26 Şubat 2013 Salı

Araştırmaya Dayalı Proje


SU
      Soru sorma aşaması:
1.       Su arıtması nedir?
2.       Suyun bileşenleri nelerdir, nasıl bir yapıya sahiptir?
3.       Su nasıl yumuşatılır?
4.       Suyun Ph’sı ne kardır?
5.       Tüm sularda aynı miktarda mı maddeler bulunur?
6.       Tüm sular içilebilir mi?
7.       Su nasıl oluşur?
8.       Canlılar için suyun önemi nedir?
9.       Bitkiler susuz besin yapar mı?
10.   Tohumda su bulunur mu?
11.   Kuru maddelerde su var mıdır?
12.   Su enerji kaynağı olarak kullanılabilir mi?
13.   Su ile çalışan araba üretilebilir mi, su ile çalışan araçlar var mıdır?
14.   Farklı maddeler suda aynı yerde mi bulunur?
15.   Balıklar neden suda yaşar?
16.   Su kaldırma kuvveti uygular mı?
17.   Suyun insan metabolizmasına etkisi ne?
18.   Su kaç derecede kaynar?
19.   Su ısıtılırsa ne olur?
20.   Su soğutulursa ne olur?
21.   Bitkiler fazla suyu nasıl dışarı atar?
22.   Her madde suda çözülür mü?
23.   Her madde aynı miktarda mı su emer?
24.   Yağdan su elde edilebilir mi?
25.   Metabolik olaylardan su çıkar mı?
26.   Aynı bitkinin farklı kısımları aynı oranda su bulundurur mu?
27.   Su elektriği iletir mi?
28.   Su ışığı kırar mı?
29.   Suda neden bulanık görürüz?
30.   Dışarıdan suyun içindeki topa bakıldığında top nasıl görülür?
31.   Suyun içindeki balık suyun dışında bulunan çocuğu nasıl görür?
32.   Suyun kaynama ve donma noktası düşürülebilir mi?
33.   Suyun kaynama ve donma noktası yükseltilebilir mi?
34.   Suyu neden elimizle tutamıyoruz?
35.   Kıyafetleri neden suyla yıkarız?
36.   Su neden akar?
37.   Sudan saat yapılır mı?
38.   Kanımızda su var mıdır?
39.   Suda yaşayan mikroorganizmalar neler?
40.   Bitki suda yaşar mı?
41.   Kemiği suda ve sirkede bekletirsek ne olur?
42.   Su hal değiştirdiğinde hacmi değişir mi?
43.   Yağ neden suda çözünmez?
44.   Kızgın yağa neden su konulmaz?
45.   Su genleşir mi?
46.   Saf su yapılabilir mi?
47.   Denizler donduğunda balıklar nasıl yaşar?
ETKİNLİKLER:
Batmayan çay!
Sıcak su dolu bardak iki farklı bardağa bölüştürülür. (Eğer daha sıcak suyunuz varsa bardakları 2/3 su ile doldurunuz.)
Sulardan birine şekeri atıp şeker tamamen eriyinceye kadar karıştırınız.
Sonra önce şeker atılmamış bardağa çayı ilave ediniz. (İlave ederken çay kaşığını suya temas edecek kadar alçaltıp çayı, çay kaşığına dökünüz.)
Sonra aynı işlemi şekerli suda gerçekleştiriniz. (Çay kaşığı yardımı ile döküyoruz çünkü yüksekten gelen çay suyla karışabilir. Karışma anında çayın hızlı inip suya karışmasını engellememiz gerekiyor)

Sade su çay ile karışacaktır. Fakat çay şekerli suya karışmayacaktır. Şekerli suyun yoğunluğu arttığı için çayı kaldırır ve aynı yağın batmadığı gibi çayın da batmasını engeller.

1 saat kadar birbirlerine karışmazlar. Fakat zaman geçtikçe yavaş yavaş birbirine karışmaya başlarlar. (Etkinliği okul başlarken yaparsanız okulun sonuna kadar baya karışmış oluyor. Fakat hala dibinde bir miktar çay karışmamış su kalıyor.)
Suyun bitkiler için önemi deneyi
Fasulye taneleri nemlendirilmiş pamuk arasına yerleştirilir ve bu pamukların devamlı nemli kalmasına dikkat edilir. Fasulyeler çimlenip çıkan kök sayısı artınca iki ayrı saksıya çimlenen fasulyeler ekilir. İlk yapraklar çıkana kadar iki saksıdaki fasulyede aynı ortam şartlarında tutulur. İlk yapraklar çıktıktan sonra bir saksıya su verme işlemi kesilir. Su faktörü dışındaki bütün şartların aynı olmasına dikkat edilir. 10-15 gün kadar bu iki bitkinin gelişimleri izlenir. 15 gün sonunda iki bitkininde son durumuna bakılır.
          Suya ne oldu?

Sıvı haldeki suyu buzdolabının buzluk kısmına koyalım. Birkaç saat beklettikten sonra buzdolabından çıkaralım. Katı hale dönüşmüş olan suyu, ocakta kaynatalım. Bu süreç içinde suda ne gibi değişiklikler olduğunu gözlemleyelim.

Sonuç: Başlangıçta sıvı halde olan su, buzlukta bir süre bekledikten sonra soğuktan dolayı katılaşarak buz haline dönüşür. Buzu ocakta kaynatmaya başladığımızda tekrar sıvı hale gelir. Kaynama devam ettikçe de su, buharlaşır.

Tohumda su olur mu?
Değişik yapıdaki bitkilerden ve bunların fark organlarından alınanküçük küçük kesilmiş parçalar 5'er gram tartılarak "taze ağırlıkları" belirlenir(I. tartı). Bu örnekler etüvde 1050C'de 1 saat bekletilerek II. tartıları alınır. II. Tartıdan sonra tekrar etüve  konularak  30 dakika  bekletilir  ve  III.  Tartı alınır.
Her bitkinin I. tartısından III. tartısını çıkardığımızda bulunan değerkaybolan su miktarını verir. I. tartı 100 olarak kabul edilir ve buradan bitki organındaki su miktarı  %  olarak hesaplanır.
Neden büyüdüler?
Küp şeklinde tahta parçaları ve tebeşir parçaları alınarak ağırlık ve hacimlerisaptanır. Değerler tabloya yazılır. Daha sonra parçalar suya atılır ve 30dakia sonra tekrar ağırlık ve hacimleri ölçülür.
Tebeşir parçalarının ağırlıkları ................, ancak hacimleri .....................Çünkü tebeşir porlu bir yapıya sahiptir ve suya konulunca porların arasındaki hava çıkar, yerine su girerek .................. ......... neden olur. Yani tebeşirde şişme olayı ........................, sadece sıvı emmiştir. Tahta parçalarının ağırlıkları ve hacimleri ............... Çünkü tahta parçası kuru iken miseller sıkı sıkıya bir arada tutulur, suya konunca su moleküllerimiseller arasına girerek miselleri birbirinden ayırır ve böylecehacim .......................... (Burada şişme teğetsel yöndedir). Dolayısıyla tahtaparçasının hem ağırlığının hem de hacminin ............................ olması tahta parçasında şişme olayının olduğunu kanıtlar.
En fazla su kaybeden doku………………………nedeni:……………...............................................
En fazla su kaybeden bitki………………………nedeni:……………...............................................
En az su kaybeden doku………………………nedeni:……………...............................................
En az su kaybeden bitki………………………nedeni:……………...............................................
DEĞERLENDİRME AŞAMASI:
Su kavram haritası;




ÖZ DEĞERLENDİRME FORMU

Etkinlik : Tarih : ____________
Öğrenci : _________________________________
Sınıfı : _________________________________
Numarası : _________________________________


1. Bu etkinlikte ne öğrendim?
__________________________________________________ ___________________________________
__________________________________________________
2. Neyi iyi yaptım? Neden?
__________________________________________________ ___________________________________

3. Hangi konuda zorlandım? Neden?
__________________________________________________ __________________________________

4. Nerede yardıma ihtiyacım oldu?
__________________________________________________ __________________________________

5. Hangi alanda kendimi daha çok geliştirmeliyim?
__________________________________________________ __________________________________

6. Kuvvetli ve zayıf yönlerim neler?
__________________________________________________ ________________________________

7. Daha sonraki çalışmalarda neleri farklı yapacağım?
__________________________________________________ __________________________________

 GRUP ÇALIŞMANI DEĞERLENDİRME FORMU
Etkinlik : Düşünelim Çözelim Tarih : ____________
Öğrenci : __________________________________________
Grup Üyeleri : __________________________________________
Görev : __________________________________________



1. Bu görevde grubunuzun etkinliğini tanımlayın.
__________________________________________________ ______________________________ _____________
______________________________ _______________________________________
2. Grubunuzun güçlü yanları neler?
__________________________________________________ ______________________________
3. Grubunuz hangi zorluklarla karşılaştı?
__________________________________________________ ______________________________
4. Çalışmaya grubun tüm üyeleri katkıda bulundu mu?
__________________________________________________ ______________________________ ______________________________ _____________
5. Birbirinizin düşüncelerini hoşgörüyle dinlediniz mi?
__________________________________________________ ______________________________
6. Grup olarak bir sonraki çalışmanızı iyileştirmek için ne önerirsin?
__________________________________________________ ______________________________ _____________

7. Grupta bir değişiklik yapmak isteseydiniz neyi değiştirirdin? __________________________________________________ ______________________________ _____________

Kaynakça



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder