27 Şubat 2013 Çarşamba

Periyodik Sistem / GELENEKSEL MODELE GÖRE HAZIRLANMIŞ DERS PİLANI


GELENEKSEL MODELE GÖRE HAZIRLANMIŞ DERS PİLANI
DERSİN ADI: Fen Ve Teknoloji Dersi
SINIF: 8/B
SÜRE: 40+40=80 Dk. (2 Ders Saati)
ÜNİTE: Periyodik Sistem
KONU: Elementler- Periyodik Sistem
Belli başlı elementler nelerdir, bu elementlerin sembolleri nasıldır, periyodik sistemde nerede yer alırlar?
Amaçlar:  Belli başlı elementler ve sembollerini ve gösterimi ile bileşiklerin kimyasal formüllerinin anlamı gözlem, uygulama ve farklı etkinliklerle kavramaları amaçlanmıştır.
Öğrenci Kazanımları:
4.Periyodik sistem ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1.
Elementleri benzer özelliklerine göre sınıflandırmanın önemini kavrar.
4.2.Periyodik sistemde grupları ve periyotları gösterir; aynı gruplardaki elementlerin özelliklerini karşılaştırır.
4.3.Metal, ametal ve yarı metal özelliklerini karşılaştırır (BSB-5, 6, 7).
4.4.Periyodik tablonun sol tarafında daha çok metallerin, sağ tarafında ise daha çok ametallerin bulunduğunu fark eder.
4.5.Metallerin, ametallerin ve yarı metallerin günlük yaşamdaki kullanım alanlarına örnekler verir (FTTÇ-29, 32).
Metot: Anlatım, soru cevap, dramatizasyon (deney- gözlem- inceleme-gösteri)
Araç-Gereç: Fen Ve Teknoloji Ders Kitabı, Fen Ve Teknoloji Öğrenci Çalışma Kitabı, Öğrenciler
İşleniş: Öğrencilerden geçen derste nelerin öğrenildiği sorulur. Bir çok öğrenciye söz hakkı verilir. Öğrenilen konuya örnek verilmesi istenir.  Daha sonra öğretmen de geçen derste işlenilen konuları kısaca söyler.
Metal, ametal, yarı metal kavramlarının ne olduğu sınıfa sorulur. Bildikleri kadarıyla bu kavramları açıklamaları istenir. Bunlara örnek vermeleri istenir. Metallerin, ametallerin ve yarı metallerin günlük yaşamdaki kullanım alanlarının ne olduğu sorulur. Periyodik tablonun ne olduğunu bilip bilmedikleri sorularak periyodik tablo anlatılır. Tabloda öğrencilerin bilmesi gereken elementler sembolleri ve tabloda aldıkları yerler öğretilir. Öğretme işlemi yapılırken seçilen yada gönüllü olarak tahtaya gelmek isteyen bir grup öğrenci kaldırılır. Kaldırılan her öğrenciden periyodik tabloda yer alan gruplardaki elementlerin yazılması istenir. Tüm gruplar belirlendikten sora tablo çizimi yapılır.
Periyodik tabloda yer alan elementler, gösterdikleri belirli ortak özelliklere göre gruplar halinde incelenirler. Her dikey sütun bir gruptur. Aynı grupta bulunan elementler benzer özellikler gösterir.
Periyodik tabloda 8 tane A, 8 tane de B grubu vardır. A grubu elementlerine baş grup elementleri de denir. Bazı grupların özel adları şöyledir:
Ø  1. Öğrenci: 1A grubu - Alkali metaller denir, hidrojen hariç hepsi metaldir.
Ø  2. Öğrenci: 2A grubu - Toprak alkali metalleri denir, hepsi metaldir.
Ø  3. Öğrenci: 3A grubu - Toprak metalleri olarak adlandırılır.
Ø  4. Öğrenci: 7A grubu - Halojenler olarak adlandırılır.
Ø  5. Öğrenci: 8A grubu - Soygazlar bu grupta yer alır.
Periyodik tablo kimyasal elementlerin sınıflandırılması için geliştirilmiş tablodur. Dilimizde periyodik tablo, periyodik cetvel, periyodik çizelge, elementler tablosu gibi birçok şekilde isimlendirilmiştir. Bu tablo bilinen bütün elementlerin artan atom numaralarına (buna proton sayısı da denir) göre bir sıralanışıdır. Periyodik cetvelden önce de bu yönde çalışmalar yapılmış olmakla birlikte, icadı genellikle Rus kimyager Dimitri Mendeleyev'e maledilir.
Daha sonra bu gruplar açılarak her bir grupta yer alan elementler ve sembolleri verilir. Son haliyle periyodik cetvel çizilir.

Değerlendirme:
Metaller periyodik sistemde hangi gruplarda yer alırlar?
1A, 2A, 3A,7A, 8A gruplarının isimleri nelerdir?
1A, 2A, 3A,7A, 8A gruplarında yer alan elementler nelerdir?
Tüm elementler aynı şekilde mi adlandırılırlar?
Değişik elementlere günlük hayattan örnekler veriniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder