11 Tiyatro, konser salonu gibi mekânlarda ve tarihî yapılardaki akustik uygulamalara örnekler verir.
3.12 Kapalı mekânlarda yankı oluşumunu engelleyebilecek projeler geliştirir ve sunar.



3.8 Ses yalıtımı 5. sınıf “Işık ve Ses” ünitesinde de ele alınmıştır. Ancak bu ünitede; ses yalıtımı, sesin soğurulması ve maddenin tanecikli yapısı ile ilişkilendirilerek açıklanacaktır.
3.9 Bazı öğrenciler sesin boşlukta da yayılabileceğini düşünebilir.
 3.11  Akustiğin sesin meydana gelişi, yayılması, duyulması ve özellikleriyle ilgilenen bilim dalı olduğu belirtilmelidir.

3.9 6. sınıf “Madde ve Değişim” öğrenme alanı “Maddenin Tanecikli Yapısı” ünitesi ile ilişkilendirilir.

3.12 kazanımı, Türkçe dersi              “Okuma” öğrenme alanı amaç 6, “Konuşma”     öğrenme alanı, “Yazma” öğrenme alanı amaç 1, 2, 3 ile ilişkilendirilir.






1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gösteri
6. Soru yanıt
7. Örnek olay
8. Beyin fırtınası
9. Canlandırma
10. Grup çalışmaları
11. Proje
12. Keşfetme
13. Oyun oynama

A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. Tübitak yayınları

B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Aile bireyleri
3. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar

C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Etkinlik örnekleri
3. Bilgisayar vb.
4. Deney malzemeleri

4. HAFTA (04 Haziran- 08 HAZİRAN)
4 SAAT
1.Kayaç ve madenler ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1 Magmatik, başkalaşım ve tortul kayaçları tanır ve birbirinden ayırt eder.
 1.2 Farklı kayaçların zaman içinde birbirine dönüşmesini (kayaç döngüsünü) açıklar.
1.3 Madenlerin teknolojik ham madde olarak önemini açıklar.
2.Fosiller hakkında öğrenciler;
2.1 Fosillerin tortul kayaçlar içerisinde uzun bir süreçte oluştuğunu açıklar.
2.2 Eski zamanlardan kalma canlı kalıntıları (kemik, iskelet, kabuk, yaprak vb.), gövde kalıpları veya izlerinin fosil olarak nitelendirildiğini belirtir.
2.3 Bazı fosillerin, içinde bulundukları kayaçların yaşlarını belirlemede kullanıldığını ifade eder.
2.4 Geçmişe ilişkin bilgi edinmede fosillerden nasıl yararlanıldığını örneklerle açıklar.
2.5 Fosillerle ilgili çalışmalar yapan bilim insanlarına “paleontolog” adı verildiğini ifade eder.
H   Kayaçları Tanıyalım;
Öğrencilere çevrelerinde buldukları değişik kayaç çeşitlerini sınıfa getirmeleri istenir. Daha sonra öğrencilerin getirdiği kayaçların aynı  veya farklı özellikte olanlarını belirlemeleri istenir. Öğrencilere bu belirlemenin neye göre yaptıkları sorulur. Bu esnada öğrencilere cevaba götüren sorular sorularak zihinlerini etkin bir şekilde kullanmaları sağlanır. Daha sonra kayaçların birbirine dönüşümü söz konusu olup olmayacağı üzerinde tartışma açılır. Sınıf tartışırken yine çözüm odaklı sorular yöneltilerek tartışma sonlanır.
H Madenleri Tanıyalım


Sınıfta madenler konusu işlenerek öğrencilerin gruplar kurmaları istenir. Kurulan her gruba bir maden verilerek bu madenin özellikleri nasıl oluştuğu, kullanım alanları vb. özelliklerinin araştırılması bunun için internet, kütüphane, üniversite vb. kaynaklar yardımıyla araştırmaları istenir. Daha sonra bulguların sınıf ortamında sunulması böylece tüm sınıfın bu konu hakkında bilgi almaları sağlanır.
H Fosilde Neymiş?
Öğrencilere fosillerin nasıl oluştuğu, en çok bilinen fosillerin neler olduğu, fosillerin insanlar tarafından kullanılıp kullanılmadığı vb. konuların araştırılması ve renkli kartonlara görseller yardımıyla bir pano hazırlamaları istenir.
Hazırlanan veriler sınıfta sunulur. Konu hakkında varsa eklenecek şeyler belirtilir. Daha sonra kartonlar okulun koridoruna asılarak tüm öğrencilerin bu konu hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanır.



[!]1.1 Öğrencilerin her kayaç türünden birer örnek temin edemeyeceği düşünülerek öğretmen tarafından önceden birer örnek hazır bulundurulur.

[!]1.2 Kayaç döngüsü konusunda basınç, nem etkisi, sıcaklık farkı vb. detaylara girilmez.

[!] 2.2 Kayaç içinde gözle görülebilir fosillerin yanı sıra, gözle görülemeyecek kadar küçük fosillerin de bulunabileceği belirtilir.

[!]2.2 Kömür, doğal gaz ve petrol gibi fosil yakıtların fosilleşmenin özel bir hâli olduğu belirtilerek fosil yakıtlar          konusuyla ilişkilendirme yapılır.

[!] 2.5 Fosilleri inceleyen bilim dalına “paleontoloji” adı verildiği belirtilir.


 1.1 Kayaçlarla ilgili 4. Sınıfta öğrenilenler hatırlatılır.

 1.3 Madenlerle ilgili 4. sınıfta öğrenilenler hatırlatılır.

1.3 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim”  öğrenme alanı, “Ülkemizin Kaynakları” ünitesi kazanım 1 ile ilişkilendirilir.




 Ne Kadar Para Öderiz?

Oku Bakalım!
III. YAZILI


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder