2011-2012
ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK DERS PLANI
FEN VE TEKNOLOJİ
DERSİ 6.SINIF
SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
1.ÜNİTE : CANLILARDA ÜREME , BÜYÜME VE GELİŞME
|
||||||||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
AÇIKLAMALAR
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER
|
ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME
|
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN TARİHLER VE RESMİ TATİLLER | |||||||
EYLÜL
|
1.
HAFTA 19 EYLÜL – 24 EYLÜL)
|
4
SAAT
|
1.Hücre ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1.
Bir
hayvan hücresi ve bitki hücresini mikroskopta gözlemleyerek çizer
(BSB-1,2,3).
1.2.
Hücrenin
temel kısımlarını levha, model
üzerinde göstererek görevlerini açıklar.
1.3.
Gözlemleri
sonucunda bitki ve hayvan hücresi arasındaki benzerlik ve farklılıkları
listeler (BSB-1,2,5,6).
1.4.
Hücrenin
bir organizmanın sahip olduğu canlılık özelliklerini gösterdiğini vurgular.
1.5.
Farklı
tipte hücrelere örnekler verir.
1.6.
Benzer
yapı ve özellikteki hücrelerin aynı görevi yapmak üzere bir araya gelmesiyle
dokuların oluştuğunu belirtir.
1.7. Hücre-doku-organ-sistem-organizma
ilişkisini açıklar.
|
H Mikroskopta neymiş;
Herhangi bir
üniversitenin biyoloji laboratuvarına gezi düzenlenerek mikroskop ve
kullanımı hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmaları sağlanır. Üniversite
öğrencileri yardımıyla soğan zarı preparatı hazırlamaları ve bunu
incelemeleri istenir.
↸ Portakaldan Hücreye;
Portakal meyvesi hücre modeliyle
benzetilerek öğrencilerin hücre hakkında genel bir bilgiye ulaşmaları
sağlanır.
Ağzımızdaki hücre ile soğan
zarındaki hücre;
Öğrencilere ağız içi epitel hücresi ile
soğan zarı hücresi mikroskop yardımıyla gözlenmesi sağlanır.
Jöleden Hücre Modeli;
Jole ve bonibon şekeri ile öğrencilerden
hücre modeli yapmaları istenir.
|
[!] Mikroskobun keşfi ve tarihsel gelişimi ile
ilgili bir okuma metni verilebilir.
)* 1.2 Hücrenin temel
kısımları için hücre zarı, sitoplazma ve çekirdek verilir. Hücre
organellerinin yapıları verilmeden sadece görevleri belirtilir. Prokaryot ve ökaryot ifadeleri
kullanılmadan çekirdek içerisinde kalıtsal özellikleri taşıyan yapıların bulunduğu
belirtilir. Bazı ilkel hücrelerde ise çekirdek olmadığı, kalıtsal özellikleri
taşıyan yapıların sitoplazmada dağınık olarak bulunduğu verilir.
)* 1.2 Madde alış verişinde
hücre zarının seçici-geçirgen özelliği verilir. Fakat hangi maddelerin kolay
hangilerinin zor geçtiğine dair ayrıntılara, aktif / pasif taşımaya girilmez.
)*1.5 Farklı hücre tipleri için bitki ve hayvanların çeşitli doku hücreleri
örnek verilebildiği gibi bir hücreli canlılar da verilebilir.
)* 1.5 Farklı hücre tiplerinde (kas, sinir vb.) hücrelerin yapı ve görevlerine
girilmez.
)* 1.6 Doku
çeşitleri yapısal ayrıntıya girilmeden
şekillerle gösterilir.
[!] Atatürkçülük
ile ilgili konular (1.7-1)
[!] Hücre-doku-organ-sistem-organizma
ilişkisini açıklarken, Atatürk’ün millî birlik ve beraberliğe verdiği önem
ile insanlar arasındaki dayanışma örneklerle vurgulanır.
|
Dünya Barış Günü 1 Eylül
İlköğretim Haftası
Okulların açıldığı ilk hafta
Gaziler Günü
19 Eylül
Yangından Korunma Haftası
25 Eylül-1Ekim
Türk Dil Bayramı 26 Eylül
Dünya Turizm Günü 27 Eylül
|
1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gezi gözlem
6. Gösteri
7. Soru yanıt
8. Örnek olay
9. Beyin fırtınası
10. Canlandırma
11. Grup çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun oynama
|
A. Yazılı
Kaynaklar
1. Fen
Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri
|
Değerlendirme
öğrencilere yöneltilen sorulara verilen cevaplara göre ürün dosyasına
işlenecektir.
Gözlem
formu
Öz
değerlendirme
formu
Performans
değerlendirme vb.
|
KURBAN BAYRAMI
25-28
EKİM
(Perşembe, Cuma, Cumartesi, Pazar )
CUMHURİYET
BAYRAMI
30
AĞUSTOS
(Perşembe
|
|||||
Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken
tarihler; sarı
SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
1.ÜNİTE : CANLILARDA ÜREME ,
BÜYÜME VE GELİŞME
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRK-ÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN EĞİTİM TEKNOLİJİ-LERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
|
ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME
|
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN
TARİHLER VE RESMİ TATİLLER
|
EYLÜL-EKİM
|
2.HAFTA (26 EYLÜL – 30 EYLÜL)
|
4
SAAT
|
2.İnsanda üreme, büyüme ve gelişme ile ilgili olarak öğrenciler;
2.1.
Üremeyi sağlayan sperm ve yumurtanın
görevlerine göre farklı yapılar kazanmış hücreler olduğunu fark eder.
2.2.
İnsanda üremeyi sağlayan yapı ve
organları model, levha, şema üzerinde gösterir.
2.3.
Üreme organlarının neslin devamı
için üreme hücrelerini oluşturduğunu
ifade eder.
2.4.
Sperm/ yumurta/ zigot/ embriyo ve bebek
arasındaki ilişkiyi yorumlar.
2.5.
Embriyonun sağlıklı gelişebilmesi için anne adayının nelere
dikkat etmesi gerektiğini araştırır ve sunar (BSB-32).
2.6. Büyümeye
bağlı olarak değişen yaş-boy-kütle ilişkisini yorumlar (BSB-28,29,30).
2.7.
Gözlemleri sonucunda insanın gelişim
dönemlerini isimlendirerek belirgin özelliklerini listeler (BSB-1,27).
|
↸ Hücrelerde Farklıymış;
Öğrencilere
sperm ve yumurta hücrelerinin resimleri gösterilir ya da filmler izletilir.
↸ Değişmiş miyim?
Öğretmen
kendi sınıfındaki öğrencilere çocukluktan şimdiye kadar nasıl bir fiziksel
değişme gösterdiklerini düşünüp söylemeleri istenir. Daha sonra animasyonla
gelişim evreleri izletilir.
↸ Atatürk ve Gelişim;
Öğrencilerden
Atatürk'ün çocukluk, gençlik, yaşlılık dönemlerine ait resimler bularak
poster oluşturmaları ve nasıl bir fiziksel değişimin olduğunu belirtmeleri
istenir.
|
)* 2.1 Üreme
hücrelerinin ayrıntılı yapısı verilmez. Sperm için baş, orta kısım ve kuyruk
belirtilir. Yumurta için zar, sitoplazma ve çekirdek gösterilir. Her iki
hücre büyüklük ve hareket bakımından basitçe karşılaştırılır.
ÈSağlık
Kültürü Eğitimi (2.2;2.3-6)
)* 2.3 Üreme
hücrelerinin oluşumunda mayoza girilmez.
)* 2.4
Embriyonun gelişiminde Morula, Blastula, Gastrula vb. safhalar anlatılmaz.
[!] 2.4, 2.5
Aile planlaması, sık doğumun
sakıncaları ile ilgili bir okuma metni verilebilir.
[!] 2.5.
Anne adayının dikkat etmesi gereken hususlarla
ilgili olarak zararlı alışkanlıklar (sigara ve alkol), radyasyon, ilâç
kullanımı ve dengeli beslenme verilir.
)* 2.7 İnsanda
gelişim dönemleri; bebeklik, çocukluk, ergenlik, yetişkinlik ve yaşlılık
olarak verilir.
|
Dünya Barış Günü 1 Eylül
İlköğretim Haftası Okulların açıldığı ilk hafta
Gaziler Günü
19
Eylül
Yangından Korunma Haftası
25 Eylül-1Ekim
Türk Dil Bayramı 26 Eylül
Dünya Turizm Günü 27 Eylül
|
1.Anlatım
2.Tüme varım
3. Tümden
gelim
4. Grup
tartışması
5. Gezi
gözlem
6. Gösteri
7. Soru yanıt
8. Örnek
olay
9. Beyin fırtınası
10. Canlandırma
11. Grup
çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun
oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1.
Fen Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve
fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak
kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki
kurumlarda çalışanlar
C. Görsel
Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri
|
Ürün
dosyası
Dereceli
puanlama anahtarı
Gözlem
formu
Öz
değerlendirme formu
Performans
değerlendirme,
|
KURBAN BAYRAMI
25-28
EKİM
(Perşembe, Cuma, Cumartesi, Pazar )
CUMHURİYET
BAYRAMI
30
AĞUSTOS
(Perşembe
|
Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken
tarihler; sarı
SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
1.ÜNİTE : CANLILARDA ÜREME ,
BÜYÜME VE GELİŞME
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLRİ
|
KULLANLAN ARAÇ VE GEREÇLER
|
ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME
|
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN
TARİHLER VE RESMİ TATİLLER
|
EKİM
|
3.HAFTA (3 EKİM
– 7 EKİM)
|
4
SAAT
|
3.Ergenlik ile ilgili
olarak öğrenciler;
3.1.
Çocukluktan ergenliğe geçişte meydana gelen bedensel ve ruhsal değişimleri sıralar.
3.2
Ruhsal ve bedensel değişimlerini ailesi/akranları/
kişisel gelişim uzmanları ile paylaşır ( TD-3).
3.3
Ergenlik döneminin insan yaşamının doğal bir dönemi olduğunun farkına varır.
3.4
Ergenliği sağlıklı
geçirebilmek için yapılması
gerekenleri fark eder.
3.5
Büyüme, gelişme ve ergenliğin araştırıldığı, tartışıldığı ve
paylaşıldığı toplumsal
organizasyonların önemini fark ederek bu organizasyonlara katılmaya gönüllü
olur ( TD-5).
|
↸ Uzmana Sor;
Öğrencilere
büyüme, gelişme ile ilgili sorularını sorabilecekleri doktor, rehberlik
hocası, psikolojik danışma uzmanı vb. kişi davet edilir.
↸ Ben bir aktörüm;
Öğrencilere
roller dağıtılarak ergenlik dönemi ve bu dönemdeki sosyal ve fiziksel
değişimleri gösteren küçük bir piyes yapmaları sağlanır.
↸ Tepkilerim yerinde ve haklı mı?
Öğrencilere
aile yada arkadaş ortamında yaşadıkları sorunlar sorularak tahtaya yazılır.
Daha sonra bu sorunlara verilen tepkiler olumlu ve olumsuz şekilde öğretmen
veya öğrenciler tarafından canlandırılır. Hangi durumun daha yerinde olduğu
ve öğrencilerin neden genelde olumsuz tutum içinde oldukları içinde
bulundukları ergenlik dönemiyle bağdaştırılarak anlamaları sağlanır.
|
[!] 3.1 Her öğrencinin ergenliğe geçişte bireysel
farklılıklar gösterebileceği
vurgulanmalıdır.
[!] 3.1
Ergenliğe geçişte öğrencilere
vücutlarından utanmamaları gerektiği belirtilmelidir. )* 3.1 Bedensel
değişimlerde âdet döngüsü ayrıntıya
girilmeden verilir (Folikül evresi,
korpus luteum evresi vb. evreler anlatılmaz).
[!] 3.2, 3.3, 3.4 Psikolojik danışma
ve rehberlik servisi ile aileler
işbirliği yaparak öğrencilerin bu dönemdeki sorunlarına yardımcı
olabilirler.
[!] 3.2,
3.3, 3.4 Ailelere ve
öğrencilere ergenlik döneminin özellikleri ile ilgili bilgilendirici yazılar
dağıtılabilir veya velilerle
toplantılar düzenlenebilir.
|
Dünya Barış Günü 1 Eylül
İlköğretim Haftası Okulların açıldığı ilk hafta
Gaziler Günü
19
Eylül
Yangından Korunma Haftası
25 Eylül-1Ekim
Türk Dil Bayramı 26 Eylül
Dünya Turizm Günü 27 Eylül
|
1.Anlatım
.2. Tüme varım
3. Tümden
gelim
4. Grup
tartışması
5. Gezi
gözlem
6. Gösteri
7. Soru
yanıt
8. Örnek
olay
9. Beyin fırtınası
10.Canlandırma
11. Grup
çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun
oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1.
Fen Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve
fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak
kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki
kurumlarda çalışanlar
C. Görsel
Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri
|
Ürün
dosyası
Dereceli
puanlama anahtarı
Gözlem
formu
Öz
değerlendirme formu
Performans
değerlendirme,
|
KURBAN BAYRAMI
25-28
EKİM
(Perşembe, Cuma, Cumartesi, Pazar )
CUMHURİYET
BAYRAMI
30
AĞUSTOS
(Perşembe
|
Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken
tarihler; sarı
SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
1.ÜNİTE : CANLILARDA ÜREME ,
BÜYÜME VE GELİŞME
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER
|
ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME
|
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN
TARİHLER VE RESMİ TATİLLER
|
EKİM
|
4. HAFTA ( 10 EKİM – 14
EKİM)
|
4
SAAT
|
4.Hayvanlardaki
üreme, büyüme ve gelişme ile ilgili olarak öğrenciler;
4.1.
Hayvanların
bir hayat döngüsünün olduğunu
örneklerle açıklar (BSB-1,32).
4.2.
Hayvanların
farklı çoğalma şekillerine sahip olduğunu fark eder.
4.3.
Yavru
bakımı açısından hayvan gruplarındaki farklılıkların nedenlerini açıklar.
4.4.
Gelişim
dönemlerinde
başkalaşım geçiren hayvanlara
örnek verir (BSB-32).
|
↸ Hayvanat Bahçesine Gidiyoruz;
Öğrenciler,
çevrelerindeki bir hayvan çiftliği veya hayvanat bahçesini ziyaret ederek
hayvanların büyüme, gelişme ve bakımı ile ilgili bilgi alır.
↸ Hangisi Hangisi oldu;
Öğrenciler
başkalaşımı yazılı ve görsel kaynaklardan araştırırlar. Tüm öğrenciler
başkalaşım gösteren hayvanlara ait görseller getirirler. Daha sonra gruplara
ayrılan öğrencilere birbirine karıştırılan hayvan resimlerinin önceki ve
başkalaşım geçirdikten sonraki resimlerin bulunup eşleştirilmesi istenir.
|
)* 4.1 Döllenme ve gelişim evreleri ayrıntılara girilmeden verilir. Örnek
olarak yakın çevresinden tavuk, balık, yılan, kedi ve tavşan vb. verilir.
Başkalaşım geçiren bir hayvan örneği 4.4 kazanımında verileceğinden bu
aşamada örnek verilmemelidir.
)* 4.2 Farklı çoğalma şekillerine yumurtayla
çoğalanlar ve yavrularını doğuranlar örnek verilecektir.
)* 4.4 Başkalaşım yakın
çevrede bulunan bir hayvan (kelebek, kurbağa vb.) örneği ile açıklanır.
|
Hayvanları Koruma Günü
3
Ekim
Uluslararası Öğretmenler Günü
5 Ekim
İstanbul’un Kurtuluşu
6 Ekim
Ahilik Haftası 8Ekim-12 Ekim
Dünya Gıda Günü 16 Ekim
Birleşmiş Milletler Günü
24 Ekim
|
1.Anlatım
2.Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gezi gözlem
6. Gösteri
7. Soru yanıt
8. Örnek olay
9. Beyin fırtınası
10. Canlandırma
11. Grup çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1.
Fen Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve
fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak
kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki
kurumlarda çalışanlar
C. Görsel
Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri
|
Ürün
dosyası
Dereceli
puanlama anahtarı
Gözlem
formu
Öz
değerlendirme formu
Performans
değerlendirme,
|
KURBAN BAYRAMI
25-28
EKİM
(Perşembe, Cuma, Cumartesi, Pazar )
CUMHURİYET
BAYRAMI
30
AĞUSTOS
(Perşembe
|
Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken
tarihler; sarı
SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
1.ÜNİTE : CANLILARDA ÜREME ,
BÜYÜME VE GELİŞME
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTA-LAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER
|
ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME
|
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN
TARİHLER VE RESMİ TATİLLER
|
EKİM
|
5. HAFTA (17
EKİM – 21 EKİM)
|
4
SAAT
|
5.Çiçekli bir bitkide
üreme ile ilgili olarak öğrenciler;
5.1.
Çiçeğin kısımlarını gösterir/çizer
(BSB-1,2).
5.2.
Çiçeğin kısımlarını model, levha,
şema üzerinde göstererek görevlerini
açıklar.
5.3.
Çiçekli bir bitkide tozlaşmayı
sağlayan etkenleri belirtir.
5.4.
Çiçekli bir bitkide döllenmeyi açıklar.
5.5.
Bir çiçek modeli üzerinde tohum ve
meyvenin nerede oluştuğunu
belirtir.
5.6.
Bitkilerin çok sayıda tohum
oluşturmasının sebebini tartışır.
5.7.
Tohumların yayılma yollarına örnekler verir (BSB-25).
5.8. Birçok
meyve ve tohumun hayvanlar ve insanlar için besin kaynağı olduğunu
örnekleriyle sunar (BSB-25 , 32).
5.9. Bitkilerden elde edilen ürünlerin teknolojik
gelişmelere paralel olarak çeşitlendiğini fark eder (FTTÇ- 5,17, 31).
|
↸ Bahçedeki Çiçekler;
Öğrenciler okul
bahçesine çıkarılarak çiçekleri incelemeleri istenir. Çiçeklerin hangi
bölümlerden oluştuğu ve birbirine benzeyip benzemediği sorularak öğrencilerin
çiçeğin kısımlarını öğrenmeleri sağlanır.
↸Park, Orman Ve Bahçeler
Müdürlüğüne gidiyoruz;
Öğrenciler,
öğretmenleri ile birlikte yakın çevrelerindeki park, Orman Ve bahçeler
müdürlüğünü ziyaret ederek yetkililerden çiçek türleri ve bölümleri hakkında
bilgi alınır. Daha sonra öğrencilerin bahçeden bunlara örnekler göstermeleri
istenir.
↸ Tohuma Yolculuk;
Öğrenciler,
çevrelerinden çeşitli tohum örnekleri toplayarak sınıfa getirirler. Getirilen
tohumlar masanın
üzerine konularak incelenir. Tohumların sekil ve büyüklüğünün neden farklı
olduğu, nasıl yayılabileceği tartışılır. Her öğrenci, getirilen tohumlardan
herhangi birini seçerek nasıl yayıldığı ile ilgili küçük bir hikaye yazar.
Besin
oluşumu simülasyonu;
Öğrenciler, tohum
ve meyvesi besin olarak kullanılan bitkilerden herhangi birisini seçerler.
Seçtikleri bitkinin hangi kısımlarının besin olarak kullanıldığını
araştırırlar. Daha sonra bu bitkinin besin olabilmesi için ne gibi
işlemlerden geçirildiğini ve hangi besinleri oluşturduğunu anlatan bir
simülasyon, video izletilir.
↸ Haydi Tartışalım;
Öğrenciler iki
gruba ayrılır. Birinci grup; teknolojinin, tohum ve meyvelerin işlenmesi ve
günlük hayattaki kullanım alanlarına etkisini anlatan posterler eşliğinde
sunumlarını yaparlar. İkinci grup ise tohum ve meyvelerin işlenmesini
sağlayan teknolojinin tarihsel, olumlu ve olumsuz yönleri anlatarak iki
grubun birbirlerine soru sorarak tartışmaları istenir. Tartışma bir sonuca
bağlanır.
|
[!] 5.1
İncelemek için bütün
kısımları görülebilen gelincik, düğün çiçeği, sardunya, gül gibi bir çiçek
seçilmelidir.
)* 5.4 Döllenmede
polen çekirdekleri, sinerjit, antipot ve kutup hücreleri verilmez.
)* 5.5 Tohum ve meyvenin nasıl oluştuğu anlatılmaz. Tohum ve meyve tiplerine
girilmez
[!] 5.8
Öğrencilere domates, salatalık, biber vb.’lerinin, bitkinin meyvesi olduğu hatırlatılmalıdır.
|
Cumhuriyet Bayramı
29 Ekim
Kızılay Haftası 29 Ekim-4 Kasım
Dünya Tasarruf Günü
31 Ekim
Dünya Çocuk Günü
Ekim ayının ilk Pazartesi günü
Camiiler Haftası
Ekim ayının 1.haftası
Standartlar Haftası
Ekim ayının 3.haftası
|
1.Anlatım
2.Tüme varım
3. Tümden
gelim
4. Grup
tartışması
5. Gezi
gözlem
6. Gösteri
7. Soru yanıt
8. Örnek
olay
9. Beyin
fırtınası
10.
Canlandırma
11. Grup
çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun
oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1.
Fen Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve
fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak
kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki
kurumlarda çalışanlar
C. Görsel
Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri
|
Ürün
dosyası
Dereceli
puanlama anahtarı
Gözlem
formu
Öz
değerlendirme formu
Performans
değerlendirme,
|
KURBAN BAYRAMI
25-28 EKİM
(Perşembe, Cuma, Cumartesi, Pazar )
CUMHURİYET BAYRAMI
30 AĞUSTOS
(Perşembe)
|
Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken
tarihler; sarı
SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI: CANLILAR VE HAYAT
1.ÜNİTE : CANLILARDA ÜREME ,
BÜYÜME VE GELİŞME
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER
|
ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME
|
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN
TARİHLER VE RESMİ TATİLLER
|
EKİM
|
6. HAFTA (24 EKİM– 29 EKİM )
|
4
SAAT
|
6.Bitkilerde çimlenme,
büyüme ve gelişme ile ilgili olarak öğrenciler;
6.1. Bitkilerin hayat döngüsünün olduğunu
örneklerle gösterir (BSB-1, 32).
6.2.
Çimlenmeye etki eden faktörleri kontrollü deneylerle gözlemleyerek elde ettiği verileri kaydeder ve
yorumlar (BSB-1, 11-19, 23, 25, 27,
28, 30, 31).
6.3. Büyüme için gerekli etkenlerin neler
olduğunu kontrollü deney yaparak gözlemler (BSB-1, 11, 12, 13, 14, 17, 18,
27, 28, 29, 30).
6.4. Organik tarımı açıklar.
6.5.
Organik tarımın insanlık için önemini
fark eder (BSB-25, 32; FTTÇ-5, 37;
TD-5).
|
↸ Fabrikaya Ziyaret;
Öğrencilerin
çevrelerindeki zeytinyağı, iplik-dokuma, un vb. gibi bitkisel kaynaklı üretim
yapan işletmeleri ziyaret etmeleri sağlanır. Bu işletmelerde üretim
basamakları incelenir ve ne gibi işlemler yapıldığı hakkında bilgi alınır.
Mümkünse her aşamanın pano çalışması yapmaları istenir.
↸ Bilim Müzesine Gezi;
Öğrenciler
Bilim Müzesine götürülerek bitki çeşitleri, kısımları ve bazı bitkilerin
hayat döngüleri hakkında bilgi almaları, hayat döngüleri arasında ne gibi
farklılıkların olduğu video, simülasyon ve görevlilerin bilgilendirmesiyle
öğrenmeleri sağlanır.
↸ Tohumdan Çiçeğe;
Öğretmen,
öğrencilere “Bir tohumun çimlenmesini etkileyen faktörler nelerdir?” diye
sorar. Alınacak muhtemel cevaplar sıcaklık, ışık, nem ve hava (oksijen)
olacaktır. Daha sonra öğrenciler gruplara ayrılır. Her gruptan tohumun
çimlenmesini etkileyebileceğini düşündükleri etkenlerden birini seçmelerini
ister. Öğrenciler seçtikleri değişken ile tohum çimlenmesi arasında ne gibi
farklılıkların olduğunu tohum çimlendirerek ve çimlenen tohumları getirip
karşılaştırarak anlamaları sağlanır.
Botaniğe Gidiyoruz;
Öğrenciler
botanik bahçesine götürülerek kontrollü deney yapmanın nasıl olması gerektiği
hakkında uygulamalı eğitim alırlar. Daha sonra daha önce yapılmış olan
kontrollü deney örneklerini görür ve sonuçları tartışırlar.
↸Bir Çiftçiyim Ben;
Öğrencilerden
bir çiftçi olduklarını hayal ederek bulundukları yerdeki en sağlıklı, en
lezzetli, en beğenilen ürünleri yetiştirmek için nasıl bir yöntem
izleyeceklerini tartışmaları istenir. Daha sonra sınıfa davet edilen ziraat
mühendisi veya bir çiftçiden konu hakkında bilgi alınır.
|
[!] 6.2 Çimlenme için kısa sürede çimlenen tohumlar (fasulye, turp, tere,
nohut, buğday, mercimek vb.) kullanılmalıdır. Deneylerden sonra bunlar
dikilebilir.
[!] 6.3 Büyüme için
su, ışık ve
yeterli
sıcaklığın gerekli olduğu
vurgulanmalıdır.
[!] 6.4 Organik tarımın Tarım Bakanlığı tarafından
kabul edilen amblemleri gösterilir.
|
Cumhuriyet Bayramı
29 Ekim
Kızılay Haftası 29 Ekim-4 Kasım
Dünya Tasarruf Günü
31 Ekim
Dünya Çocuk Günü
Ekim ayının ilk Pazartesi günü
Camiiler Haftası
Ekim ayının 1.haftası
Standartlar Haftası
Ekim ayının 3.haftası
|
1.Anlatım
2.Tüme varım
3. Tümden
gelim
4. Grup
tartışması
5. Gezi
gözlem
6. Gösteri
7. Soru yanıt
8. Örnek
olay
9. Beyin
fırtınası
10.
Canlandırma
11. Grup
çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun
oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1.
Fen Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve
fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak
kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki
kurumlarda çalışanlar
C. Görsel
Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri
|
Ürün
dosyası
Dereceli
puanlama anahtarı
Gözlem
formu
Öz
değerlendirme formu
Performans
değerlendirme,
|
KURBAN BAYRAMI
25-28
EKİM
(Perşembe, Cuma, Cumartesi, Pazar )
CUMHURİYET
BAYRAMI
30
AĞUSTOS
(Perşembe
|
Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken
tarihler; sarı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder