SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI: DÜNYA VE EVREN
8. ÜNİTE: YERKABUĞU NELERDEN OLUŞUR?
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
DERS İÇİ, DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE
ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
|
ÖLÇME VE DEĞERLEN-DİRME
|
MAYIS
|
5. HAFTA (14
HAZİRAN- 18 HAZİRAN)
|
4 SAAT
|
3.Toprak çeşitleri ve erozyon ile
ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Toprakları bileşenlerine göre killi, kumlu, kireçli ve humuslu toprak
olarak sınıflandırır.
3.2 Toprağın çeşidine göre hangi kullanım amacına uygun olabileceğini
tartışır.
3.3 Erozyona etki eden faktörleri deneyerek test eder.
3.4 Erozyonun gelecekte oluşturabileceği zararlar hakkında tahminlerde
bulunur.
3.5 Toprakları erozyondan korumak için bireysel ve iş birliğine dayalı
çözüm önerileri sunar.
4.Yeraltı ve yer üstü suları ile
ilgili olarak öğrenciler;
4.1 Okyanus, deniz, göl ve akarsuların yer üstü; sıcak ve soğuk su
kaynaklarının yeraltı suları olduğunu belirtir.
4.2 Bir yeraltı suyu çeşidi olan maden suyunun kaynak suyundan farkını
belirtir.
|
H Toprakta
mı sınıflandırılıyor?
Öğrencilere
çevrelerinde var olan topraklardan değişik, birbirine benzemediklerini
inandıkları topraklardan sınıfa getirmeleri istenir. Daha sonra bu
toprakların sınıflandırılması istenir. Öğrencilere sorular sorularak renk,
taneli yapı, nem, koku vb. özelliklere göre sınıflandırmaları sağlanır. Bu
sınıflandırma yapıldığına göre öğrencilere toprağın tek çeşit olup
olamayacağı, toprağın da çeşitlerinin olup olmadığı düşünülerek
cevaplanmaları sağlanır. Daha sonra tüm sınıf okul bahçesin çıkarak okul
bahçesinin toprak çeşidi belirlenir.
H Röportaj
yapalım!
Öğrenciler, çiftçi,
tuğla ve çömlek imalâtçısı gibi toprakla uğraşan farklı meslekten kişilerle
görüşerek kullandıkları toprak çeşidi ve o toprakların özellikleri hakkında
bilgi almaları istenir. Alınan bilgilerin o mesleği temsil eden resim vb.
görsellerle desteklenerek A4 kağıdına hazırlanması istenir. Daha sonra sınıfa
çekilen video izletilerek sınıfın da bilgilenmesi sağlanır. Ayrıca hazırlanan
dokümanlar da panoya asılır.
H Geziye
Gidiyoruz!
Öğrencileri park ve
bahçeler müdürlüğüne götürerek yetkili birisinden erozyon ile ilgili bilgi
almaları sağlanır. Bilgileri video gösterileri ve resimlerle pekiştirilir.
Erozyon çeşitlerini tanımalarını ve erozyonu önlemenin yollarını düşünmeleri
sağlanır. Daha sonra erozyona uğramış bir bölgeye öğrenciler götürülür, resim
video vb. çekmeleri istenir. Ardından da erozyonu önleme çalışmalarına tabi tutulmuş
başka bir bölgeye götürülür. Burada da aynı şeyler yapılıp öğrencilerin iki
durumu kıyaslamaları istenir.
|
[!] 3.2 Toprağın kullanım alanlarıyla ilgili
tuğla ve seramik yapımı gibi öğrencilerin ilgisini çekecek konularda okuma
metinleri verilir.
[!] 3.5 Ağaçlandırmanın erozyonu önlemedeki önemi vurgulanır.
[!] 4.1 Yeraltında depolanan suların yeryüzüne
kendiliğinden çıktığı yere kaynak
adı verildiği belirtilir.
[!] 4.1 Yeraltı sularının yeryüzüne kendiliğinden çıkmasını sağlayan
kuyulara artezyen adı verildiği belirtilir.
|
3.3
Erozyonla ilgili olarak 4. sınıfta öğrenilenler hatırlatılır.
3.5 kazanımı,
Sosyal Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim” öğrenme alanı, “Ülkemizin Kaynakları”
ünitesi kazanım 5 ile ilişkilendirilir.
4.1 Doğadaki
“su döngüsü” ile ilgili olarak 5. sınıf “Maddenin Değişimi ve Tanınması”
ünitesinde öğrenilenler hatırlatılır.
4.3 ve 4.4 kazanımları, Sosyal Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim”
öğrenme alanı, “Ülkemizin Kaynakları” ünitesi kazanım 5 ile ilişkilendirilir.
|
1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gösteri
6. Soru yanıt
7. Örnek olay
8. Beyin fırtınası
9. Canlandırma
10. Grup çalışmaları
11. Proje
12. Keşfetme
13. Oyun oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. Tübitak yayınları
B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Aile bireyleri
3. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili
CD’ler
2. Etkinlik örnekleri
3. Bilgisayar vb.
4. Deney malzemeleri
|
Kelime İlişkilendirme
III. YAZILI
|
|
HAZİRAN
|
1. HAFTA (21
HAZİRAN- 25 HAZİRAN)
|
4 SAAT
|
4.3 Jeotermal kaynak, kaplıca, ılıca kavramlarını tanımlayarak yer altı
sıcak su kaynaklarına ülkemizden
örnekler verir.
4.4 Yer altı ve yer üstü sularının kullanım alanlarını (içecek, sulama,
sağlık, elektrik enerjisi üretimi vb.) örneklerle açıklar.
5. Doğal anıtlar ile ilgili olarak
öğrenciler;
5.1 Doğal anıtların çok uzun bir süreçte oluştuğunu ifade eder.
5.2 Doğal anıtların tüm insanlığa ait değerler olduğunu fark eder.
5.3 Doğal anıtlara yakın ve uzak çevresinden örnekler verir.
5.4 Doğal anıtların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına yönelik
bireysel ve iş birliğine dayalı öneriler sunar.
|
H Sular
nereden geliyor?
Öğrencilere köylerinde veya gittikleri bir
ormanda su kaynağı görüp görmedikleri sorulur. Su kaynaklarının neler
olabileceği ve bu kaynakların nasıl oluştuğu
sorulur. Daha sonra bu soruları araştırarak ve bu araştırmayı görsel
veya yazılı kaynaklarla desteklemeleri veya video çekimi, röportaj vb.
yöntemler kullanarak konuya hakim olmaları sağlanır. Daha sonra bulgular
sınıf ortamında paylaşılır.
Dünyanı kaçı su?
Öğrencilere sınıfta dünyanın yüzde kaçı
sudan oluştuğunu tahmin etmeleri istenir. Doğru tahmin yapmaları için onları
düşündürecek, doğru cevaba götürecek sorular sorulur. Daha sonra doğru
tahmin varsa belirtilir yoksa
öğrenciye söylenir.
H Kaplıcaya
gezi
Öğrenciler civardaki herhangi bir kaplıcaya
götürerek kaplıca hakkında bilgi almaları, kaplıca suyunun nasıl oluştuğu ne
gibi özelliklere sahip olduğu göstererek anlatılması sağlanır. Daha sonra
varsa yol üstünde bir çeşme vb. su kaynağını da görmeleri sağlanır.
H Anıtlara
Yolculuk
Öğrenciler, yakın
çevrelerinde nelerin “doğal anıt” olarak nitelendirildiğini tartışır,
şartlar uygunsa gezip-görüp incelerler. Daha sonra gezi-gözlem sonuçlarını
çeşitli şekillerde sunarlar.
Anıtlarımızı Tanıyalım
Öğrencilere
yurdumuzda en çok tanınan anıtların isimleri verilip gruplar halinde bu
anıtların nasıl oluştuğu, ülkemizin neresinde bulunduğu araştırmaları
istenir. Bu araştırmanın görsel kaynaklarla desteklenip bir sunum
hazırlanması ve sınıfta sunulması istenir. Konu ile ilgili ilgilerini çeken
yanların neler olduğunu belirtmeleri istenir.
|
4.4 Yer üstü
sularından yararlanarak barajların yapıldığı belirtilir, barajlarda elektrik
enerjisinin nasıl üretildiği vb. ayrıntılara girilmez
[!] 5.1 Yer kabuğunun değişiminin devam eden bir süreç olduğu belirtilir.
[!]5.1 Yakın çevrede bulunan doğal anıtlara gözlem-inceleme gezisi
düzenlenebilir.
[!]5.3 Doğal anıtlar; yer kabuğunun oluşum sürecinde ortaya çıkan peri
bacaları, traverten,
mağara, şelâle, göl vb. biçimlerdeki yeryüzü şekilleri ve özel korumaya alınmış ağaçlardır.
|
4.3 ve 4.4 kazanımları, Sosyal Bilgiler dersi “Üretim, Dağıtım, Tüketim”
öğrenme alanı, “Ülkemizin Kaynakları” ünitesi kazanım 5 ile ilişkilendirilir.
İnsan Hakları ve Vatandaşlık
(5.1, 5. 2, 5.3, 5.4 –6,19)
|
Çevre Koruma Haftası (Haziran ayının 2.
haftası)
Babalar Günü (Haziran ayının 3 üncü pazarı)
|
Yazılı Anlatım
Kelime
İlişkilendirme
|
Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin
işlenmesi gereken tarihler; pembe
renk
Esnek davranılması gereken
tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde
dersin işlenmesi gereken tarihler; sarı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder