SU
Soru sorma aşaması:
1.
Su arıtması nedir?
2.
Suyun bileşenleri nelerdir, nasıl bir yapıya
sahiptir?
3.
Su nasıl yumuşatılır?
4.
Suyun Ph’sı ne kardır?
5.
Tüm sularda aynı miktarda mı maddeler bulunur?
6.
Tüm sular içilebilir mi?
7.
Su nasıl oluşur?
8.
Canlılar için suyun önemi nedir?
9.
Bitkiler susuz besin yapar mı?
10.
Tohumda su bulunur mu?
11.
Kuru maddelerde su var mıdır?
12.
Su enerji kaynağı olarak kullanılabilir mi?
13.
Su ile çalışan araba üretilebilir mi, su ile
çalışan araçlar var mıdır?
14.
Farklı maddeler suda aynı yerde mi bulunur?
15.
Balıklar neden suda yaşar?
16.
Su kaldırma kuvveti uygular mı?
17.
Suyun insan metabolizmasına etkisi ne?
18.
Su kaç derecede kaynar?
19.
Su ısıtılırsa ne olur?
20.
Su soğutulursa ne olur?
21.
Bitkiler fazla suyu nasıl dışarı atar?
22.
Her madde suda çözülür mü?
23.
Her madde aynı miktarda mı su emer?
24.
Yağdan su elde edilebilir mi?
25.
Metabolik olaylardan su çıkar mı?
26.
Aynı bitkinin farklı kısımları aynı oranda su
bulundurur mu?
27.
Su elektriği iletir mi?
28.
Su ışığı kırar mı?
29.
Suda neden bulanık görürüz?
30.
Dışarıdan suyun içindeki topa bakıldığında top
nasıl görülür?
31.
Suyun içindeki balık suyun dışında bulunan
çocuğu nasıl görür?
32.
Suyun kaynama ve donma noktası düşürülebilir mi?
33.
Suyun kaynama ve donma noktası yükseltilebilir
mi?
34.
Suyu neden elimizle tutamıyoruz?
35.
Kıyafetleri neden suyla yıkarız?
36.
Su neden akar?
37.
Sudan saat yapılır mı?
38.
Kanımızda su var mıdır?
39.
Suda yaşayan mikroorganizmalar neler?
40.
Bitki suda yaşar mı?
41.
Kemiği suda ve sirkede bekletirsek ne olur?
42.
Su hal değiştirdiğinde hacmi değişir mi?
43.
Yağ neden suda çözünmez?
44.
Kızgın yağa neden su konulmaz?
45.
Su genleşir mi?
46.
Saf su yapılabilir mi?
47.
Denizler donduğunda balıklar nasıl yaşar?
ETKİNLİKLER:
Batmayan çay!
Sıcak
su dolu bardak iki farklı bardağa bölüştürülür. (Eğer daha sıcak suyunuz varsa
bardakları 2/3 su ile doldurunuz.)
Sulardan birine şekeri atıp şeker tamamen eriyinceye kadar karıştırınız.
Sonra önce şeker atılmamış bardağa çayı ilave ediniz. (İlave ederken çay kaşığını suya temas edecek kadar alçaltıp çayı, çay kaşığına dökünüz.)
Sonra aynı işlemi şekerli suda gerçekleştiriniz. (Çay kaşığı yardımı ile döküyoruz çünkü yüksekten gelen çay suyla karışabilir. Karışma anında çayın hızlı inip suya karışmasını engellememiz gerekiyor)
Sade su çay ile karışacaktır. Fakat çay şekerli suya karışmayacaktır. Şekerli suyun yoğunluğu arttığı için çayı kaldırır ve aynı yağın batmadığı gibi çayın da batmasını engeller.
1 saat kadar birbirlerine karışmazlar. Fakat zaman geçtikçe yavaş yavaş birbirine karışmaya başlarlar. (Etkinliği okul başlarken yaparsanız okulun sonuna kadar baya karışmış oluyor. Fakat hala dibinde bir miktar çay karışmamış su kalıyor.)
Sulardan birine şekeri atıp şeker tamamen eriyinceye kadar karıştırınız.
Sonra önce şeker atılmamış bardağa çayı ilave ediniz. (İlave ederken çay kaşığını suya temas edecek kadar alçaltıp çayı, çay kaşığına dökünüz.)
Sonra aynı işlemi şekerli suda gerçekleştiriniz. (Çay kaşığı yardımı ile döküyoruz çünkü yüksekten gelen çay suyla karışabilir. Karışma anında çayın hızlı inip suya karışmasını engellememiz gerekiyor)
Sade su çay ile karışacaktır. Fakat çay şekerli suya karışmayacaktır. Şekerli suyun yoğunluğu arttığı için çayı kaldırır ve aynı yağın batmadığı gibi çayın da batmasını engeller.
1 saat kadar birbirlerine karışmazlar. Fakat zaman geçtikçe yavaş yavaş birbirine karışmaya başlarlar. (Etkinliği okul başlarken yaparsanız okulun sonuna kadar baya karışmış oluyor. Fakat hala dibinde bir miktar çay karışmamış su kalıyor.)
Suyun bitkiler için
önemi deneyi
Fasulye
taneleri nemlendirilmiş pamuk arasına yerleştirilir ve bu pamukların devamlı
nemli kalmasına dikkat edilir. Fasulyeler çimlenip çıkan kök sayısı artınca iki
ayrı saksıya çimlenen fasulyeler ekilir. İlk yapraklar çıkana kadar iki
saksıdaki fasulyede aynı ortam şartlarında tutulur. İlk yapraklar çıktıktan
sonra bir saksıya su verme işlemi kesilir. Su faktörü dışındaki bütün şartların
aynı olmasına dikkat edilir. 10-15 gün kadar bu iki bitkinin gelişimleri
izlenir. 15 gün sonunda iki bitkininde son durumuna bakılır.
Suya ne oldu?
Sıvı haldeki
suyu buzdolabının buzluk kısmına koyalım. Birkaç saat beklettikten sonra
buzdolabından çıkaralım. Katı hale dönüşmüş olan suyu, ocakta kaynatalım. Bu
süreç içinde suda ne gibi değişiklikler olduğunu gözlemleyelim.
Sonuç: Başlangıçta sıvı halde olan su, buzlukta bir süre bekledikten sonra soğuktan dolayı katılaşarak buz haline dönüşür. Buzu ocakta kaynatmaya başladığımızda tekrar sıvı hale gelir. Kaynama devam ettikçe de su, buharlaşır.
Sonuç: Başlangıçta sıvı halde olan su, buzlukta bir süre bekledikten sonra soğuktan dolayı katılaşarak buz haline dönüşür. Buzu ocakta kaynatmaya başladığımızda tekrar sıvı hale gelir. Kaynama devam ettikçe de su, buharlaşır.
Tohumda su olur mu?
Değişik yapıdaki bitkilerden ve bunların farklı organlarından alınanküçük küçük
kesilmiş parçalar 5'er gram tartılarak "taze ağırlıkları" belirlenir(I.
tartı). Bu örnekler etüvde 1050C'de 1 saat bekletilerek II. tartıları alınır.
II. Tartıdan sonra
tekrar etüve konularak 30 dakika
bekletilir ve III. Tartı alınır.
Her bitkinin I. tartısından III. tartısını çıkardığımızda bulunan değerkaybolan su miktarını verir. I. tartı 100 olarak kabul edilir
ve buradan bitki organındaki su miktarı %
olarak hesaplanır.
Neden büyüdüler?
Küp şeklinde tahta
parçaları ve tebeşir parçaları alınarak ağırlık ve hacimlerisaptanır. Değerler tabloya yazılır. Daha sonra parçalar suya atılır ve 30dakia
sonra tekrar ağırlık ve hacimleri ölçülür.
Tebeşir parçalarının ağırlıkları ................, ancak hacimleri .....................Çünkü tebeşir porlu bir yapıya
sahiptir ve suya konulunca porların arasındaki hava çıkar, yerine su girerek ..................
......... neden olur. Yani tebeşirde şişme
olayı ........................, sadece sıvı emmiştir. Tahta parçalarının ağırlıkları ve hacimleri ............... Çünkü tahta parçası kuru iken miseller sıkı sıkıya bir arada tutulur,
suya konunca su moleküllerimiseller arasına girerek miselleri birbirinden ayırır ve böylecehacim
.......................... (Burada şişme teğetsel yöndedir). Dolayısıyla
tahtaparçasının hem ağırlığının hem de hacminin ............................
olması tahta parçasında şişme olayının olduğunu kanıtlar.
En fazla su kaybeden
doku………………………nedeni:……………...............................................
•
En fazla su kaybeden bitki………………………nedeni:……………...............................................
•
En az su kaybeden
doku………………………nedeni:……………...............................................
•
En az su kaybeden bitki………………………nedeni:……………...............................................
DEĞERLENDİRME AŞAMASI:
Su kavram haritası;
ÖZ DEĞERLENDİRME FORMU
Etkinlik : Tarih : ____________ Öğrenci : _________________________________ Sınıfı : _________________________________ Numarası : _________________________________ 1. Bu etkinlikte ne öğrendim? __________________________________________________ ___________________________________ __________________________________________________ 2. Neyi iyi yaptım? Neden? __________________________________________________ ___________________________________ 3. Hangi konuda zorlandım? Neden? __________________________________________________ __________________________________ 4. Nerede yardıma ihtiyacım oldu? __________________________________________________ __________________________________ 5. Hangi alanda kendimi daha çok geliştirmeliyim? __________________________________________________ __________________________________ 6. Kuvvetli ve zayıf yönlerim neler? __________________________________________________ ________________________________ 7. Daha sonraki çalışmalarda neleri farklı yapacağım? __________________________________________________ __________________________________ |
GRUP ÇALIŞMANI
DEĞERLENDİRME FORMU
Etkinlik : Düşünelim Çözelim Tarih : ____________
Öğrenci : __________________________________________
Grup Üyeleri : __________________________________________
Görev : __________________________________________
1. Bu görevde grubunuzun etkinliğini tanımlayın.
__________________________________________________ ______________________________ _____________
______________________________ _______________________________________
2. Grubunuzun güçlü yanları neler?
__________________________________________________ ______________________________
3. Grubunuz hangi zorluklarla karşılaştı?
__________________________________________________ ______________________________
Öğrenci : __________________________________________
Grup Üyeleri : __________________________________________
Görev : __________________________________________
1. Bu görevde grubunuzun etkinliğini tanımlayın.
__________________________________________________ ______________________________ _____________
______________________________ _______________________________________
2. Grubunuzun güçlü yanları neler?
__________________________________________________ ______________________________
3. Grubunuz hangi zorluklarla karşılaştı?
__________________________________________________ ______________________________
4. Çalışmaya grubun tüm üyeleri katkıda bulundu mu?
__________________________________________________ ______________________________ ______________________________ _____________
5. Birbirinizin düşüncelerini hoşgörüyle dinlediniz mi?
__________________________________________________ ______________________________
__________________________________________________ ______________________________ ______________________________ _____________
5. Birbirinizin düşüncelerini hoşgörüyle dinlediniz mi?
__________________________________________________ ______________________________
6. Grup olarak bir sonraki çalışmanızı iyileştirmek için ne
önerirsin?
__________________________________________________ ______________________________ _____________
7. Grupta bir değişiklik yapmak isteseydiniz neyi değiştirirdin? __________________________________________________ ______________________________ _____________
__________________________________________________ ______________________________ _____________
7. Grupta bir değişiklik yapmak isteseydiniz neyi değiştirirdin? __________________________________________________ ______________________________ _____________
Kaynakça
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder