26 Şubat 2013 Salı

IŞIK, SES KAZANIMLARI VE YILLIK PLAN

SÜRE
ÖĞRENME ALANI: FİZİKSEL OLAYLAR
7. ÜNİTE: IŞIK VE SES
AY
HAFTA
SAAT
KAZANIMLAR
ETKİNLİKLER
AÇIKLAMALAR
DERS İÇİ, DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KULLANILAN EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
ÖLÇME VE DEĞERLEN-DİRME
NİSAN
4. HAFTA (07MAYIS- 11 MAYIS)!
4 SAAT

1.Işığın yansımasıyla ilgili olarak öğrenciler;
1.1 Işığın madde ile karşılaştığında yansıyabileceğini keşfeder.

1.2 Düz yüzeylerden yansıyan ışığın izleyeceği yolu tahmin eder.

1.3 Işık kaynağı olmayan cisimlerin görülebilme nedenini ışığın yansımasıyla açıklar.

1.4 Yansıma olayında; düzlem ayna kullanarak gelen ışın, yansıyan ışın ve yüzeyin normalinin aynı düzlemde olduklarını keşfeder.

1.5 Yansıma olayında; düzlem ayna kullanarak gelme ve yansıma açılarının birbirine eşit olduğunu keşfeder.

1.6 Düzgün ve dağınık yansımayı keşfeder.


Işık nasıl bir yol izler?
Işık kaynağı önüne farklı yerlerinde delik bulunan engel konur ve perdedeki ışık demetleri incelenir.
Yansınanında kuralları var.
Gelen ışın ve yansıyan ışın arasındaki farklılıklar ve benzerlikler belirlenir ve buna göre yansıma kuralları söylenir.
Cisimleri nasıl görürüz.
Cisim üzerine gelen ışık ışınlarını çizerek cisimlerin nasıl gördüğümüzü anlatırız.
Işığı yansıtarak taşıma.
Aynalar yardımıyla bir noktadaki ışını farklı bir noktaya yansıtarak tasıma deneyini yaparız.
Işığı takip ederek yansımayı keşfet.
Işığın aydınlattığı yerle geldi yönü belirleyerek ışığın yansıması belirlnir.
Işınları çizelim.



1.1 Işığın madde ile etkileşmesiyle meydana gelebilecek olaylardan sadece ışığın yansıması, bu ünitenin konusudur. Işığın kırılması, ışığın soğurulması ve cisimlerin renkli görünmesi konuları ise 7. sınıfta ayrıntılı olarak ele alınacaktır.
 1.3  Bazı öğrenciler, ışığın gözden çıkıp cisimlere çarptığını ve böylece görme olayının gerçekleştiğini düşünebilir.
[!]Öğrenciler, oyuncak lazerin kesinlikle göze tutulmaması konusunda      uyarılmalıdır.
[!] 1.4-1.5 Işık kaynağından düzgün bir ışık demetinin veya paralel ışık demetlerinin nasıl elde edileceği öğrencilere gösterilmelidir.
[!]Yansıyan ışık demetlerinin daha kolay gözlenebilmesi için bu bölgede tebeşirle veya unla tozlu bir ortam oluşturulabilir.
[!]1.5 Yüzeyin normalinin, ışınların gelme ve yansıma açılarını ölçmede referans alınan, ayna yüzeyine dik sanal bir doğru parçası olduğu belirtilmeli ve çiziminde öğrencilere yardım edilmelidir. Bu seviyede sadece düz yüzeyler için normal çizimi yapılmalıdır.

 1.1-1.3 5. sınıf  “Dünya ve Evren” ünitesine atıfta bulunularak Ay’ın bir ışık kaynağı olmamasına rağmen gökyüzünde görünme nedeninin, Güneş’ten aldığı ışığı yansıtması olduğu belirtilmelidir.

   1.5 kazanımı, Matematik dersi “Açılar” alt öğrenme alanı kazanım 2 ile ilişkilendirilir.


Bilişim Haftası
(Mayıs ayının ilk haftası)

Trafik ve İlkyardım Haftası
(Mayıs ayının ilk haftası)


1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gösteri
6. Soru yanıt
7. Örnek olay
8. Beyin fırtınası
9. Canlandırma
10. Grup çalışmaları
11. Proje
12. Keşfetme
13. Oyun oynama

A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. Tübitak yayınları

B. Kaynak kişiler
1. Öğretmenler
2. Aile bireyleri
3.  Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar

C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Etkinlik örnekleri
3. Bilgisayar vb.
4. Deney malzemeleri
 Açık Uçlu Soru

 Eşleştirme

 Yapılandırılmış Grid
MAYIS
1. HAFTA (14 MAYIS- 18MAYIS)
4 SAAT

1.7 Cisimlerin daha parlak veya daha mat görünme sebeplerini ışığı yansıtma      özellikleriyle ilişkilendirir.
1.8 Düzgün ve dağınık yansımayı ışınlar çizerek gösterir.
2.Aynalarla ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Işığın düz, çukur ve tümsek aynalarda nasıl yansıdığını keşfeder.
2.2 Bir yüzeyden yansıyan ışınları gözlemleyerek ışığı yansıtan yüzey hakkında tahminlerde bulunur.
2.3 Net bir görüntü oluşabilmesi için ışığın pürüzsüz yüzeylerden yansıması gerektiğini fark eder.
2.4 Düz, çukur ve tümsek aynalarda oluşan görüntüleri cisme göre büyük-küçük, ters-düz olmaları bakımından karşılaştırır.
2.5 Çevresinde kullanılan ayna çeşitlerini gözlemleyerek aynaların kullanım alanlarına örnekler verir.

Yüzeyleri tahmin edebilir miyiz?
Işığın yansıma şekillerine bakarak yüzeyler hakkında tahmin yürütülür.
Düzgün aynada yazıları nasıl görürüm?
Düzgün ayna önüne yazılı bir kağıt koyarak deney yapılır.
Görüntüye bak aynayı bul.
Görüntünün boyutu ve nerede olustuğu hakkında acıklamalar yapılarak hangi ayna kullanıldığı bulunulur.
Eğlenceli görüntüler.


[!]1.6 Parlak yüzeyli cisimler daima düzgün yansımaya sebep olmayabilirler.

2.1 Aynalarda, görüntü ve özel ışın çizimlerine girilmeyecektir.

[!]2.1 Paralel ışık demetlerinin çukur ve düz aynadan yansıması deneyinde, ışınların veya uzantılarının kesiştiği özel                         nokta olan odak noktası kısaca                         tanıtılabilir.

2.1 Aynalarda görüş alanı kavramı bu seviyede verilmeyecektir.

2.4 Bu ünitede çukur ve tümsek aynalarda cismin bulunduğu çeşitli uzaklıklar için görüntü çizimi ve       matematiksel bağıntılara yer verilmeyecektir.




Vakıflar Haftası
(Mayıs ayının 2. haftası)

Engelliler Haftası
(10-16 Mayıs)

Anneler Günü
(Mayıs ayının 2 inci Pazarı)


II. YAZILI
2. HAFTA (21 MAYIS- 25 MAYIS)
4 SAAT
3.Ses dalgalarının madde ile etkileşmesiyle ilgili olarak öğrenciler;
3.1 Sesin her yönde dalgalar hâlinde yayıldığını fark eder.
3.2 Sesin bir engel ile karşılaştığında yansıdığını deney ile keşfeder.
3.3 Yankı olayının sesin yansıması sonucu oluştuğunu ifade eder.
3.4 Bilim ve teknolojide sesin yansıması       olayından nasıl yararlanıldığına örnekler verir.
3.5 Madde ile karşılaşan sesin soğurulabileceğini fark eder.

Ses de yansıyor.
Boş bir odada sesin yankılanması örneği ile yansıma olayı anlatılır.
Megafon yapalım.
Karton, bant ve saat kullanarak bir deneye yapar ve sesin toplanmasını sağlarız.
Sesi hangisi daha iyi soğurur.
Çalar saati 1-2 dk sonra çalacak şekilde ayarlanır ve kutu içerisine kapatılır.sesin duyulabildiği yer ölçülür ve farklı materyallerle kutu kaplanır saatin sesin duyulması tekrar ölçülür uzaklık arasındakı farka göre sonuçlar yorumlanır.
3.1 Ses dalgasının özellikleri 8. sınıf “Ses” ünitesinde işlenecektir.
[!]3.1 Su dalgalarını görebildiğimiz hâlde ses dalgalarını göremediğimiz ancak ses dalgalarının varlığını etkileri ile anlayabildiğimiz vurgulanır.
3.3 Bazı öğrenciler yankının her durumda oluşacağını düşünebilir.
[!] 3.3 Yankı olayının havada algılanabilmesi için ses kaynağı ile engel arasında en az 17 metre uzaklık olması gerektiği ve bundan daha küçük mesafelerde engelden yansıyan sesin işitilemeyeceği vurgulanır. (Ayrıntılı olarak açıklanmaz).

3.4 kazanımı, Sosyal Bilgiler dersi “Bilim, Teknoloji ve Toplum” öğrenme alanı “Elektronik Yüzyıl” ünitesi kazanım 2 ile ilişkilendirilir.

ATATÜRK’Ü ANMA
GENÇLİK VE SPOR
BAYRAMI
(19 MAYIS)

Müzeler Haftası
(18-24 Mayıs)


Etik Günü
(25 Mayıs)



 Açık Uçlu Soru

 Eşleştirme

 Yapılandırılmış Grid

Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken tarihler; sarı


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder