26 Şubat 2013 Salı

5E Modeli Ve Besin Ayıraçları


5E MODELİNE GÖRE BESİN AYIRAÇLARI KONUSUNUN ANLATILMASI

1   GİRİŞ:
Ali beşinci sınıfa giden bir öğrencidir. Sabahları kahvaltı yapmayı sevmez. Özellikle süt içmek, yumurta yemek ona işkence gibi gelir. Fakat ekmek üzerine sürülmüş çikolata yemeyi sever.  Annesi de bu durumdan şikayetçidir.
Bir gün yine sadece ekmek üzerine sürülmüş çikolata yiyip evden çıkarken annesi;
“Diğer besinleri de yemezsen sağlıklı olamazsın.”der.  Annesinin söyledikleri kafasına takılır ve
«Acaba ben sağlıksız mıyım, hangi besinde ne var ki ben ekmek üzerine sürülmüş çikolatayla iyi beslenememiş oluyorum ?»diye düşünür. Okula gider, öğretmenine sorar. Öğretmeni de  yediğimiz yiyecekte  karbonhidrat, protein, yağların olduğunu bunların her yiyecekte  farklı miktarlarda bulunduğu sağlığımız için gerekli olduğunu anlatır. Ama bu seferde Selçuk un aklına bir soru daha takılır. ”Peki bu bunları hangi besinde olduğunu nasıl bileceğiz?” diye  öğretmenine  sorar. Öğretmeni de kahvaltı neler  olduğu  sorar. Ali kahvaltıda genelde   süt, patates, haşlanmış yumurta, ekmek, ve ceviz olduğunu söyler. Öğretmeni bu malzemelerini  yarın derse gelirken getirmesini ister.
Öğretmen: “Hep beraber çok güzel bir deney yapacağız, bakalım hangi besinde ne olduğunu bulacak mıyız?”der.
Ali bir sonraki günü iple çeker, malzemelerini hazırlayıp koşa koşa okula gider, öğretmen ve arkadaşlarıyla deneye başlarlar. Hadi gelin biz de onlara katılalım, Ali’yle beraber biz de öğrenelim.

1.     KEŞFETME:

Etkinlik 1:
Deneyin adı: Besin içerikleri Nelerdir?
Başlamak için:
v  beherglas
v  haşlanmış yumurtanın beyazı
v  ekmek
v  soyulmuş patates
v  ceviz
v  süt
v  iyot çözeltisi (veya lügol çözeltisi)
v  Nitrik asit çözeltisi (veya biüret)
v  2 adet deney tüpü
v  kâğıt
v  defter
v  kalem
v  damlalık

Birlikte yapalım:
Sınıf mevcuduna göre beşer veya altışar kişilik gruplara ayrılalım.
Ø  Her besin maddesini içeren birbirinin aynı üç besin grubu oluşturalım.
Ø  Öğretmenimizin hazırladığı sulandırılmış nitrik asit çözeltisini birinci gruptaki besinlerin her birine ayrı ayrı damlatarak renk değişimlerini gözlemleyelim (Nitrik asidi kullanırken öğretmenimizden yardım isteyelim).
Ø  İkinci gruptaki besinlerin her birine ayrı ayrı iyot çözeltisi (veya lügol çözeltisi) damlatarak renk değişimlerini gözlemleyelim.
Ø  Üçüncü gruptaki besinlerin her birini kâğıda sürtelim. Aynı kâğıda birkaç damla da süt damlatalım. Hangi besinlerin kâğıtta parlak bir leke oluşturduğunu gözlemleyelim.
Ø  İki deney tüpüne ayrı ayrı 8-10 damla süt damlatalım.
Ø  Tüplerden birine birkaç damla sulandırılmış nitrik asit çözeltisi diğerine iyot çözeltisi damlatalım ve renk değişimlerini gözlemleyelim.




Dikkat! Kimyasalları kullanırken dikkatli olalım, göz, ağız vb. organlarımıza sıçramamasına dikkat edelim!




Ne oldu?
Oluşan durumu gözlemleyerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1.      Üzerine iyot çözeltisi (lügol çözeltisi) damlattığımız besinlerden hangilerinde renk değişimi gözlemledik?
…………………………………………………………………………………………………………………………………

2.      Üzerine nitrik asit çözeltisi damlatılan besinlerden hangilerinin rengi sarıya döner?
……………………………………………………………………………………………………………………………………

3.      Hangi besinler kağıtta parlak bir leke bıraktı?
…………………………………………………………………………………………………………………………………..

 Baştaki düşünceniz etkinlik yaptıktan sonra değişti mi? Şimdi sizce hangisi doğru söylüyor? Ayrıntılı olarak yazınız.
………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………3 . AÇIKLAMA:

             Tükettiğimiz besinlerde birden fazla besin içeriği bulunabilir. Bu yüzden besinlerin sınıflandırılması, yapılarında en çok bulunan besin içeriğine göre olur. Örneğin, tükettiğimiz peynirlerin içeriğinde protein, vitamin ve yağ vardır. Ancak peynirler proteince zengin olduğu için proteinli besinler grubunda yer alır. Etkinlikte de görüldüğü gibi farklı içeriklere sahip besinlerde farklı renk değişimleri gözlenir. Örneğin, lügol çözeltisi damlattığımızda rengi mavi-mora dönüşen besinler karbonhidratlı besinlerdir.
Yürümek, koşmak, düşünmek, duymak, görmek vb. faaliyetlerimizi gerçekleştirebilmemiz için gereken enerjiyi öncelikle karbonhidratlardan sağlarız. Peki hangi yiyecekler karbonhidrat bakımından zengindir?
Bal, muz, üzüm, şeker pancarı gibi şekerli yiyecekler genel olarak karbonhidratlı besinlerdir. Buğday, pirinç, mercimek, patates ve yulaf da karbonhidrat bakımından zengindir.

Sizler de tükettiğiniz besinlerden hangilerinin karbonhidrat içerdiğine örnek veriniz.

Etkinlikte sulandırılmış nitrik asit çözeltisi damlatıldığında rengi sarıya dönüşen besinler proteinli besinlerdir. Vücudumuzda bir yara veya kesik oluştuğunda zamanla bu yaranın kapandığını biliyoruz. Yaraların veya kesilen yerlerin iyileşmesi proteinler sayesinde olur. Büyüme ve gelişmemizi sağlayan proteinlerin öncelikli görevi yapıcı ve onarıcı olmasıdır. Proteinler kas ve kemiklerin yapısına girerek yapım görevini, yaraları iyileştirerek onarım görevini gerçekleştirir. Saç ve tırnaklarımızın uzaması da proteinler sayesinde olur. Aynı zamanda mikroplara karşı vücudun dayanıklılığına yardımcı olur. Zekamızın gelişmesinde de çok etkili olan proteinler büyüme ve gelişme döneminde yeterince alınmazsa büyümemiz yavaşlar, hatta durabilir.
Et, süt, balık ve yumurta gibi besinler proteince zengin hayvansal besinlerdir. Fasulye, fındık,
fıstık ve badem gibi besinler ise proteince zengin bitkisel besinlerdir.
Etkinlikte kağıda sürtüldüğünde parlak leke bırakan besinleri de fark ettik. Bu besinler
yağlı besinlerdir. Gün içerisinde fazla enerji gerektiren faaliyetler yaptığımız ya da uzun süre
aç kaldığımız olmuştur. Böyle durumlarda karbonhidratlardan sağlanan enerji yetersiz kalır.
Karbonhidratların yetersiz kaldığı durumlarda gerekli olan enerji ise yağlardan sağlanır. Yağlar; karbonhidratlardan daha fazla enerji içermesine rağmen vücut öncelikli olarak enerji ihtiyacını karbonhidratlardan sağlar. Ayrıca yağlar bazı hayvanların deri altlarında depolanır ve böylece onların soğuktan korunmasına da yardımcı olur. Kış uykusuna yatan veya kutup ayısı gibi çok soğuk ortamlarda yaşayan bazı hayvanlar yağ depolar.

 Ayçiçeği, zeytin, mısır, fındık ve fıstık gibi bitkiler yağ bakımından oldukça zengindir. Tereyağı, süt, balık, kaymak, peynir de yağ bakımından zengin besinlerdir.
Ayrıca tükettiğimiz her besinde su, mineral ve vitaminlerin de bulunduğunu unutmayalım.


 1.    DERİNLEŞTİRME:


Etkinlik 2:
Günlük hayatta yediğimiz, içtiğimiz maddelerden karbonhidrat, yağ ve protein içerenlere örnekler verelim.

KARBONHİDRAT     1 …………………… 2 …………………… 3 ………………………………
YAĞ                              1 …………………… 2 …………………… 3 ………………………………
PROTEİN                     1 …………………… 2 …………………… 3 ………………………………


HAYDİ OYUN OYNAYALIMM!

5.DEĞERLENDİRME:

 1) Büyüme ve gelişmemizi sağlayan, yaşamamız için gerekli enerjiyi veren bütün maddelere ne ad verilir? 
              A) Besin
 
              B) Protein
 
              C) Karbonhidrat
 
              D) Vitamin
2) Et, yumurta, balık ve peynirde en çok bulunan besin içeriği aşağıdakilerden hangisidir? 
A) Vitamin
 
B) Yağ
 
C) Protein
 
D) Karbonhidrat
3)  Dağcılar, fazla enerjiye ihtiyaç duyduklarından yanlarında genellikle aşağıdaki besinlerden hangisini bulundururlar? 
A) Çikolata
 
B) Meyve
 
C) Ekmek
 
D) Su
4) Aşağıda verilen vücudumuza enerji veren besinlerden hangisi diğerlerine göre daha kalıcıdır? 
A) Bal
 
B) Çikolata
 
C) Şeker
 
D) Pasta
5)   Ekmek, pasta gibi yiyecekler bol miktarda karbonhidrat içermektedir. Vücutta yeterli karbonhidrat bulundurulmasına karşın bu yiyeceklerden bol miktarda alınırsa aşırı şişmanlık başlar. Bunun nedeni aşağıdakilerden hangisidir? 
A) Vücudumuz enerji depolar.
 
B) Fazla karbonhidrat olduğu gibi depolanır.
 
C) Karbonhidratlar yağa dönüştürülerek depolanır.
 
D) Karbonhidratlar şişmanlık yapar.

Metin Kutusu: öZ DEĞERLENDİRME FORMU 

Etkinlik         
:
Tarih
:  ____________
Öğrenci      
: _________________________________


Sınıfı         
: _________________________________


Numarası   
: _________________________________




1. Bu etkinlikte ne öğrendim?
_______________________________________________________________________________
2. Neyi iyi yaptım? Neden?
_________________________________________
3. Hangi konuda zorlandım? Neden?
___________________________________________________________________________________
4. Nerede yardıma ihtiyacım oldu?
___________________________________________________________________________________
5. Hangi alanda kendimi daha çok geliştirmeliyim?
___________________________________________________________________________________
6. Kuvvetli ve zayıf yönlerim neler?
___________________________________________________________________________________
7. Daha sonraki çalışmalarda neleri farklı yapacağım?
___________________________________________________________________________________


GRUP DEĞERLENDİRME FORMU

Grubun Adı        :                                                                                                                            Tarih:

Yönerge: grup, hangi düzeyde yeterli görülüyorsa onun hizasına (x) işareti koyarak işaretleyiniz.

BECERİLER
Her zaman
(5)
Bazen

(3)
Hiçbir zaman
(1)
1. Grup amaçlarını oluşturmaya tüm üyeler katkı yapmıştır



2. Grup tam zamanında toplanır.



3. Grup üyeleri birbirlerine yardımcı olur



4. Grup üyelerinin tamamı çalışmada görev alır.



5. Grup üyeleri birbirlerinin düşüncelerine saygı gösterir.



6. Grup üyeleri birbirleriyle etkileşim içinde çalışmalarını sürdürür.



7. Grup üyeleri kaynak ve araç-gereçleri paylaşır.



8. Grup üyeleri bulgularını ve sonuçlarını paylaşır.



9. Her üye sorumluluğunu yerine getirir.



10. Grupta herkesin fikirlerinin önemli olduğuna inanılır.



11. Öneri ve görüşler tartışılır.



12. Çalışma sonuçlarından ortak sonuçlar üretirler.



13. İlerdeki çalışmaları için birlikte karar alırlar.





Öğretmenin Öneri ve Düşünceleri: …………………………………………………………………...
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

KAYNAKÇA
Taşar, F. (2011). İlköğretim Fen Ve Teknoloji Ders Kitabı 6. Sınıf, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ders Kitapları Dizisi, Ankara. 5. Ünite(148-153)

Çepni, S. (2008). Kuramdan Uygulamaya Fen Ve Teknoloji Öğretimi, Pegem Yayınları, Ankara, 7. Baskı.(181-207)

Gürdal, A Ve Arkadaşları (2003). Fen Eğitimi Etkinlikleri 2. Marmara Üniversitesi Yayın No:688, Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul. (233-240)











Hiç yorum yok:

Yorum Gönder