SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI:
FİZİKSEL OLAYLAR
7. ÜNİTE: IŞIK VE SES
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
DERS İÇİ, DİĞER DERSLERLE
VE ARA DİSİPLİNLERLE İLİŞKİLENDİRME
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN EĞİTİM TEK-NOLOJİLERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
|
ÖLÇME VE DEĞERLEN-DİRME
|
NİSAN
|
4. HAFTA (07MAYIS- 11 MAYIS)!
|
4 SAAT
|
1.Işığın yansımasıyla ilgili olarak öğrenciler;
1.1
Işığın madde ile karşılaştığında yansıyabileceğini keşfeder.
1.2
Düz yüzeylerden yansıyan ışığın izleyeceği yolu tahmin eder.
1.3
Işık kaynağı olmayan cisimlerin görülebilme nedenini ışığın yansımasıyla
açıklar.
1.4
Yansıma olayında; düzlem ayna kullanarak gelen ışın, yansıyan ışın ve yüzeyin
normalinin aynı düzlemde olduklarını keşfeder.
1.5
Yansıma olayında; düzlem ayna kullanarak gelme ve yansıma açılarının birbirine
eşit olduğunu keşfeder.
1.6
Düzgün ve dağınık yansımayı keşfeder.
|
Işık
nasıl bir yol izler?
Işık kaynağı önüne
farklı yerlerinde delik bulunan engel konur ve perdedeki ışık demetleri
incelenir.
Yansınanında
kuralları var.
Gelen ışın ve
yansıyan ışın arasındaki farklılıklar ve benzerlikler belirlenir ve buna göre
yansıma kuralları söylenir.
Cisimleri
nasıl görürüz.
Cisim üzerine gelen
ışık ışınlarını çizerek cisimlerin nasıl gördüğümüzü anlatırız.
Işığı
yansıtarak taşıma.
Aynalar yardımıyla
bir noktadaki ışını farklı bir noktaya yansıtarak tasıma deneyini yaparız.
Işığı
takip ederek yansımayı keşfet.
Işığın aydınlattığı
yerle geldi yönü belirleyerek ışığın yansıması belirlnir.
Işınları
çizelim.
|
1.1
Işığın madde ile etkileşmesiyle meydana
gelebilecek olaylardan sadece ışığın yansıması, bu ünitenin konusudur. Işığın
kırılması, ışığın soğurulması ve cisimlerin renkli görünmesi konuları ise 7.
sınıfta ayrıntılı olarak ele alınacaktır.
1.3 Bazı
öğrenciler, ışığın gözden çıkıp cisimlere
çarptığını ve böylece görme olayının gerçekleştiğini düşünebilir.
[!]Öğrenciler, oyuncak lazerin kesinlikle göze
tutulmaması konusunda uyarılmalıdır.
[!] 1.4-1.5 Işık kaynağından düzgün bir ışık
demetinin veya paralel ışık demetlerinin nasıl elde edileceği öğrencilere
gösterilmelidir.
[!]Yansıyan ışık demetlerinin daha kolay
gözlenebilmesi için bu bölgede tebeşirle veya unla tozlu bir ortam
oluşturulabilir.
[!]1.5
Yüzeyin normalinin, ışınların gelme ve yansıma açılarını ölçmede referans
alınan, ayna yüzeyine dik sanal bir doğru parçası olduğu belirtilmeli ve
çiziminde öğrencilere yardım edilmelidir. Bu seviyede sadece düz yüzeyler
için normal çizimi yapılmalıdır.
|
1.1-1.3 5. sınıf
“Dünya ve Evren” ünitesine atıfta bulunularak Ay’ın bir ışık kaynağı olmamasına
rağmen gökyüzünde görünme nedeninin, Güneş’ten aldığı ışığı yansıtması olduğu
belirtilmelidir.
1.5 kazanımı,
Matematik dersi “Açılar” alt öğrenme alanı kazanım 2 ile ilişkilendirilir.
|
Bilişim Haftası
(Mayıs ayının ilk haftası)
Trafik ve İlkyardım Haftası
(Mayıs ayının ilk haftası)
|
1. Anlatım
2. Tüme
varım
3.
Tümden gelim
4. Grup
tartışması
5.
Gösteri
6. Soru
yanıt
7.
Örnek olay
8.
Beyin fırtınası
9.
Canlandırma
10. Grup
çalışmaları
11.
Proje
12.
Keşfetme
13. Oyun
oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1. Ders
Kitabımız
2.
Ansiklopediler
3.
Güncel yayınlar
4.
Resim, harita ve fotoğraflar
5.
Tübitak yayınları
B. Kaynak kişiler
1.
Öğretmenler
2.
Aile bireyleri
3.
Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1.
Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2.
Etkinlik örnekleri
3.
Bilgisayar vb.
4.
Deney malzemeleri
|
Açık Uçlu Soru
Eşleştirme
Yapılandırılmış Grid
|
MAYIS
|
1. HAFTA (14 MAYIS-
18MAYIS)
|
4 SAAT
|
1.7
Cisimlerin daha parlak veya daha mat görünme sebeplerini ışığı yansıtma özellikleriyle ilişkilendirir.
1.8
Düzgün ve dağınık yansımayı ışınlar çizerek gösterir.
2.Aynalarla ilgili olarak öğrenciler;
2.1 Işığın
düz, çukur ve tümsek aynalarda nasıl yansıdığını keşfeder.
2.2
Bir yüzeyden yansıyan ışınları gözlemleyerek ışığı yansıtan yüzey hakkında
tahminlerde bulunur.
2.3
Net bir görüntü oluşabilmesi için ışığın pürüzsüz yüzeylerden yansıması
gerektiğini fark eder.
2.4
Düz, çukur ve tümsek aynalarda oluşan görüntüleri cisme göre büyük-küçük,
ters-düz olmaları bakımından karşılaştırır.
2.5
Çevresinde kullanılan ayna çeşitlerini gözlemleyerek aynaların kullanım alanlarına
örnekler verir.
|
Yüzeyleri
tahmin edebilir miyiz?
Işığın yansıma
şekillerine bakarak yüzeyler hakkında tahmin yürütülür.
Düzgün
aynada yazıları nasıl görürüm?
Düzgün ayna önüne
yazılı bir kağıt koyarak deney yapılır.
Görüntüye
bak aynayı bul.
Görüntünün boyutu
ve nerede olustuğu hakkında acıklamalar yapılarak hangi ayna kullanıldığı
bulunulur.
Eğlenceli
görüntüler.
|
[!]1.6
Parlak yüzeyli cisimler daima düzgün yansımaya sebep olmayabilirler.
2.1
Aynalarda, görüntü ve özel ışın çizimlerine
girilmeyecektir.
[!]2.1 Paralel
ışık demetlerinin çukur ve düz aynadan yansıması deneyinde, ışınların veya
uzantılarının kesiştiği özel nokta
olan odak noktası kısaca tanıtılabilir.
2.1 Aynalarda görüş alanı kavramı
bu seviyede verilmeyecektir.
2.4 Bu ünitede çukur ve tümsek
aynalarda cismin bulunduğu çeşitli uzaklıklar için görüntü çizimi ve matematiksel bağıntılara yer verilmeyecektir.
|
Vakıflar Haftası
(Mayıs ayının 2. haftası)
Engelliler Haftası
(10-16 Mayıs)
Anneler Günü
(Mayıs
ayının 2 inci Pazarı)
|
II. YAZILI
|
|||
2. HAFTA (21 MAYIS- 25
MAYIS)
|
4 SAAT
|
3.Ses dalgalarının madde ile etkileşmesiyle ilgili olarak öğrenciler;
3.1
Sesin her yönde dalgalar hâlinde yayıldığını fark eder.
3.2
Sesin bir engel ile karşılaştığında yansıdığını deney ile keşfeder.
3.3
Yankı olayının sesin yansıması sonucu oluştuğunu ifade eder.
3.4
Bilim ve teknolojide sesin yansıması olayından
nasıl yararlanıldığına örnekler verir.
3.5
Madde ile karşılaşan sesin soğurulabileceğini fark eder.
|
Ses de
yansıyor.
Boş bir odada sesin
yankılanması örneği ile yansıma olayı anlatılır.
Megafon
yapalım.
Karton, bant ve
saat kullanarak bir deneye yapar ve sesin toplanmasını sağlarız.
Sesi
hangisi daha iyi soğurur.
Çalar saati 1-2 dk
sonra çalacak şekilde ayarlanır ve kutu içerisine kapatılır.sesin
duyulabildiği yer ölçülür ve farklı materyallerle kutu kaplanır saatin sesin
duyulması tekrar ölçülür uzaklık arasındakı farka göre sonuçlar yorumlanır.
|
3.1
Ses dalgasının özellikleri 8. sınıf “Ses”
ünitesinde işlenecektir.
[!]3.1 Su
dalgalarını görebildiğimiz hâlde ses dalgalarını göremediğimiz ancak ses
dalgalarının varlığını etkileri ile anlayabildiğimiz vurgulanır.
3.3 Bazı öğrenciler yankının her
durumda oluşacağını düşünebilir.
[!] 3.3 Yankı
olayının havada algılanabilmesi için ses kaynağı ile engel arasında en az
|
3.4 kazanımı, Sosyal Bilgiler
dersi “Bilim, Teknoloji ve Toplum” öğrenme alanı “Elektronik Yüzyıl” ünitesi
kazanım 2 ile ilişkilendirilir.
|
ATATÜRK’Ü ANMA
GENÇLİK VE SPOR
BAYRAMI
(19
MAYIS)
Müzeler Haftası
(18-24 Mayıs)
Etik
Günü
(25
Mayıs)
|
Açık Uçlu Soru
Eşleştirme
Yapılandırılmış Grid
|
Tarihlerde
geçen;
Normal
yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek
davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz
daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken tarihler; sarı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder