26 Şubat 2013 Salı

MADDE VE ISI


                                                                                                                                                                                                                                   



                                                                    ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK DERS PLANI

                                                                    FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ 6.SINIF

SÜRE

ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
6.ÜNİTE : MADDE VE ISI
AY
HAFTA
SAAT

KAZANIMLAR



ETKİNLİKLER


AÇIKLAMALAR
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
ÖĞRENME  ÖĞRETME  YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER

ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME

DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN TARİHLER VE RESMİ TATİLLER

NiSAN
1. HAFTA (9 NİSAN – 13 NiSAN)
2  SAAT

1.   Maddenin tanecikli yapısı ve ısı ile ilgili olarak öğrenciler;

1.1Gözlem yaparak maddeler ısındıkça taneciklerin hızlandığı sonucuna varır
(BSB-1, 11, 12, 13, 14, 30, 31; TD-3).



D Isınma, Hareketlenmedir
(1.1; 1.2).



D Çarpışma, Hareket Alış-Verişidir
(1.2), (BSB-30, 31, 32).

Öğrenciler, düz bir zemin üzerinde biri yavaş, diğeri hızlı iki cam bilyeyi çarpıştırma denemeleri yaparlar. Bilyelerin çarpışmadan önceki ve sonraki hareketlerine dikkat ederler. Çarpışma sırasında hangi bilyenin hızlandığını, hangi bilyenin yavaşladığını not ederler. Güvenilir sonuçlar elde etmek için denemelerin art arda tekrarı gerekebilir.
Hangi bilyenin sıcak, hangisinin soğuk taneciği temsil ettiği konusunda öğretmence yönlendirilen bir tartışma açılır (1.2), (BSB-30, 31, 32).


[!] 1.1 Isı-hareket ilişkisi sıvılarda ve gazlarda kolayca görünürleştirilebilir. Görünür hareketin moleküllerin hareketi olduğu, fakat görünen şeyin molekül değil, “molekül yığınları” olduğu fikrinin yerleşmesi kolay değildir. Öğretmen bu gözlem sırasında, 3. ünitede edinilen moleküllerin çok küçük tanecikler olduğu fikrini hatırlatmalı; görünür hareketin dev kümelere ait olduğunu, tek tek moleküllerin görülemeyeceğini vurgulamalıdır.
[!] 1.2 Çarpışan bilyelerin kiminin yavaşlayıp kiminin hızlanması, atomlar-moleküller arası ısı alış-verişi ile doğrudan ilintili olup önemli bir gözlemdir. Bu gözlemle, hızlı→sıcak ve yavaş→soğuk anlayışının yerleşmesi beklenmektedir.





1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gezi gözlem
6. Gösteri
7. Soru yanıt
8. Örnek olay
9. Beyin fırtınası
10. Canlandırma
11. Grup çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun oynama

A. Yazılı Kaynaklar
1. Fen Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri

4 Değerlendirme

4 Test

4 Proje Ödevi










SÜRE

ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM

6.ÜNİTE : MADDE VE ISI

AY
HAFTA
SAAT

KAZANIMLAR



ETKİNLİKLER


AÇIKLAMALAR
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRK-ÇÜLÜK
ÖĞRENME  ÖĞRETME  YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KULLANILAN EĞİTİM TEKNOLİJİ-LERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME

DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN TARİHLER VE RESMİ TATİLLER

NiSAN
2. HAFTA (16 NİSAN – 20 NiSAN)
2  SAAT

1.Maddeler arası ısı aktarımı ile atom-moleküllerin çarpışması arasında ilişki kurar (BSB-6, 8, 9; TD-1).


2. Isının yayılma yolları ile ilgili olarak öğrenciler;
  2.1.        Katılarda ısı iletimini deney ile gösterir (BSB-15, 16, 17, 18).
  2.2.        Isıyı iyi ileten katıları ısı iletkeni şeklinde adlandırır.
  2.3.        Isıyı iyi iletmeyen katıları ısı yalıtkanı şeklinde adlandırır.
  2.4.        Gündelik gözlem ve deneyimlerinden, doğrudan temas olmadan ısı aktarımı olabileceği çıkarımını yapar (BSB- 6, 8, 9).








D Isı Telde Yayılır
(2.1; 2.2; 2.3)
deney cam, plastik vb. malzemeden yapılmış çubuklarla tekrarlanır. Isıyı iyi ileten maddelerin ısı iletkeni, çok zor ileten maddelerin ise ısı yalıtkanı olduğu vurgulanır (2.1; 2.2; 2.3).

D Isı Arabanın İçine Nasıl Girdi?
(2.4).
Soğuk bir kış gününde, güneş altında kalan bir otonun camları ve kaportası soğuk iken içinin nasıl ısındığı tartışmaya açılır. Öğretmenin kılavuzluğunda, oto içindeki havanın camdan veya metal kaportadan ısı iletimi ile ısınmış olamayacağı, öyle olsaydı otonun dışının da sıcak olması gerektiği sonucu çıkarılır. Buradan, oto içindeki havaya doğrudan temas olmadan ısı aktarılmış olacağı sonucuna varılır.  
“Oto içine güneş girmeseydi, güneş altında kalan otonun içi aynı şekilde ısınır mıydı?” sorusu tartışılır. Güney yönünde olan  evlerin kuzey yönünde olan evlerden daha sıcak olması tartışılır. Buradan görünür ışınların ısı taşıdığı çıkarımına varılır. Bu şekilde ısı yayılmasının “ışıma ile yayılma” olduğu vurgulanır (2.4).










[!] 2.1; 2.2 Özellikle bakır tellerde ısı iletiminin çok hızlı olabileceği ve aleve uzak ucun çok erken el yakar düzeyde ısınabileceği dikkate alınmalıdır.
[!] 2.2; 2.3 Đyi ısı iletkeni olarak bakır
ve aluminyum; iyi ısı yalıtkanı
ortamlar olarak da cam yunu, plastik
kopuk, saman, pamuk, cift camlı
pencerelerdeki hava bosluğu ve
termoslardaki ic-dıs ceper arası vakum
ornek olarak kullanılmalıdır. Baska
malzemeler de tanıtılabilir.
[!] 2.4; 2.5 Kışın güneşli günlerde, dışarıda sıcaklık sıfırın altında iken güney yönünde olan ve iyi güneş alan evlerin içinin soba gerektirmeyecek kadar ısınması, ışıma yolu ile ısı yayılmasına iyi bir örnektir.



1.Anlatım
2.Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gezi gözlem
6. Gösteri
7. Soru yanıt
8. Örnek olay
9. Beyin fırtınası
10. Canlandırma
11. Grup çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun oynama

A. Yazılı Kaynaklar
1. Fen Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri

4 Dereceli
puanlama anahtarı
4 Gözlem
formu

18-20 Nisan 6.ÜNİTE 1.ARA SINAVI 20dk. (Sözlü)












SÜRE

ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM

6.ÜNİTE : MADDE VE ISI

AY
HAFTA
SAAT

KAZANIMLAR



ETKİNLİKLER


AÇIKLAMALAR
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
ÖĞRENME  ÖĞRETME  YÖNTEM VE TEKNİKLRİ
KULLANLAN ARAÇ VE GEREÇLER
ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME

DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN TARİHLER VE RESMİ TATİLLER

NiSAN
3.HAFTA (23 NiSAN  – 27 NiSAN)
2 SAAT

2.5.   Isının ışıma yoluyla yayılabileceğini belirtir.
  
2.6.   Geceleri yeryüzünün neden soğuduğunu sorgulayıp açıklar   (TD-5).

2.7.   Yüzeyi koyu renkli cisimlerin, açık renklilerden daha hızlı ısınmasının sebebini açıklar (BSB-2, 6, 8, 9; TD-2).

2.8.  SAD Isı yalıtım kaplarının yüzeylerinin neden parlak kaplandığını izah eder
(BSB-2, 6, 8, 9, 32; FTTÇ-9, 17).
2.9.   Sıvılarda konveksiyon ile ısı yayılmasını deneyle gösterir (BSB-15, 16, 17, 18; TD-3).

D Dünya’mız Nasıl Isınır, Neden Soğur?
Öğrenciler, “Dünyayı ısıtan enerji nereden geliyor?” sorusunu tartışırlar. Farklı mevsimlerde ve Dünya’nın farklı enlemlerinde ısınmanın farklı olması ile gelen güneş ışınlarının bolluğu ilişkilendirilir.
Geceleri gözlenen soğumanın, Dünya’dan uzaya görünmez ışınların yayılması sonucu olduğu vurgulanır. “Dünya’nın soğuması” konusuna; atmosferin sera etkisi, sera gazları, bu gazların miktarca çoğalmasının dünya iklimi üzerindeki uzun vadeli olası etkileri, buna bağlı deniz seviyesinin yükselmesi tehlikesi gibi konuları içine alan bir proje çalışması verilebilir (2.5; 2.6).

(2.5; 2.6).

D Koyu Renk Yüzeyler İyi Isınır
(2.7), (FTTÇ-28).

D Yansıtan Yüzeyler Isıyı da Yansıtır
(2.8).





[!] 2.4; 2.5 Kışın güneşli günlerde, dışarıda sıcaklık sıfırın altında iken güney yönünde olan ve iyi güneş alan evlerin içinin soba gerektirmeyecek kadar ısınması, ışıma yolu ile ısı yayılmasına iyi bir örnektir.
[!] 2.5 Isının yayılmasında insan gözünün algılayamadığı ışınların da önemli olduğu bu kazanım ekseninde açıklanır.
[!] 2.6. Dünya ikliminin ılık kalması üzerine atmosferin etkisi işlenirken, atmosferi olmayan gezegen ve uyduların gündüz ve gece sıcaklıkları arasındaki büyük farklılık, veri olarak kullanılabilir.
[!] 2.7 Yüzeyin açıklığı-koyuluğu ile ısı tutma özelliği arasındaki ilişki işlenirken “ışın soğurma”, “ışın yutma” şeklinde açıklanacak, “absorpsiyon” teriminden kaçınılacaktır.
[!] 2.8 Yansıtıcı yüzeylerin ısı yalıtımı sağlaması gerçeğinin günlük hayata yansıyan bir uygulaması da ayna cepheli modern binalardır.
[!] 2.9 Su ısındıkça mürekkebin hızlı yayılması, radyatör üzerindeki havanın yükselmesi ile benzer bir olaydır.





1.Anlatım
.2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gezi gözlem
6. Gösteri
7. Soru yanıt
8. Örnek olay
9. Beyin fırtınası
10.Canlandırma
11. Grup çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun oynama

A. Yazılı Kaynaklar
1. Fen Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri

4 Ev Ödevi

4 Performans Değerlendirme

4 Çoktan  
Seçmeli Sorular








4 Kavram Haritası Oluşturalım


23 Nisan Ulusal Egemenlik ve
Çocuk Bayramı
(Pazartesi)





SÜRE

ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM

6.ÜNİTE : MADDE VE ISI

AY
HAFTA
SAAT

KAZANIMLAR



ETKİNLİKLER


AÇIKLAMALAR
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
ÖĞRENME  ÖĞRETME  YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER

ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME

DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN TARİHLER VE RESMİ TATİLLER

MAYIS
4. HAFTA (  30 NiSAN  –  4 MAYIS)
2  SAAT


2.9.   Sıvılarda konveksiyon ile ısı yayılmasını deneyle gösterir (BSB-15, 16, 17, 18; TD-3).
2.10.  Isının iletim, konveksiyon ve ışıma yolu ile yayıldığı durumları ayırt eder. (BSB-6, 25, 31, 32).



3. Isı yalıtımının teknolojik önemi ile ilgili olarak öğrenciler;

3.1.Yalıtımın hangi durumlarda gerekli olabileceğini tahmin eder (BSB-8, 9).

3.2.Yalıtım yerine iletimin tercih edildiği durumlara örnekler verir.
3.3. Yaygın ısı yalıtım malzemelerine örnek verir.

3.4. Farklı amaçlar için kullanılan ısı yalıtım  malzemelerinin seçiminde, yalıtkanlık özellikleri  yanında başka nelerin hesaba katılması gerektiğini  irdeler.

3.5. Binalarda yalıtımın enerji tüketimi ile ilişkisini açıklar (BSB-8, 9, 30, 32; TD-1).




D Sıvı Karıştıkça Isı Yayılır
(2.9), (BSB-5, 8, 31).

D Toplu Değerlendirme
(2.10) Isının yayılması ile ilgili yapılan deneyler hatırlatılır. Öğrenciler, bu deneyleri birbiriyle karşılaştırıp değerlendirerek, ısının iletim, ışıma ve konveksiyon adı verilen üç ayrı yolla yayılabildiği genellemesine ulaşacak şekilde öğretmen kılavuzluğunda beyin fırtınası yaparlar (2.10).







D Yalıtım Nerede Gereklidir?
(3.1 ), (BSB-30, 32).
Öğrenciler, “sıcak tutulması gerekenler” ve “soğuk tutulması gerekenler” ile ilgili günlük hayattan bildikleri örnekleri listeler. Sıcak ve soğuk nesnelerin, sıcaklıkları ortam ile karşılaştırılır. Bir maddeyi ortama göre uzun süre sıcak veya soğuk tutmanın nasıl sağlandığı sorgulanır. “Yalıtmak” ve “yalıtım” kelimelerinin anlamları üzerinde durulur. Ortama göre daha soğuk ve daha sıcak tutulması gereken tüketim maddelerine örnekler verilir (3.1 ), (BSB-30, 32).



D Bazen Isının İyi İletilmesi İstenir
(3.2), (FTTÇ-38).


D İyi Yalıtkanlar
(3.3; 3.4), (FTTÇ-20)


D İyi Yalıtım Tasarruf Sağlar
(3.5; 3.4), (FTTÇ-36).



[!] 2.9 “Konveksiyon sırasında sıcak (hızlı) moleküllerin yukarıya yönlenmesi, ısının su kütlesi içinde taşınması anlamına gelir.” fikri işlenmelidir.
[!] 2.10 Bu kazanımın amacı, ısının yayılma yollarının topluca ifadesi ve tekil örneklerin hangi tür yayılma olduğunun seçilmesidir.






[!]  3.1 Buzdolabının ve onun bir bölmesi olan buzluğun ne işe yaradığını tartışarak bu konuya girmek, verilecek kavramların hayatla ilintisini kurmak açısından yararlı olur.
[!] 3.2 Pişirme amaçlı kap kacak seçiminde iyi ısı iletme özelliği aranan tek özellik olmayabilir. Toprak kapların pişirme amacı ile kullanılması, bir bakıma fırının yüksek sıcaklığına dayanım, bir bakıma da ısıyı yavaş ve düzgün iletmenin pişme kalitesine getireceği katkı içindir. Bu konu, öğrencilerce öğretmen öncülüğünde tartışılabilir.
[!] 3.3 Yanma özelliği olarak sadece kolay tutuşma ve yanmaya dayanıklı olma gibi özelliklerden bahsedilecek, yanmanın kimyasal açıklamasına girilmeyecektir.
[!] 3.3 Yaygın ısı yalıtım malzemesi olarak plastik köpük, ahşap, volkan tüfleri, katran, fosfatlar, cam yünü, silikon yünü vb. maddelere öncelik verilmelidir.
[!] 3.4 Fırın, sıcak su borusu, tavan, bahçede su kuyusu, giyim malzemesi gibi uygulamalarda uygun yalıtkanı seçerken, iletim özelliği yanında, kullanım ömrü, yanma özelliği, yoğunluk, sağlamlık ve maliyet gibi diğer hususları hesaba katmak gerektiği fikri öğrencilerde oluşmalıdır.
[!] 3.5 Çatı, kapı, pencere ve buhar iletim borularında yalıtımın ekonomik önemi özellikle vurgulanmalıdır.



1.Anlatım
2.Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gezi gözlem
6. Gösteri
7. Soru yanıt
8. Örnek olay
9. Beyin fırtınası
10. Canlandırma
11. Grup çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun oynama

A. Yazılı Kaynaklar
1. Fen Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri

4 Öz
değerlendirme formu












4 Öğrenci Gözlem Formu

4 Isı
Akışını Yavaşlatalım


2-4 Nisan 6.ÜNİTE 2.ARA SINAVI 20dk. (Yazılı)


1 Mayıs İşçi ve Emek Bayramı (Salı)



Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken tarihler; sarı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder