ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK DERS PLANI
FEN VE TEKNOLOJİ DERSİ 6.SINIF
SÜRE
|
ÖĞRENME
ALANI: MADDE
VE DEĞİŞİM
6.ÜNİTE : MADDE
VE ISI
|
||||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER
|
ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME
|
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN
TARİHLER VE RESMİ TATİLLER
|
|
NiSAN
|
1.
HAFTA (9 NİSAN – 13 NiSAN)
|
2 SAAT
|
1.
Maddenin tanecikli yapısı ve ısı
ile ilgili olarak öğrenciler;
1.1Gözlem yaparak maddeler ısındıkça
taneciklerin hızlandığı sonucuna varır
(BSB-1,
11, 12, 13, 14, 30, 31; TD-3).
|
D Isınma, Hareketlenmedir
(1.1; 1.2).
D Çarpışma, Hareket Alış-Verişidir
(1.2), (BSB-30, 31, 32).
Öğrenciler,
düz bir zemin üzerinde biri yavaş, diğeri hızlı iki cam bilyeyi çarpıştırma
denemeleri yaparlar. Bilyelerin çarpışmadan önceki ve sonraki hareketlerine
dikkat ederler. Çarpışma sırasında hangi bilyenin hızlandığını, hangi
bilyenin yavaşladığını not ederler. Güvenilir sonuçlar elde etmek için
denemelerin art arda tekrarı gerekebilir.
Hangi
bilyenin sıcak, hangisinin soğuk taneciği temsil ettiği konusunda öğretmence
yönlendirilen bir tartışma açılır (1.2), (BSB-30, 31, 32).
|
[!]
1.1 Isı-hareket ilişkisi sıvılarda ve gazlarda kolayca görünürleştirilebilir.
Görünür hareketin moleküllerin hareketi olduğu, fakat görünen şeyin molekül
değil, “molekül yığınları” olduğu fikrinin yerleşmesi kolay değildir.
Öğretmen bu gözlem sırasında, 3. ünitede edinilen moleküllerin çok küçük
tanecikler olduğu fikrini hatırlatmalı; görünür hareketin dev kümelere ait
olduğunu, tek tek moleküllerin görülemeyeceğini vurgulamalıdır.
[!] 1.2 Çarpışan bilyelerin kiminin
yavaşlayıp kiminin hızlanması, atomlar-moleküller arası ısı alış-verişi ile
doğrudan ilintili olup önemli bir gözlemdir. Bu gözlemle, hızlı→sıcak ve
yavaş→soğuk anlayışının yerleşmesi beklenmektedir.
|
1. Anlatım
2. Tüme varım
3. Tümden gelim
4. Grup tartışması
5. Gezi gözlem
6. Gösteri
7. Soru yanıt
8. Örnek olay
9. Beyin fırtınası
10. Canlandırma
11. Grup çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun oynama
|
A. Yazılı
Kaynaklar
1. Fen
Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki kurumlarda çalışanlar
C. Görsel Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri
|
4 Değerlendirme
4 Test
4 Proje
Ödevi
|
|||
SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
6.ÜNİTE : MADDE VE
ISI
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRK-ÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN EĞİTİM TEKNOLİJİ-LERİ,
ARAÇ VE GEREÇLERİ
|
ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME
|
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN
TARİHLER VE RESMİ TATİLLER
|
NiSAN
|
2. HAFTA (16 NİSAN – 20 NiSAN)
|
2 SAAT
|
1.Maddeler arası ısı aktarımı ile
atom-moleküllerin çarpışması arasında ilişki kurar (BSB-6, 8, 9; TD-1).
2. Isının yayılma yolları ile ilgili olarak
öğrenciler;
2.1. Katılarda
ısı iletimini deney ile gösterir (BSB-15, 16, 17, 18).
2.2. Isıyı
iyi ileten katıları ısı iletkeni şeklinde adlandırır.
2.3. Isıyı
iyi iletmeyen katıları ısı yalıtkanı şeklinde adlandırır.
2.4. Gündelik
gözlem ve deneyimlerinden, doğrudan temas olmadan ısı aktarımı olabileceği
çıkarımını yapar (BSB- 6, 8, 9).
|
D Isı Telde Yayılır
(2.1;
2.2; 2.3)
deney cam,
plastik vb. malzemeden yapılmış çubuklarla tekrarlanır. Isıyı iyi ileten
maddelerin ısı iletkeni, çok zor ileten maddelerin ise ısı yalıtkanı olduğu
vurgulanır (2.1; 2.2; 2.3).
D Isı Arabanın İçine Nasıl Girdi?
(2.4).
Soğuk bir kış
gününde, güneş altında kalan bir otonun camları ve kaportası soğuk iken
içinin nasıl ısındığı tartışmaya açılır. Öğretmenin kılavuzluğunda, oto
içindeki havanın camdan veya metal kaportadan ısı iletimi ile ısınmış
olamayacağı, öyle olsaydı otonun dışının da sıcak olması gerektiği sonucu
çıkarılır. Buradan, oto içindeki havaya doğrudan temas olmadan ısı aktarılmış
olacağı sonucuna varılır.
“Oto içine güneş
girmeseydi, güneş altında kalan otonun içi aynı şekilde ısınır mıydı?” sorusu
tartışılır. Güney yönünde olan evlerin
kuzey yönünde olan evlerden daha sıcak olması tartışılır. Buradan görünür
ışınların ısı taşıdığı çıkarımına varılır. Bu şekilde ısı yayılmasının “ışıma
ile yayılma” olduğu vurgulanır (2.4).
|
[!]
2.1; 2.2 Özellikle bakır tellerde ısı iletiminin çok hızlı olabileceği ve
aleve uzak ucun çok erken el yakar düzeyde ısınabileceği dikkate alınmalıdır.
[!]
2.2; 2.3 Đyi ısı iletkeni olarak bakır
ve
aluminyum; iyi ısı yalıtkanı
ortamlar
olarak da cam yunu, plastik
kopuk,
saman, pamuk, cift camlı
pencerelerdeki
hava bosluğu ve
termoslardaki
ic-dıs ceper arası vakum
ornek
olarak kullanılmalıdır. Baska
malzemeler
de tanıtılabilir.
[!] 2.4; 2.5 Kışın
güneşli günlerde, dışarıda sıcaklık sıfırın altında iken güney yönünde olan
ve iyi güneş alan evlerin içinin soba gerektirmeyecek kadar ısınması, ışıma
yolu ile ısı yayılmasına iyi bir örnektir.
|
1.Anlatım
2.Tüme varım
3. Tümden
gelim
4. Grup
tartışması
5. Gezi
gözlem
6. Gösteri
7. Soru yanıt
8. Örnek
olay
9. Beyin
fırtınası
10. Canlandırma
11. Grup çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun
oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1.
Fen Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve
fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak
kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki
kurumlarda çalışanlar
C. Görsel
Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri
|
4 Dereceli
puanlama
anahtarı
4 Gözlem
formu
18-20 Nisan 6.ÜNİTE 1.ARA SINAVI 20dk. (Sözlü)
|
SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
6.ÜNİTE : MADDE VE
ISI
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLRİ
|
KULLANLAN ARAÇ VE GEREÇLER
|
ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME
|
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN
TARİHLER VE RESMİ TATİLLER
|
NiSAN
|
3.HAFTA (23 NiSAN – 27 NiSAN)
|
2
SAAT
|
2.5. Isının ışıma yoluyla yayılabileceğini
belirtir.
2.6. Geceleri yeryüzünün neden soğuduğunu
sorgulayıp açıklar (TD-5).
2.7. Yüzeyi koyu renkli cisimlerin,
açık renklilerden daha hızlı ısınmasının sebebini açıklar (BSB-2, 6, 8, 9;
TD-2).
2.8. SAD Isı yalıtım kaplarının yüzeylerinin
neden parlak kaplandığını izah eder
(BSB-2, 6, 8, 9, 32; FTTÇ-9, 17).
2.9. Sıvılarda konveksiyon ile ısı yayılmasını
deneyle gösterir (BSB-15, 16, 17, 18; TD-3).
|
D Dünya’mız Nasıl Isınır, Neden Soğur?
Öğrenciler,
“Dünyayı ısıtan enerji nereden geliyor?” sorusunu tartışırlar. Farklı
mevsimlerde ve Dünya’nın farklı enlemlerinde ısınmanın farklı olması ile
gelen güneş ışınlarının bolluğu ilişkilendirilir.
Geceleri gözlenen
soğumanın, Dünya’dan uzaya görünmez ışınların yayılması sonucu olduğu
vurgulanır. “Dünya’nın soğuması” konusuna; atmosferin sera etkisi, sera
gazları, bu gazların miktarca çoğalmasının dünya iklimi üzerindeki uzun
vadeli olası etkileri, buna bağlı deniz seviyesinin yükselmesi tehlikesi gibi
konuları içine alan bir proje çalışması verilebilir (2.5; 2.6).
(2.5;
2.6).
D Koyu
Renk Yüzeyler İyi Isınır
(2.7), (FTTÇ-28).
D
Yansıtan Yüzeyler Isıyı da Yansıtır
(2.8).
|
[!]
2.4; 2.5 Kışın güneşli günlerde, dışarıda sıcaklık sıfırın altında iken güney yönünde
olan ve iyi güneş alan evlerin içinin
soba gerektirmeyecek kadar ısınması, ışıma yolu ile ısı yayılmasına iyi bir
örnektir.
[!] 2.5 Isının yayılmasında insan gözünün
algılayamadığı ışınların da önemli olduğu bu kazanım ekseninde açıklanır.
[!]
2.6. Dünya ikliminin ılık kalması üzerine atmosferin etkisi işlenirken,
atmosferi olmayan gezegen ve uyduların gündüz ve gece sıcaklıkları arasındaki
büyük farklılık, veri olarak kullanılabilir.
[!] 2.7 Yüzeyin açıklığı-koyuluğu ile ısı tutma
özelliği arasındaki ilişki işlenirken “ışın soğurma”, “ışın yutma” şeklinde
açıklanacak, “absorpsiyon” teriminden kaçınılacaktır.
[!]
2.8 Yansıtıcı yüzeylerin ısı yalıtımı sağlaması gerçeğinin günlük hayata
yansıyan bir uygulaması da ayna cepheli modern binalardır.
[!]
2.9 Su ısındıkça mürekkebin hızlı yayılması, radyatör üzerindeki havanın
yükselmesi ile benzer bir olaydır.
|
1.Anlatım
.2. Tüme varım
3. Tümden
gelim
4. Grup
tartışması
5. Gezi
gözlem
6. Gösteri
7. Soru
yanıt
8. Örnek
olay
9. Beyin
fırtınası
10.Canlandırma
11. Grup
çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun
oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1.
Fen Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve
fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak
kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki
kurumlarda çalışanlar
C. Görsel
Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri
|
4 Çoktan
Seçmeli Sorular
|
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve
Çocuk Bayramı
(Pazartesi)
|
SÜRE
|
ÖĞRENME ALANI: MADDE VE DEĞİŞİM
6.ÜNİTE : MADDE VE
ISI
|
|||||||||
AY
|
HAFTA
|
SAAT
|
KAZANIMLAR
|
ETKİNLİKLER
|
AÇIKLAMALAR
|
BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR VE ATATÜRKÇÜLÜK
|
ÖĞRENME ÖĞRETME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
|
KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER
|
ÖLÇME VE DEĞER LENDİRME
|
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN
TARİHLER VE RESMİ TATİLLER
|
MAYIS
|
4. HAFTA ( 30 NiSAN
– 4 MAYIS)
|
2 SAAT
|
2.9. Sıvılarda konveksiyon
ile ısı yayılmasını deneyle gösterir (BSB-15, 16, 17, 18; TD-3).
2.10. Isının iletim,
konveksiyon ve ışıma yolu ile yayıldığı durumları ayırt eder. (BSB-6, 25, 31,
32).
3. Isı yalıtımının teknolojik önemi ile ilgili olarak öğrenciler;
3.1.Yalıtımın
hangi durumlarda gerekli olabileceğini tahmin eder (BSB-8, 9).
3.2.Yalıtım
yerine iletimin tercih edildiği durumlara örnekler verir.
3.3.
Yaygın ısı yalıtım malzemelerine örnek verir.
3.4. Farklı
amaçlar için kullanılan ısı yalıtım
malzemelerinin seçiminde, yalıtkanlık özellikleri yanında başka nelerin hesaba katılması
gerektiğini irdeler.
3.5.
Binalarda yalıtımın enerji tüketimi ile ilişkisini açıklar (BSB-8, 9, 30, 32;
TD-1).
|
D Sıvı
Karıştıkça Isı Yayılır
(2.9), (BSB-5, 8, 31).
D Toplu Değerlendirme
(2.10) Isının
yayılması ile ilgili yapılan deneyler hatırlatılır. Öğrenciler, bu deneyleri
birbiriyle karşılaştırıp değerlendirerek, ısının iletim, ışıma ve konveksiyon
adı verilen üç ayrı yolla yayılabildiği genellemesine ulaşacak şekilde öğretmen
kılavuzluğunda beyin fırtınası yaparlar (2.10).
D Yalıtım
Nerede Gereklidir?
(3.1 ), (BSB-30, 32).
Öğrenciler,
“sıcak tutulması gerekenler” ve “soğuk tutulması gerekenler” ile ilgili
günlük hayattan bildikleri örnekleri listeler. Sıcak ve soğuk nesnelerin,
sıcaklıkları ortam ile karşılaştırılır. Bir maddeyi ortama göre uzun süre
sıcak veya soğuk tutmanın nasıl sağlandığı sorgulanır. “Yalıtmak” ve
“yalıtım” kelimelerinin anlamları üzerinde durulur. Ortama göre daha soğuk ve
daha sıcak tutulması gereken tüketim maddelerine örnekler verilir (3.1 ),
(BSB-30, 32).
D Bazen
Isının İyi İletilmesi İstenir
(3.2), (FTTÇ-38).
D İyi
Yalıtkanlar
(3.3;
3.4), (FTTÇ-20)
D İyi
Yalıtım Tasarruf Sağlar
(3.5;
3.4), (FTTÇ-36).
|
[!]
2.9 “Konveksiyon sırasında sıcak (hızlı) moleküllerin yukarıya yönlenmesi,
ısının su kütlesi içinde taşınması anlamına gelir.” fikri işlenmelidir.
[!]
2.10 Bu kazanımın amacı, ısının yayılma yollarının topluca ifadesi ve tekil
örneklerin hangi tür yayılma olduğunun seçilmesidir.
[!] 3.1 Buzdolabının ve onun bir bölmesi olan
buzluğun ne işe yaradığını tartışarak bu konuya girmek, verilecek kavramların
hayatla ilintisini kurmak açısından yararlı olur.
[!]
3.2 Pişirme amaçlı kap kacak seçiminde iyi ısı iletme özelliği aranan tek
özellik olmayabilir. Toprak kapların pişirme amacı ile kullanılması, bir
bakıma fırının yüksek sıcaklığına dayanım, bir bakıma da ısıyı yavaş ve
düzgün iletmenin pişme kalitesine getireceği katkı içindir. Bu konu,
öğrencilerce öğretmen öncülüğünde tartışılabilir.
[!]
3.3 Yanma özelliği olarak sadece kolay tutuşma ve yanmaya dayanıklı olma gibi
özelliklerden bahsedilecek, yanmanın kimyasal açıklamasına girilmeyecektir.
[!]
3.3 Yaygın ısı yalıtım malzemesi olarak plastik köpük, ahşap, volkan tüfleri,
katran, fosfatlar, cam yünü, silikon yünü vb. maddelere öncelik verilmelidir.
[!]
3.4 Fırın, sıcak su borusu, tavan, bahçede su kuyusu, giyim malzemesi
gibi uygulamalarda uygun yalıtkanı seçerken, iletim özelliği yanında,
kullanım ömrü, yanma özelliği, yoğunluk, sağlamlık ve maliyet gibi diğer
hususları hesaba katmak gerektiği fikri öğrencilerde oluşmalıdır.
[!] 3.5 Çatı, kapı, pencere ve buhar iletim
borularında yalıtımın ekonomik önemi özellikle vurgulanmalıdır.
|
1.Anlatım
2.Tüme varım
3. Tümden
gelim
4. Grup
tartışması
5. Gezi
gözlem
6. Gösteri
7. Soru yanıt
8. Örnek
olay
9. Beyin
fırtınası
10.
Canlandırma
11. Grup
çalışmaları
12. Gösterim
13.proje
14.Keşfetme
15. oyun
oynama
|
A. Yazılı Kaynaklar
1.
Fen Bilgisi Ders Kitabımız
2. Ansiklopediler
3. Güncel yayınlar
4. Resim, harita ve
fotoğraflar
5. TÜBİTAK yayınları
B. Kaynak
kişiler
1.Öğretmenler
2. Okul müdürü
3. Aile bireyleri
4. Çevremizdeki
kurumlarda çalışanlar
C. Görsel
Kaynaklar
1. Televizyon,
VCD, ilgili CD’ler
2. Video
3. Video kasetler
4. Etkinlik örnekleri
5. Bilgisayar vb.
6. Deney malzemeleri
|
4 Öz
değerlendirme formu
4 Isı
Akışını Yavaşlatalım
2-4 Nisan 6.ÜNİTE 2.ARA SINAVI 20dk. (Yazılı)
|
1 Mayıs İşçi ve Emek Bayramı (Salı)
|
Tarihlerde geçen;
Normal yoğunlukta dersin işlenmesi gereken tarihler; pembe renk
Esnek davranılması gereken tarihler; yeşil
Biraz daha yoğun bir şekilde dersin işlenmesi gereken
tarihler; sarı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder